Fyffes heten nu Chiquita
(1968)–Eduard Visser– Auteursrechtelijk beschermdEduard Visser, Fyffes heten nu Chiquita. Meulenhoff, Amsterdam 1968
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Fyffes heten nu Chiquita van Eduard Visser uit 1968.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 2, 4, 8, 10, 42, 72, 74, 126, 128, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
eduard visser
FYFFES HETEN NU CHIQUITA
met het heldenverhaal van Che Guevara en Cape Kennedy
[pagina 3]
Dit boek heeft slechts in deze vorm tot stand kunnen komen door de welwillende medewerking van
- | American Fruit Cy |
- | Het Nederlands Politiemuseum |
- | Electrical Banana, Amersfoort |
- | De Telegraaf |
waarvoor ik deze instellingen hierbij hartelijk dank zeg.
de schrijver
[pagina 5]
Eduard Visser
FYFFES HETEN NU CHIQUITA
Meulenhoff/Amsterdam
[pagina 6]
meulenhoff editie
Copyright © 1968 by Eduard Visser
alle rechten voorbehouden
december 1965 - maart 1968
foto achterkant Eric Westerman
typografie en druk Bosch-Utrecht
[pagina 7]
Inhoud
Zwaarddragers | 11 |
Een jeugdige held | 25 |
Dag Caboul | 43 |
De kamers van de Vogelweide | 73 |
Zwart wit, en vice versa | 101 |
Leve de koning! | 115 |
[pagina 127]
Henk van Kerkwijk
Tot de aanval
Van Kerkwijk is de jongste auteur met de meeste litteraire onderscheidingen.
Een schrijver, ‘die op een knappe manier meer vragen durft stellen dan beantwoorden’ (Max Nord).
Deze verhalenbundel, die zes fascinerende stukken proza bevat, bewijst op overtuigende wijze de grote kracht van Van Kerkwijk, het scheppen van situaties uit ‘onopgemerkte’ gebeurtenissen, waardoor de voorbijganger in het verhaal een eigen mensbeeld krijgt, waaruit dat onopgemerkte blijkt dramatische betekenis te hebben, onontkoombaar te zijn.
Keihard, felrealistisch, neogotisch! is dit proza op zijn best in de huiveringwekkende schildering van het zedenbederf der Zuidamerikaanse havensteden die de achtergrond vormen van het laatste verhaal ‘blijf toch in Valparaïso’.
Lodewijk-Henri Wiener
Duivels jagen
Duivels jagen is een bundel verhalen, die duidelijk op een thema geschreven zijn: de oerdrift, die in ieder mens naar boven komt: de drang het gelijk van de ander te vermoorden, hem de baas te worden en hem zo nodig te vernietigen. De menselijke geldingsdrang, zijn sexuele aandrift, zijn honger en zijn machtshonger beheersen de mens en blijken niet zelden sterker dan hijzelf. Hij moet vechten om niet verstrikt te raken in het web, dat hijzelf spint.
[ achterplat]
MEULENHOFF * EDITIE
690/115