planken afdraaien en hij gaat
volledig op in hun muziek-citaat: ‘we are both insane Rolling Stones
fans, and then whoop with the jolts of pleasure they give us’.
Nu is het centrale incident van de rs-toernee het concert
geweest in Altamont, San Francisco, waar vier doden vielen. Drie per toeval -
twee slapers doodgereden, één verdronken, maar een vierde
in de letterlijke zin vermoord voor het podium, onder de ogen van de Stones, die
doodgewoon voortspeelden. En niet alleen één vermoord,
maar honderden anderen gewond in zinloze gevechten. En nu eens niet door de
politie.
De Rolling Stones zochten een lijfwacht, wat tegen 300 000 aanwezige fans wel
nodig is. Ze contracteerden, via de beat-group The Grateful Dead, de zware
jongens van Frisco, in casu de Hell's Angels. De Angels namen hun taak
letterlijk op. Zodra iemand te dicht bij het podium (of bij hun motorrijwielen)
kwam, sloegen ze er met biljartkeus en messen op los - althans
één luisteraar, de jonge zwarte Meredith Hunter, werd
publiek vermoord.
Lydon vindt dat erg treurig, en het linkse blad Ramparts
publiceert dit verhaal zonder commentaar. En toch is commentaar niet zinloos.
Het blad Rolling Stone wijdde een héél
januarinummer aan de moord (‘Let it bleed’) en publiceerde
deze moedige zin: het zijn de Stones die de Hell's Angels hebben aangesteld tot
ordebewakers en dus zijn het de Stones die aansprakelijk zijn voor deze moord,
net zoals een sheriff door ons verantwoordelijk wordt geacht als zijn
ondergeschikten een neger vermoorden.
En daar ligt de knoop. Of zit hij. Dat een politiek onafhankelijk
muziektijdschrift de moed heeft om de punten op de i's te zetten, terwijl een
zogenaamd links en revolutionair blad, dat heel terecht telkens protesteert
tegen de brutaliteit van de Amerikaanse politie, nu plots laf zijn bek