bevatte geen geiten, kippen of ander kleinvee, zoals het behoorde, maar was van onder tot boven opgetast met doeken van talloze schilders uit aller heren landen, waar de spreekwoordelijke Jood geen bod op zou doen. De oorzaak van deze fanatieke hobby was voortgekomen uit het feit, dat de echtelieden in het begin van hun huwelijk onderdak verleend hadden aan Modigliani, toen deze nog een obscuur, verhongerd talent was, genoodzaakt lakens uit hotels te stelen om op te kunnen schilderen. Het echtpaar zag zich gedwongen schilderijen als betaling aan te nemen. Nadat hij voorgoed vertrokken was, ruimden zij die ‘waardeloze’ dingen op. De ironie van het noodlot wilde dat er een enkele, niet gesigneerde studie achterbleef en als onderlegger voor een wijnkaraf gebruikt werd. Toen Modigliani's schilderijen, na zijn tragische dood, plotseling een grote waarde begonnen te vertegenwoordigen, beseften zij dat hun een fortuin ontgaan was en die ene, niet gesigneerde studie, wilde niemand als authentiek erkennen. Deze geschiedenis mag illustreren dat de middle-brow nooit en te nimmer een kat in de zak koopt, ook al is de mogelijkheid niet uitgesloten dat het een ‘gelaarsde kat’ is, in staat zijn meester tot een markies van Carabas te maken.
Men kan gevoegelijk aannemen dat de middle-brow de markt bepaalt, op alle gebieden van de kunst. Musea, concertzalen, leeszalen en schouwburgen zouden leeg blijven, zo het bestaan daarvan afhing van de high- of de low-brow. En al zullen de directeuren van genoemde instellingen het publiek suggereren, dat zij zich naar de high-brow richten, in waarheid kunnen zij niet anders dan aan de lopende band concessies doen aan de tirannieke macht van de middle-brow.
Hetzelfde ziet men gebeuren bij de gemiddelde uitgever. Om een intellectuele stand op te houden, zal hij van tijd tot tijd dichtbundels of andere luxe-geschriften uitgeven, of een literair maandblad in stand houden, maar om dit te kunnen doen is hij genoodzaakt met de rest van zijn fonds aan de smaak van de middle-brow tegemoet te komen en het is duidelijk dat dit bij idealisten gemakkelijk tot frustraties kan leiden.
Het lijkt mij, voor zover ik daar als auteur over kan oordelen, één van de moeilijkste kanten van het uitgeversvak of het boek-