Weergaloos
(1968)–Simon Vinkenoog– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 224]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 225]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
X Galg & RadWaarin de minnaar der schone kunsten zich binnenstebuiten keert, om uit te vinden wat daar achter steekt. Een van de miljoenen lezers van het Underground Press Syndicate aan het woord. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 226]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Te vaak hebben wij in het verleden aan de kunstenaar gedacht als aan een lui wezen, een dillettant, en van de minnaar van de schone kunsten (the lover of arts) namen wij aan dat hij een soort mietje was, verwijfd (somehow sissy or effete). Beiden hebben wij onrecht aangedaan. Het leven van de kunstenaar is, in verhouding tot zijn werk, streng en eenzaam. Hij heeft hard gewerkt, vaak door zich komfort te ontzeggen, om zijn vakbekwaamheden te vervolmaken. Hij heeft zich afgekeerd van spoedig sukses teneinde zijn visie te ontdoen van alles wat sekondair of goedkoop was. Zijn werkend leven is gekenmerkt door toewijding en intense discipline - en wat de minnaar van de kunst aangaat - hij houdt door zich te onderwerpen aan de soms verontrustende ervaring van de kunst, de kunstenaar in leven - en hij zoekt slechts als beloning dat hij zijn leven daardoor vollediger zal kunnen beleven.
John F. Kennedy (The Arts in America, in Creative America, 1962). | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 227]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Galg & RadWie ik ben. Autobiografie in versmeltingen en openbaringen. De verzamelaar. De registrator. De avonturier (alle geestelijke ontdekkingsreizigers ter wereld, in de wereld van dit boek). De altijdnieuwsgierige, op zijn vingers getikt, zelf Godzijdank enigszins getikt. Buitenstaander. Eigen onweerlegbare ervaringen. Het gestamel met de taal. Wanhopige wondkoorts. Haatdragend voer voor psychologen. Vlucht in de buitenwereld. De trektocht naar binnen. I've seen the light! (1963). Amsterdam Magisch Centrum. Hogere Wiskunde. Het Gouden Jeruzalem. Het gevecht tussen Gog en Magog. Inzet: God. Auteursrecht: God. Special effects: God. De minnaar, de overtuigde, de bekeerde, de heilige samenzwering, de ademtocht der gedachte, de nedergedaalde dubbelganger, het water - de kosmische bliksem-afleider, het ontzwemmen, het ontslapen, het ontduiken, het ontdekken - de achtervolgde. Het onoververdraagbare. Het onoverdrachtelijke. Het onontkoombare. De ommekeer. De veranderingen. De leren der - de geheimen der - de openbaringen van. Mededeelgenoot van het sigma-clearing centrumGa naar margenoot+ voor informatie. Gegevens betreffende menselijke manifesten en | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 228]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
manifestaties, waarbij er van uitgegaan wordt dat de geschiedenis hier en nu een aanvang neemt, en de beschrijvingen volgen door middel van ooggetuigen, ervaringen - grondslagen voor een nieuw wereldbeeld. Eén sleutel: de objektiveringen van alle waarheden. De kulturele en artistieke avant-garde van de 20e eeuw: dada, surrealisme, futuristen, experimentelen, de beat generation, pop, cobra, Nul, zero, de nieuwe realisten, het minimale aspekt, de maximale inzichten, The Book of Grass, The Book of Trips, experimenten met literatuur (poëzie, theater), plastische kunsten, de filosofie, het sociale fenomeen, de happenings der vierde dimensie. De psychedelische ervaringen Oost en West. Methodieken der meditatie, het ademen, de voeding, yoga, bewegingsleren, Gurdjieff, de Rozenkruisers, de alchemisten, de waarheidszoekers, het Tantrisme, de leer van de mandala (mantra, soetra, yantra). Het psycho-drama (Moreno: Who shall survive?), Gestalt, T-groep procedures, bio-chemische bewustzijnsverruiming, systematische experimenten in extra-symbolische - telepathische - kommunikatie, directe - non-verbale, non-symbolische - energie-stimuleringen, multi-media combinaties: licht, geluid, film, stroboscopen. Laat het zich afzetten op je netvlies, en dóordringen (penetreren). Laat het je zienswijze beinvloeden en beindrukken. Verzamel mee. Word mede-deelgenoot. Adressenmateriaal voorradig. De prikkels (kicks) en dekonditionneringen (de vrije val), fenomenen van het bewustzijn, de muziek: jazz, pop, sensorieel, elektronisch en anders. De anarchistische reklame. Moderne witte | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 229]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
en zwarte magie: provo, The Process, de Diggers. De centra van ervaring: Parijs, Londen, Rome, New York, San Francisco, Los Angeles, Berlijn, Antwerpen, AMSTERDAM, de eiland-kulturen, de social deviants. De laboratoria, olfactoria, martyria, crematoria, sanatoria, gevangenissen. De fads, fallacies, pseudo- en ersatz-wetenschappen. De kultuur van de stilte en het neopositivistisch woord. De parapsychologie. De psycho-fysiologie, de psychofarmacologie, de cybernetica, de futurologie. De doos van Pandora: automatisering. Hoe nu? Wie? Wat? Waar? ifif (de International Federation for Internal Freedom): Deelhebber aan de ifif is elk ondervindend individu. (The unit of ifif is the experiencing individual.) Het individu: kontroleur, beheerder, rechtspersoon, állen inéen.
