Weergaloos
(1968)–Simon Vinkenoog– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 119]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Timothy Leary: Je bent een God, handel als een God.(Over de betekenis van het proces Turn-on, Tune-in, Drop-out Psychedelische middelen maken het mogelijk een uitgebreid terrein van het bewustzijn te bereiken. De ervaren psychedelische religionnair kan zijn bewustzijn van éen niveau naar een ander overhevelen, zoals ook een mikroskoop of teleskoop op verschillende afstanden kunnen worden in gesteld. Maar wat dan nog? Wat nu? De ervaring moet worden doorgegeven in harmonie met de grotere stroom. De psychedelische ervaring is niet alleen maar een innerlijke, privé-aangelegenheid. De turned on (ingeschakelde) persoon beseft dat hij niet een geïsoleerde eenheid is, een afzonderlijk sociaal ik, maar eerder een vergankelijk energieproces, gekoppeld aan de dans van energie rondom hem. De turned on persoon is gevoelsmatig bewust van zijn eigen bewegingen, als gebaren in het grote evolutie-ballet. De turned on persoon beseft dat elke handeling een weerspiegeling is van dat waar hij is. De turned on persoon weet dat zijn omgeving, zijn wereld, geschapen is door zijn bewustzijn - alleen bestaand omdat hij zijn sensorische en zenuw-camera's zodanig heeft ingesteld dat zij deze bizondere situaties opnemen. De turned on persoon weet dat zijn bewegingen, zijn kleding, zijn uiterlijk, zijn kamer, zijn huis, de buurt waarin hij woont preciese uiterlijke replica zijn van zijn bewustzijn. Als de omgeving daarbuiten niet harmonieert met zijn innerlijke staat, weet hij gratieus te moeten bewegen teneinde in tune (afgestemd) te zijn. Tune in betekent je omgeving zo te organiseren dat die jouw staat van bewustzijn weerspiegelt. Tune in betekent je innerlijke energie te regelen naar de stroom rondom je.
Deze paar laatste laatste regels bevatten de meest praktische en bevrijdende mededeling die je ooit ontvangen hebt. Wie dit bericht verstaat is vrij een prachtig leven te leiden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 120]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Je bewustzijnsstaat wordt weerspiegeld door je omgeving. je schept je omgeving.Laten we een droevig voorbeeld nemen. De kantoorbediende. Hij werkt in een kunstlichtlokaal, besmet met verontreinigde lucht. Hij beweegt zich door opeenhopingen van anonieme, in fabrieken gemaakte meubelen naar een celluloid badkamer en een onpersoonlijke plastic keuken. Hij ontbijt met ingeblikt, anoniem verpakt celluloid voedsel-brandstof. Hij gaat gekleed in het anonieme pak van de robot stads-bewoner, jaeger ondergoed, sokken, schoenen, hemd, das, jasje. Hij reist door donkere tunnels van beroet metaal en grijs beton naar een kantoordoos van staal. Daar is hij de hele dag bezig met symbolen op stukjes papier, die geen enkele relatie hebben met de goddelijke mogelijkheden van zijn gevoel, zijn zaad, zijn bloed, zijn weefsels en vliezen. Hij gebruikt het geld dat hij verdient om zijn gedegenereerde voedsel te betalen en zijn woning vol bedompte lucht! Deze man is omringd door een omgeving die afzichtelijk, bedorven, dood, onpersoonlijk, aan de lopende band, in massa geproduceerd en anoniem is. Dit is de omgeving van een geautomatiseerde robot. Het is zijn robotstaat van onbewustheid die zijn omgeving schept. Deze buitenwereld spiegelt volmaakt zijn turned-off (uitgeschakelde) bewustheid. Als deze man zich laat inschakelen (turns on) ziet hij onmiddellijk de verschrikking van zijn geest weerspiegeld in datgene waarmee hij zich omringt. Als hij zich afstemt (tunes in) gaat hij zijn bewegingen en omgevingen zó wijzigen dat zij meer harmoniëren met zijn innerlijke schoonheid. Als iedereen in Amsterdam zou inschakelen en afstemmen, zou gras groeien op de Dam en godheden zonder schoenen of das zouden over de straten zonder auto's dansen. (Dit zal binnen 25 jaar gebeuren: herten zullen grazen op de Rozengracht). Elke menselijke handeling weerspiegelt zijn bewustzijnsstaat. Daarom is iedereen een kunstenaar, d.w.z. iemand die zijn ervaringen overdraagt. De meeste mensen zijn niet bewust afgestemd. Zij doen ervaringen slechts op in termen van statische en vermoeide robot-symbolen. Daarom zijn hun handelingen en omgeving die van een robot. Levenloze kunst in plaats van levenskunst. