De komende en gaande man
(1965)–Jacq Firmin Vogelaar– Auteursrechtelijk beschermdJacq Firmin Vogelaar, De komende en gaande man. J.M. Meulenhoff, Amsterdam 1965
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van De komende en gaande man van Jacq Firmin Vogelaar uit 1965. Jacq Firmin Vogelaar is een pseudoniem van Franciscus Wilhelmus Maria Broers.
redactionele ingrepen
De opmaak van het origineel is in deze digitale editie moeilijk weer te geven, en werd hier zo veel mogelijk nagebootst. Raadpleeg de bijgevoegde scans voor de opmaak in het origineel.
p. 22: ongegestoord → ongestoord: ‘ogenschijnlijk immer ongestoord’.
p. 58: niet niet → niet: ‘het zal hier toch niet lang meer duren’.
p. 100: vloeten → voeten: ‘z'n blote voeten op het zeil’.
p. 113: gebeurer → gebeuren: ‘wat er zou gebeuren als’.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 6, 28, 30, 80, 106, 108, 120, 122, 164, 166, 178, 180, 190, 192, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
jacq firmin vogelaar
de komende en gaande man
M
[pagina 1]
DE KOMENDE EN GAANDE MAN
[pagina 2]
meulenhoff editie e 80
[pagina 3]
JACQ FIRMIN VOGELAAR
DE KOMENDE EN GAANDE MAN
J.M. MEULENHOFF
AMSTERDAM
[pagina 4]
Copyright 1965 by J.M. Meulenhoff
Typografie en druk: Bosch-Utrecht
Omslagontwerp: Studio H.B.M.
[pagina 191]
inhoud
de komende en gaande man | 7 |
dode zee i & ii | 31 |
stille getuigen | 81 |
seth | 109 |
de dag breekt aan | 123 |
de derde man | 167 |
de diergaarde | 181 |
[ achterplat]
JACQ FIRMIN VOGELAAR, geboren in 1944, publiceerde in Podium, Merlyn en De Vlaamse Gids.
Als vertegenwoordiger van ‘een’ nieuwe internationale stijl schrijft hij geen verhalen maar stukken proza, losgebroken uit de doorlopende werkelijkheid van het leven, als in de film de close-ups.
DE KOMENDE EN GAANDE MAN
bevat fragmenten realiteit, waarin een ‘iemand’ belaagd wordt door de wereld rondom hem, door krachten die hij zoekt uit te schakelen om volledig zichzelf te kunnen zijn. Hij moet zich van hun werking ontdoen om te ervaren dat ze later weer te voorschijn komen, in andere gedaanten wellicht, omdat hij ze zelf voortbrengt en ze hem van zichzelf trachten te scheiden.
Bij stukjes en beetjes treden verschuivingen op in de menselijke situatie en schuift het gezicht van een ander voor hem dat echter zijn eigen trekken aanneemt, nadat hij zich even bevrijd heeft kunnen wanen...
MEULENHOFF * EDITIE