serie: ‘Bonanza,’ ‘Mannix,’ ‘I dream of Jeannie’ of soortgelijk amusement, ons aangeboden door Royco of Omo of een ander bedrijf.
Eigenaardig is dat films niet ondertiteld worden, men volstaat met een korte samenvatting vooraf.
Na tien uur volgt soms wat sportnieuws, maar meestal is dan het moment aangebroken voor het betere culturele werk: dansen van de diverse eilanden, soms een jazz-session waarbij vaak al wat oudere dames optreden, keurig gekleed in sarong en kabaja-met-sjerp en met het haar in een wrong.
Stemmen als klokken, dat wel, maar het blijft een vreemde gewaarwording om soepel swingende stemmen te horen komen uit zulke netjes uitgedoste huisvrouwen.
Om niet helemaal het contact met Nederland te verliezen hebben we een wereldradio meegenomen die - als je tien meter draad over een boom gooit en met een krokodillebekknijper vastmaakt aan de antenne - de Wereldomroep vrij helder laat horen. Veel hoogte van de zendtijden kunnen we niet krijgen, soms is er 's middags ineens iets dat dan tot ons komt via Aruba, 's avonds om zeven uur horen we vaak een programma dat bestaat uit twee minuten nieuws, vijf minuten beursberichten en een kwartier voor de dominee. 's Nachts vang je dan plotseling op een onverwachte plek een uitzending op die via Madagascar op Afrika is gericht. Een steriele moederstem zendt groeten met bijbehorende plaatjes uit naar paters en zusters in de zwarte oerwouden: ‘Daar is uit 's Werelds Duistre Wolken, brombrom knarsknars ruisruis.’
Eén keer prikken we rechtstreeks in een reportage van het slotgedeelte van de wedstrijd Feyenoord-Barcelona en horen het bekende gedragen stemgeluid van - te land, ter zee en in de lucht - Dick van Rijn, die wanhopig moeite doet al die tweeëntwintig voetballers uit elkaar te houden: ‘Rijsbergen passt op Van Hanegem, nee, De Jong, nee Kristensen...’ Hij is er zo druk mee bezig dat hij totaal vergeet om de stand mee te