Weergaloos(1968)–Simon Vinkenoog– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 318] [p. 318] R.D. Laing: Verschijningen en verdwijningen Er is niets toe te voegen en niets af te trekken. Men kan misschien spreken van weerkaatsingen. En toch, hoewel talloze wezens aldus naar Nirwana geleid zijn, is geen enkel wezen naar Nirwana geleid Voordat men door de poort gaat kan men niet beseffen dat er een poort is om door te gaan kan men gaan beseffen dat er een poort is om door te gaan kan men een lange tijd kijken en haar niet zien kan men haar zien, haar naderen, haar gesloten vinden. men kan er nooit in slagen haar te openen Zij kan open gaan men gaat door de poort aan de andere kant van de poort als men terugkijkt ziet men dat er nooit een poort geweest is niemand besefte ooit dat er geen poort was niemand besefte ooit dat er een poort was niemand zag ooit een poort niemand ging ooit door een poort niemand werd zich ooit bewust dat er nooit een poort was Door hen die de woorden der wet kennen als een vlot zou de wet verlaten moeten worden, en meer nog de niet-wetten. Horende dat wetten, en meer nog, de niet-wetten verlaten zouden moeten worden, zijn er diegenen die zeggen dat niemand door een poort gaat, en dat er geen poort is waardoor men gaat. In zoverre als gezegd kan worden dat iemand zichzelf bedriegt, bedriegen zulke mensen zichzelf en anderen, Er is geen andere manier om te ontdekken dat er geen Poort is behalve door te gaan door de Poort. Iemand die zegt dat er een Poort is, is misleid Iemand die zegt dat er geen Poort is, is een leugenaar Als je 't hebt, heb je 't als je 't niet hebt, heb je 't niet [pagina 319] [p. 319] als je 't hebt, weet je dat je 't niet hebt als je 't niet hebt, denk je dat je 't hebt of dat je 't niet hebt Het is niet een vraag of je 't nu wel of niet hebt maar of 't je heeft Ik zie niet wat je bedoelt Hoe is 't mogelijk? Het punt dat ik probeer te zien is mijn ik dat probeert 't te zien. Het gebed dat wij bidden is wij die bidden wij die bidden is Hij tot wie wij bidden Hij tot wie wij bidden is het gebed dat wij bidden het gebed dat wij bidden is wij die bidden. Ik ben bang voor mijzelf Het zelf waar men bang voor is is het zelf dat bang is voor het zelf dat bang is voor het zelf dat bang is. Ik doe 't 't wat ik doe is het ik dat 't doet het ik dat 't doet is 't wat ik doe het doet het ik dat 't doet ik word gedaan door 't wat ik doe 't doet het Jezus zei Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven Wat had men anders verwacht dat Hij zeggen zou Ik ben een zijpad, een leugen, en dood? [pagina 320] [p. 320] Wat zou men zeggen tot zijn zelf? Als men niet het een of ander zijpad, een leugen, en dood is, moet men zijn wat Jezus zei dat hij was. Als wij niet Christus zijn, wie zijn wij dan? Men heeft nooit zijn zelf verloren omdat het zelf dat men verloren heeft het zelf is dat verloren heeft het zelf dat verloren is Men kan nooit zijn zelf vinden omdat het zelf dat men vindt het zelf is dat het zelf vindt dat men vindt laten wij veronderstellen men is binnen dan buiten wat men van binnen geweest is. Men begint zich leeg te voelen dat betekent, men heeft niets binnen zijn zelf men probeert te komen tot het binnenste van het buitenste van wat men van binnen geweest is, binnen zijn zelf, en men probeert binnen te krijgen wat men van buiten is men kan spreken van eten en gegeten worden: het buitenste binnen te hebben en binnen de buitenzijde te zijn. Maar het is niet alleen maar binnen in zichzelf te krijgen wat men is buiten zichzelf: om precies te zijn: het gaat erom het binnenste van wat men is buiten het binnenste van zichzelf te krijgen, en, tegelijkertijd, binnen te krijgen wat men van buiten is. Maar men komt niet binnen het buitenste, door het buitenste binnen zijn eigen zelf te krijgen want: Hoewel men van binnen vol kan zijn van [pagina 321] [p. 321] het binnenste van het buitenste is men aan de buitenkant van zijn eigen binnenste En: door het buitenste binnen te krijgen blijft men leeg want terwijl men buiten is is zelfs het binnenste van het buitenste buiten en binnen in zijn eigen zelf is er niets Aangezien zonde een soort onwetendheid van zichzelf is hoe meer in zonde hoe minder men weet dat in men zonde is hoe zondiger men is hoe rechtschapener men zich voelt hoe rechtschapener men zich voelt hoe zondiger men is alleen stilte kan volmaakt stilte manifesteren zodra men probeert stilte door geluid te openbaren houdt het manifest geluid de niet-manifeste stilte geheim het manifeste verbergt het niet-manifeste door het proces zelf van de manifestatie. Wat is de zoeker wat het gezochte? Het gezochte kan gevonden worden noch in manifestatie noch in niet-manifestatie. Wat verborgen is is wie zoekende is. Soms zien we niet dat wij altijd ziende zijn maar zien niet dat wij niet zien wat wij zien. Niets doen is zeer energiek zowel als onmogelijk beter niet iets doen, bovenal niets waarbij het duidelijk wordt dat niets niet niets doet. (Uit FIRE/1, juli 1967. 4 St. George's Terrace, London, N.W. 1.) Vorige Volgende