De meeste van de grote godsdiensten van de aarde zijn gegrondvest op de basis van zulke overbewuste ogenblikken.’
‘Het verband tussen zulke religieuze ervaringen en vormen van psychose vormt een moeilijk en delicaat probleem. Zijn de visioenen van een profeet openbaringen of ziekteverschijnselen? Omvat de schizofrenie zowel de waanvoorstellingen van de paranoia, als de trance van de heiligen die ons boodschappen hebben gebracht die door velen als het evangelie worden beschouwd? De psychedelica kunnen iets bijdragen aan ons begrip van zulke aangelegenheden. Onder invloed ervan is het ontstaan van psychotisch gedesorganiseerde episodes zeer zeker mogelijk. Op andere momenten hebben ze een ervaring van psychische integratie teweeg gebracht, waarvan door mensen die beide toestanden hebben gekend, wordt gezegd dat ze identiek is met de spontane religieuze ervaring. Geestelijke desorganisatie resulteert in een psychose; een creatieve reorganisatie ligt ten grondslag aan de visionaire toestand. Moet men deze toestand, al dan niet met chemische hulpmiddelen bereikt, ook krankzinnigheid noemen? Het komt ons als meer toepasselijk voor het begrip te differentiëren en te spreken van buitenzinnigheid, in verband met de constructieve oplossingen die hieruit kunnen voortvloeien.’
‘Men heeft de buitenzinnigheid nog niet in kaart gebracht. Maar op zo'n kaart zou zeker de “piekervaring” van Dr Abraham Maslov niet ontbreken. Dr Maslov heeft (in Religion, Values & the Peak-Experience, Ohio State University Press) een studie gemaakt van duizenden grootse momenten van vervoering, zaligheid en extase uit het leven van gewone mensen die werden overrompeld door korte ogenblikken van schoonheid, liefde, seksuele topbelevingen, volmaaktheid, esthetische of creatieve verwondering of inzicht. De visionaire ervaringen, beschreven door auteurs als William Blake of AE, zijn van deze soort. De satori van het Zen-Boedhisme, het Hindoesstaanse moksha, en de samadhi van de Vedanta horen hierbij, evenals de opgetekende mystieke, profetische en religieuze ervaringen van Oost en West.’