Zo eindigt de roman. De lezer is dan ongeveer even ver als de dromer zelf: hij verkeert nog in de ban van de droom die gebeurtenissen in het heden vermengt met zowel oude als minder oude herinneringen. Maar inmiddels is hij, door het werk van de droom, wel zó ver, dat hij erover kan nadenken wat er door de droom is aangericht.
Het heden is het Polen van na de oorlog. In het stadje aan de rivier verschijnt een ploeg werklieden die met de aanleg van een stuwdam beginnen, begin van het einde voor het stadje, dat onder water zal verdwijnen. Het verleden is de oorlogstijd. De meeste dalbewoners zijn, evenals de ik-figuur, afkomstig uit het Oosten, Litouwen (waar ook Konwicki zelf geboren is). Figuren uit het heden roepen herinneringen bij de dromer op. Die figuren zijn tevens de verbindingsfiguren die de herinneringen uit verschillende episoden met elkaar associëren. De droom zelf kent geen verschil tussen heden en verleden - net als in de film gebeurt alles op het moment dat de beelden voor het (geestes)oog verschijnen.
Als jongeman maakte de dromer deel uit van het ondergrondse Nationale Leger dat tegen de Duitsers vocht, werd eruit gezet als straf voor al te eigenmachtig optreden, was enige tijd later aangesloten bij een ondergrondse bende die tegen de Russen streed, en nog later wordt hij over zijn verleden ondervraagd wanneer hij wil toetreden tot de kommunistiese partij. (Het doet er eigenlijk weinig toe dat de schrijver een zelfde oorlogsverleden heeft gehad.) Herhaaldelijk tast de lezer in het duister omtrent de identiteit van de tegenstander en van degene die de verzetsstrijder opdrachten geeft en straf oplegt. Deze onduidelijkheid heeft uiteraard te maken met de ingewikkelde politieke verhoudingen in deze middeneuropese gebieden tijdens de Tweede Wereldoorlog; maar het is vooral de droom zelf die een en ander door elkaar haalt.
Voor de man die achtervolgd wordt door zijn verleden en die alles wat hem in het heden overkomt en alle mensen met wie hij te maken krijgt alleen maar kan zien in het licht van dat verleden is het minder belangrijk wie de strijdende partijen waren, maar gaat het voor alles om een patroon dat de ene gebeurtenis na de andere, door een overeenkomst op wezenlijke punten, in zijn geest heeft ingeprent. In de droom worden die herinneringen opgehaald en zodanig met elkaar verbonden, dat een ontknoping mogelijk wordt van die ingewikkelde kluwen waarin hij verstrikt zit.
Wanneer de droom is opgetrokken kan deze ontknoping schematies ongeveer als volgt worden samengevat: hoe naïef zijn motieven ook