Maria en de pop, of De laatste dagen der heiligen
(1968)–Eduard Visser– Auteursrechtelijk beschermdEduard Visser, Maria en de pop, of De laatste dagen der heiligen. Meulenhoff, Amsterdam 1968
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Maria en de pop, of De laatste dagen der heiligen van Eduard Visser uit 1968.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 8, 110, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
Eduard Visser
Maria en de pop
of de Laatste Dagen der Heiligen
[pagina 1]
In 1534 verliet de pinas Draco Sti. Stephanoti de havenstad Genua, met bestemming Isola San Lorenzo. Aan boord bevonden zich, naast de bemanning, een dertigtal Franciscaner monniken, vijftien soldaten en enkele lichtekooien. De lading bestond uit bouwmaterialen, zaaigranen en leeftocht.
Op de Atlantische Oceaan geraakte het scheepje in een zware storm die het wekenlang in noordwestelijke richting deed afdrijven. Geheel ontredderd spoelde het ten slotte aan op het onbewoonde eilandje Hamartee. De overlevenden: drieëntwintig monniken, dertien mannen en acht vrouwen, gingen aan land met het grootste deel van de lading nog intakt. Onder leiding van de Franciscanen bouwden zij het huidige klooster in een lelijke mengeling van Romaans, Gothisch en vroege barok.
In de achttiende eeuw emigreerde de lekenbevolking, voortgekomen uit de geredde schepelingen en soldaten met de lichtekooien, naar het vasteland en het klooster bleef alleen achter.
In zijn vorige roman ‘Franciscus en de Vissen’ (1959), beschreef Visser hoe generaal Don Alfonso Lopez de la Frontera na een staatsgreep in zijn land uitweek naar Hamartee:
- | U kunt hier wel blijven, zei de abt, maar dan moet u in uw onderhoud voorzien. |
- | Ik zal wel vissen, zei de generaal. Ik heb immers een boot meegebracht? |
- | Hoe moeten wij u noemen? vroeg de andere monnik. |
- | Lope. Noem mij maar Lope. Ik zal een huisje bouwen, zei de generaal. |
MARIA EN DE POP is een nieuwe vertelling uit de geheimzinnige wereld van Hamartee.
[pagina 2]
MEULENHOFF EDITIE
[pagina 5]
Eduard Visser
MARIA EN DE POP
of de Laatste Dagen der Heiligen
MEULENHOFF AMSTERDAM
[pagina 6]
copyright © 1968 by Eduard Visser
alle rechten voorbehouden
oktober 1965 - september 1967
gedeelten uit dit boek verschenen in Kentering, Vandaag 13 en Knijp omslag ets van Robert Ebell
foto Eric Westerman
typografie en druk Bosch Utrecht
[pagina 7]
Inhoud
1 | Maria en de pop |
2 | Laatste Dagen |
3 | Heiligen |
[pagina 111]
Van Eduard Visser verschenen:
Twee handen van zwart |
De rode miereneter |
Maria en de pop |
[pagina 112]
Nieuw in de Meulenhoff Editie
JACQ FIRMIN VOGELAAR
gedaanteverandering of 'n metaforische muizeval |
MARK INSINGEL
spiegelingen |
ED. HOORNIK
de overlevende |
TON VAN REEN
lachgas |
MANUEL VAN LOGGEM
mozes |
AAD NUIS
twee schelven hooi |
IMRE SARDANE
viermaal vier |
GUST GILS
berichten om bestwil |
MAURICE GILLIAMS
elias of het gevecht met de nachtegalen winter te antwerpen |
LEO KLATSER
...en het volk heeft gezegd: ¡basta! |
al onze uitgaven zijn in de winkel verkrijgbaar
[ achterplat]
Eduard Visser, geboren in 1942, debuteerde in 1965 met de verhalenbundel Twee handen van zwart, deed deze in datzelfde jaar volgen door de bundel De rode miereneter en schreef verder magische science fiction en absurde pop (!).
Maria en de pop of de Laatste Dagen der Heiligen heet ‘een nieuwe vertelling uit de geheimzinnige wereld van Hamartee’.
Op een klein onbewoond eiland heeft het toeval (?) een viertal mensen samengebracht: Ik, een cynische historicus; Bette, een aantrekkelijke jonge schilderes; broeder Julius, een Franciscaner monnik van middelbare leeftijd en een onschuldig kind, het meisje Maria. Samen beleven ze een droom die geen droom is maar een nachtmerrie! Of...
Het Einde van de Westerse Beschaving, De Laatste Dagen van de Wereld? Wie en waar zijn de Heiligen? Of...
Een duivel komt aan een grijze parachute uit de hemel vallen, kerken zijn in gebruik als opslagplaats voor cognac, pruimen en dynamiet. De werkelijkheid is een droom. Of... is de droom werkelijk?
persstemmen over Eduard Visser:
meester in understatement
auteur met een zeldzame indringendheid
onmiskenbaar talent
MEULENHOFF * EDITIE
690/115