De machtige stem
In korten tijd en bijna zonder overgang was deze armoedige, geranselde verschoppeling inderdaad schatrijk geworden en almachtig als een toovenaar.
Dank zij die erfenis van vier kopeken kon hij naar believen elken avond een fortuin winnen of verspelen aan de roulette van Deauville of Monte-Carlo.
Maar als deze blonde, blauwogige reus, die op een diner met het grootste gemak een geheel schapenbout, twee kippen, een schaal kaas, een tros bananen en zes flesschen wijn verslond, als deze herculische afgod der vrouwen even werd aangeroerd door de muziek, even een emotie onderging, scheen het alsof al 't geleden leed dat hij van huis-af had vergaard, een leed onmetelijker dan de vervlogen eeuwen, uit zijn gestalte opbruiste, zich een uitweg baande als lava en verklanking eischte in de doorborende stem van dien geweldigen, materialistischen kolos. Zij had een macht, deze stem, welke haar grilligen, demonischen bezitter permitteerde om een orchest-dirigent, die zich te letterlijk aan de noten hield van Moussorgski, temidden eener repetitie van Boris Godounof toe te schreeuwen: ‘Volg mij, hond!’ En toen de dirigent onthutst antwoordde: ‘Maar de partituur, maître...’ hem woedend af te bijten met: ‘Bekommer je niet om de partituur! Volg mij, hond, volg mij!’
Zal ooit de dag aanbreken dat de schoonheid en de hoogere ontroering niet meer onafscheidelijk zijn van smart, tragiek en dood, niet meer gebonden door herinnering aan strijd en pijn, niet meer wortelend in de taal der zwarte engelen die sedert menschenheugenis onze diepste spraak beïnvloed heeft? De dag dat wij spontaan het verdriet zullen schuwen en alle accenten zullen vluchten welke de gedachtenis ervan oproepen? Dat zou op elk plan, het physische en het psychische, een fameuze vooruitgang zijn in een buitengewone richting. Maar de mensch, zooals een Fransch filosoof zei, heeft een passie voor het ongeluk, en zelfs oplettend speurend zijn er weinig aanwijzingen dat zij spoedig beteugeld of uitgeroeid zal worden. Wij weten niet eens, alles wel beschouwd, of die passie heilzaam is of schadelijk. Goed of slecht echter, Chaliapin, ondenkbaar zonder een achtergrond van rouw en lijden, is een harer onovertrefbaarste vertolkers geweest. Of het is om te troosten of om te kwellen, het lot heeft zelfs gewild, dat zijn stem, gegrift in gramofoon-platen, nog lang zal voortleven. Ook dat, zou hij kunnen zeggen, danken wij aan de vier kopeken.
[verschenen: 6 mei 1938]