Lezer, medewerker, van het Underground Press Syndicate: Opgericht teneinde de kommunikatie van die informatie te vergemakkelijken, onderdrukt of ontkend door de establishment-pers, die van deze informatie nooit gedroomd heeft. Groeiende centra in Amerika, Canada, Engeland en het Europese kontinent - van Denver naar Eindhoven, van Zürich tot Toronto. Maart '67: de eerste (Amerikaanse) nationale UPS-konferentie in San Franciso, waarna tijdens de demonstraties in Washington in najaar '67 samenwerking met de Liberation News Service volgt. Tijdens de eerste bijeenkomst (vertegenwoordigers van de East Village Other, L.A. Free Press, Oracle, Communications Company, Rag, Seed, | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 230]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Washington Independent, Illustrated Paper uit New York, Los Angeles, San Francisco, Austin, Chicago, Mendecino) werden een politiek en een openbaring vastgelegd. Een redaktioneel voorstel, behelzende de houding en gemeenschappelijke doelstellingen, werd ontworpen door Walter Bowart (EVO) en onderschreven door uitgevers Max Scheer (Berkeley Barb), Art Kunkin (Free Press) en Alan Cohen (Oracle). | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Ups-doelstellingen
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 231]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Van de mens krijg je nooit genoeg. Van deze zeker niet. Het uitwisselen van ervaringen, het doorleven van emoties, het genieten van vreugden, het beter leren kennen van jezelf door de anderen; het doorbreken van het isolement - een grote noodzakelijkheid. Van mensen krijg je nooit genoeg. Er is altijd meer te weten. Steeds verder kom je te passen binnen de figuren van het verhaal in je leven. Weet jij waarom jij op een gegeven dag -? Wie heeft je het meest gezegd? Te zeggen? Met wie zou je het liefst blijvend willen kommuniseren? Tot wie richt je je in gedachten? Ik denk aan mezelf; denk jij aan jezelf? Ik zou willen, dat je alles wat ik zei, op jezelf betrok. Mijn autobiografie wordt doorleefd, niet geschreven, hier en daar pik je me op, trek ik je mee - je weet toch dat ik pas leef op hetzelfde moment dat jij dit leest, dat ik het ontdek, komende uit die vingers, die ik herken als de mijne? Soms luister je ademloos, de blik volgt het hart: ademloos, muziek, muziek! Het handschrift toont de mens. Zijn gedragingen, tegemoetkomen, tekenen hem. De minste stembuiging is er éen. Achter een leugenaar zit ook een sterveling. Close-up op handen, open en uitgespreid: wie niet liefheeft, wordt gezien. Ik, de camera. Ik wou dat ik hem zelf vast konGa naar margenoot+ houden. Ik wou dat je in mijn ogen zat. Het is werkelijk alleen maar een kwestie van zien. Als je het niet ziet met de ogen van een van-leven-vervulde, dan kun je het ook niet zien. Netzogoed niet zien. Ik zou altijd buiten de grenzen blijven kijken. Weg bij moeder's pappot. Met inwoners van een moerasdelta is nauwelijks land te bezeilen; doe het met de uitzonderlijke import die wij zijn. Vreemdeling in Babylon, neem ik aan? | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 232]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik weet allang niet meer waar ik vandaan kom. Dat komt ervan, als je goud kunt maken, gezamenlijk levend goud. Afstand van iemandsland, zienderogen - de geheime zin van je leven, niet aantoonbaar te maken dan door het voor-beeld. Ontleen aan alles je kreativiteit. Sluit niets uit: als je goud wilt maken van je ziel staat er geschreven ‘wie het kleine niet eert is het grote niet weert.’ De laatste versnelling is de vrije val. Het wiel gaat draaien, een bromtol vol zingende kleuren, zeven chakra's en een kroongetuige. De visionnair zal altijd de buitenstaander blijven, die toeziet op wat zich afspeelt. De geur van een bloem gaat niet tegen de wind in. Ga naar margenoot+ Kies de zijde van uitvinders, ontdekkers, ketters... Zij staan vrijer tegenover de werkelijkheid, zijn meer open voor datgene wat gebeurt, dan anderen die door de tijd bepaald, aan de plaats gebonden zijn. |
|