Imponeerend
Op deze schaal wordt het graf van menigen Pharao een molsgat. Het Palais de Chaillot kan vergeleken worden met de necropolen van Cheops, doch overtreft ze door de i impressioneerende weidschheid der proporties, waarin alle zwaarheid van materiaal of van constructie wordt opgeheven door de wijkende, ontastbare, etherische lijnen van licht. Men gaat fle salon-promenade binnen als het wandel-dek van een der grootste oceaan-vaarders. De ruimte, geplaveid met mozaïek, meet 46 bij 20, en lijkt onomvadembaar. Zij ziet uit op een waterspiegel, die zich in de open buiten-wereld gelijkvloersch bevindt met den beganen bodem. Want wij dalen van den heuveltop door zijn binnenste naar zijn basis, en tot zijn ingewanden waar het totale bouwwerk wortelt in een vesting van beton. Nergens is een spoor van hout, van behang of van geweven stoffen. Bij tusschenpoozen zijn de egale vlakken gebroken door een wandschildering die geteekend is of geteekend zal worden door de beroemdste der hedendaagsche meesters, Bonnard, Vuillard, Othon Friesz, Luc Moreau, Dufy, Boussingault. Alles is nog niet gereed. Men begon in 1936 en herinner u hoeveel jaren Michel Angelo noodig had voor de decoratie der Sixtijnsche Kapel. Ook in de zaal, waar wij ten laatste belanden, is nog niet alles kant en klaar. Doch ondanks haar buitensporig formaat, waar onder een immense zoldering 't gezichtsveld nergens belemmerd wordt vanuit een der 3 duizend fauteuils, is zij mooi en een der meest harmonisch gecomponeerde welke men zich denken kan in haar verstrengelde tinten van wingerd-rood, goud, brons en palmgroen. Maar het eigenlijke tooneel, dat naar behoeven vergroot of verkleind kan worden, heeft nog geen plafond en men kan bijgevolg niet definitief oordeelen over de acoustiek, welke de voornaamste eigenschap blijft van een zaal. Eveneens waren de apparaten, waarmee de dirigent naar vereischte het volume kan regelen der sonoriteit, bij de opening nog niet gemonteerd en ook het beweeglijk orchest-plateau,
dat de muziek in rechtstreeksch contact met de zaal moet brengen, was nog niet in functie.
Als geheel is het verwonderlijke, gigantische bouwwerk een dier monumenten waar men zich een beetje verliest en verloren voelt, zelfs wie zijn indrukken toetsen kan aan de Radio- City van New-York. Maar misschien hadden oude Egyptenaren in den aanvang een gelijke impressie van individueele nietigheid, duizeling, vervreemdheid onder zulke onbereikbare gewelven, tusschen de ontzagwekkende statigheid dier koude, matelooze, massieve muren. Ook dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen. Wij waren van oudsher gewoon aan zooveel engere, minder majestueuze dimensies. Dit geldt inconveniënten welke spoedig kunnen slijten en verdwijnen. Doch deze gaanderijen als avenues, deze pyramidale zalen, deze concepties van super-kathedralen stellen een vraag, waarop men moeilijker een antwoord vindt. Wat moet men hier spelen? Men ziet niets op het gebied van muziek of tooneel dat als inhoud en vorm geproportionneerd is naar ruimte waarvan de monumentaliteit afgemeten schijnt voor de revelatie eener onbekende godheid. Het Palais de Chaillot, gelukkig, onverwoestbaar onder zijn dikke beschutting van zand, heeft den tijd vóór zich om de oplossing van dit raadsel, en zelfs de komst van betere tijden onverstoorbaar te verbeiden, met een onverstoorbaarheid waarin voor de eerste maal sinds Cheops en de sfinxen de architecten zich kunnen verheugen.
[verschenen: 24 april 1939]