daal, toen ze samen met
Michel Simon in een boulevardstuk optrad en ‘ernstige’
actrices op de eerste rijen kwamen zitten om ‘cette
strip-teaseuse’ met tomaten te bekogelen en uit te lachen. Michel
Simon verbrak toen zijn kontrakt, en daarover loopt, geloof ik, nog steeds een
proces.
Rita Renoir leefde geruime tijd samen met een van de zwaarste jongens uit de
Parijse onderwereld. Gangstermeisje, stripper uit de Crazy Horse ... nu
vertolkster en schrijfster van twee éénakters, Et moi qui dirait tout en Le diable. Elke
avond om half negen, in het kleine Théâtre de Plaisance,
anderhalf uur spektakel, waarvan het laatste half uur integraal naakt. Zoiets
wordt voortverteld en het zaaltje zit ook konstant stampvol, maar het publiek
dat komt voor een kijkje stelt het spektakel niet op prijs...
Het begint als een grapje: Rita in een kleedje waar haar enorme borsten over het
balkon van het décolleté vallen, gezeten op een stoeltje,
haar witte slipje vertonend aan de toeschouwers-gluurders. Deze komedie duurt te
lang, de tekst is te zwak, en als Rita niet zo mooi was zou iedereen na tien
minuten huilend onder de stoelen liggen.
Pauze.
Dan haar tour de force: een twintigtal minuten beweegt ze zich, op haar gezicht
na volledig in het zwart gehuld, over een duister podium zonder
décor. Haar mond, haar fabuleuze haren, het hijgen van haar
onzichtbaar lijf onder het gewaad, tussen God, onzichtbaar aan zijn kruis of in
de hemel, en de Duivel, onzichtbaar op de grond, op aarde. Dan, plots, een
moment van onvoorstelbare verrassing, ontploffen haar handen in de zwarte
ruimte, en nu zijn het haar handen, niet de armen, zelfs niet de polsen, let
wel, alleen de handen, twee witte vogeltjes nooit ver van haar gloeiende haren,
het zijn haar handen die een ballet opvoeren, en in dit ballet wordt God
duidelijker afgewezen,