Twee handen van zwart
(1965)–Eduard Visser– Auteursrechtelijk beschermdVerhalen uit Texas
Eduard Visser, Twee handen van zwart. J.M. Meulenhoff, Amsterdam 1965
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Twee handen van zwart van Eduard Visser uit 1965.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 6, 8, 18, 30, 34, 46, 64, 76, 78, 88, 98, 100, binnenkant achterplat) en pagina's met advertenties (116, 117, 118) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
eduard visser
twee handen van zwart
[pagina 1]
TWEE HANDEN VAN ZWART
[pagina 2]
MEULENHOFF EDITIE E 66
[pagina 3]
EDUARD VISSER
TWEE HANDEN VAN ZWART
Verhalen uit Texas
J.M. MEULENHOFF
AMSTERDAM
[pagina 4]
Copyright 1965 by J.M. Meulenhoff
Typografie en druk: Bosch - Utrecht
Omslagontwerp: Juan Giralt
[pagina 5]
inhoud
zeg maar dat hij struikelde | 7 |
ik haat de monsters! | 17 |
de ondergang | 29 |
ook zonder stier | 33 |
hij was meer dan dood | 45 |
gevaarlijk speelgoed | 63 |
vang de gouden vlinder | 77 |
houd het geheim | 87 |
twee handen van zwart | 99 |
[pagina 119]
Voorts in de Meulenhoff Editie
JOS RUTING
Het wondere water |
GISELA ELSNER
De reuzendwergen (Prix Formentor 1964) |
BERTUS AAFJES
Capriccio italiano |
MAX FRISCH
Ontwerpen voor een IK |
MARNIX GIJSEN
Mijn vriend, de moordenaar |
PETER WEISS
De vervolging van en de moord op Jean Paul Marat, opgevoerd door de verpleegden van het krankzinnigengesticht van Charenton onder regie van de heer De Sade (toneel) |
LEONARD DE VRIES
Venus' lusthof |
ALEXANDER POESJKIN
Verhalen |
ARTHUR VAN SCHENDEL
De waterman |
CARLO EMILIO GADDA
De ervaring van het verdriet |
JAN WOLKERS
Serpentina's petticoat |
WILLIAM STYRON
Dit huis in vuur |
[pagina 120]
Vergeet niet bij uw boekhandelaar te vragen naar
MEULENHOFF KUNSTGESCHIEDENIS
een serie grote pockets, die in 12 delen de schilderkunst van Europa in beeld brengt in vierkleurenplaten en in zwart-wit afbeeldingen. De illustratiecollecties - 64 platen in 4 kleuren en 112 in zwart-wit - zijn ingeleid door Europese kunsthistorici van naam.
De boeken zijn uitgevoerd in koperdiepdruk en in boekdruk. Behalve de inleidende teksten omvatten ze een gedeelte kunstenaarsbiografieën en een naast de platen te gebruiken uitvouwbare bijlage, die de bijzonderheden van de afbeeldingen vermeldt.
Verschenen zijn:
DE GRIEKSE SCHILDERKUNST |
DE ETRUSKISCHE EN ROMEINSE SCHILDERKUNST |
DE ROMAANSE SCHILDERKUNST |
DE GOTISCHE SCHILDERKUNST |
ROMAANSE EN GOTISCHE MINIATUREN |
DE SCHILDERKUNST VAN DE RENAISSANCE |
DE SCHILDERKUNST VAN DE 17e EEUW |
DE SCHILDERKUNST VAN DE 18e EEUW |
DE SCHILDERKUNST VAN DE 19e EEUW |
DE SCHILDERKUNST VAN DE 20e EEUW |
De prijs bedraagt f 6,90 per deel
Verkrijgbaar in iedere erkende boekhandel
[ achterplat]
EDUARD VISSER werd in 1942 te Wormerveer geboren, studeert nu rechten in Amsterdam en is toneelcriticus bij een plaatselijke courant.
In 1964 publiceerde hij in Podium werk dat de redactie van dat maandblad aankondigde als het meest opvallende proza-debuut sinds jaren.
TWEE HANDEN VAN ZWART is zijn eerste bundel verhalen. Eduard Visser schrijft een sterk proza, geladen met humor en understatement. Hij observeert op een afstand, maar is er altijd bij betrokken, is partij. Hij is met zijn poëtisch surrealisme niet onder te brengen en de wereld die hij beschrijft is een uitzonderlijke.
Eduard Visser moraliseert niet, hij geeft zijn oordeel in zijn intens beleven van het menselijk bedrijf: het tweegesprek tussen grootsheid en banaliteit, angst en heroïek.
MEULENHOFF * EDITIE
450/80