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 121]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadat je inschakelt, moet je afstemmen. Je zult je kleren veranderen, je huis, je volgorde van bewegingen, je omgeving, zodat de grootse glorie van je goddelijke visie weergegeven worden. Je zult er anders moeten uitzien en handelen. Maar dit proces van afstemming zal harmonieus en vol gratie zijn. Geen abrupte, destructieve, rebellerende handelingen, graag! Begin af te stemmen door middel van je lichaamsbewegingen. Ga, spreek, eet en drink als een vreugdevolle God die verblijft in een woud. Verander vervolgens je verblijfplaats. Als je voor het ogenblik in de stad moet blijven wonen richt je tehuis dan zo in dat het een tempel wordt. Gooi al het meubilair eruit dat niet geheiligd-psychedelisch is. Je kamer zou een tijdloze, eeuwige schoonheid moeten weerspiegelen zonder de onpersoonlijke snufjes van de 20e eeuw. Elk voorwerp dient psychedelisch te zijn, en zou onmiddellijk zinvol moeten zijn voor de zintuigelijke organen van een Boeddha, Christus of Lao Tse, die op bezoek komen. Als je van je lichaam een heilige tempel gemaakt hebt en van je woning een heilige schrijn gewijd aan psychedelische schoonheid, zul je in staat zijn grotere sociale verplichtingen te veranderen. Val niet vrij (drop out) totdat je afgestemd bent. Schakel niet in totdat je weet hoe af te stemmen. Als je inschakelt zonder af te stemmen zul je psychotisch hung up (gefrustreerd) raken. Elke slechte psychedelische ervaring (bad trip) wordt veroorzaakt door het falen juist af te stemmen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Geen triviaal ego-spelHier komt waarom. Als je afstemt maak je energie vrij. Marihuana schakelt zintuigelijke energie in. Hasjisj somatische energie. LSD cellulaire energie. Hoge doses LSD moleculaire energie. Deze krachtvelden van energie kunnen niet aangeboord worden voor een triviaal ego-spel. Je kunt niet 100 miljoen jaar sensorischsomatische openbaringen aftappen voor het nietige en beduimelde schaakbord van je persoonlijkheid. Je kunt twee miljard jaar evolutionnaire openbaring niet aan je nooit welriekende sociale spel koppelen. Daarom zijn marihuana en LSD religieuze sacramenten. Als zij gebruikt worden in niet-religieuze omstandigheden zullen ze je vroeger of later onverbiddelijk buitenspel zetten (freak you out). Ik heb persoonlijk meer dan 5000 mensen gevolgd die het yoga-pad van de LSD betreden hebben. De | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 122]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
grote meerderheid moest uitschakelen (turn off), van bestemming veranderen (tune out), afkappen (cop out) omdat zij hun afgestemde energieën niet wilden beheersen voor een harmonieuzer spel. Eens per week is de natuurlijke programmering voor het sacramentele gebruik van LSD. Maar je kunt niet eens per week LSD nemen en onwrikbaar geplant blijven in een ego-spel van laag allooi. Je moet de vloed beteugelen of je zult een slechte reis (bad trip) maken. Zij die nooit LSD gebruikt hebben en zij die bang zijn geworden voor LSD en ermee stopten zijn verzeild geraakt in de valkuil van zich steeds herhalende psychotische spelletjes. Zij beleven een voortdurende slechte reis, 24 uur per dag. Als je wilt voortgaan LSD te gebruiken moet je de generator worden van een steeds groter wordende ring van afgestemde handelingen. Je moet je innerlijke kracht verzamelen voor een leven van schoonheid. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Oefeningen1. Ga naar huis en kijk naar jezelf in de spiegel. Begin je kleding te veranderen, je gedrag, zodat je zweeft als een God, en niet schuifelt als een robot.
2. Kijk rond in je huis. Wat voor soort dode robot leeft daar? Begin alles eruit te gooien dat niet afgestemd is naar je hoogste inzichten. Maak een tempel van je lichaam. Maak een schrijn van je huis. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
You are a God, live like one!Uit The Mile Underground, Colorado, najaar 1967, en International Times, Londen, nr. 25, 2 februari 1968. In Nederland gepubliceerd door De Andere Krant, 's-Hertogenbosch, no. 1, 17 februari 1968, en OM, Amsterdam, no. 1, maart 1968. Het bleek nodig een nieuwe vertaling te maken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 123]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
|