Duitschland onder dak
Aan den oever der Seine liggen naast elkaar, bijna symmetrisch van uiterlijk, de antipoden Duitschland en de Soviets. De Duitschers kampeeren op het terrein, werken dag en nacht, en zijn zoo goed als gereed, behalve de trans van den kolossalen vierkanten toren die bekroond zal worden met een reusachtigen arend. De Russen daarentegen slabakten en hebben aanzienlijke vertraging.
Zij slaan evenwel een goed figuur naast Engeland dat nog niet onder dak is en vooral naast de Vereenigde Staten, die nauwelijks verder zijn dan de fundeeringen. Deze echter kunnen zich troosten met 't paviljoen van het Toerisme dat een toren moet hebben van 56 meter die nog niet begonnen is, met Landbouw, dat zich vergenoegt met een paal op een kaal stuk veld, met Hygiëne, een verzameling planken, met Zeilsport, met Kuuroorden, met Mode, die nog niets om het lijf hebben.
Portugal, in denzelfden hoek, nadert de voltooiing met een half dak. België echter heesch 't eerst van allen de vlag in den nok. Italië is bijna af.
Zwitserland, Zweden en Tsjechoslowakije zitten nog onder de steigers. Van de sectie der Fransche Provincies hebben enkele paviljoenen reeds allure, sommige zijn kalm in wording, maar de meeste bestaan uit een drabbige bouwgrond, met twee of drie bakenstokken die de toekomstige gebouwen verbeelden. Het Paleis der Vrouw is nog een skelet. Een tiental andere ‘paleizen’ (het Luxe-Restaurant, de Wetenschappen, het Planetarium, de Radio, de Botanische Tuin, de Ambachten, het Gas, het Licht, het Onderwijs, de Arbeid, en ik vergeet er) schuilen nog in min of meer embryonnairen toestand onder hun stellages. Enkelen verbergen zich zelfs achter hun schuttingen. Een half dozijn (Scheepsvervoer, Koopvaart, Spoorwegen Luchtvaart o.a.) zijn niets dan balken en stangen. Ze bestaan hoofdzakelijk in teekening. Australië dat tot dertig meter moet stijgen is tot zes meter boven den grond. Peru bleef een leegte omgeven door palissaden. Brazilië bepaalt zich tot enkele betonnen pilaren. Irak kwam even ver. Zuid-Afrika is een omrasterde ruimte met een naam op een bordje.
De reclame-stands zijn een onontwarbare mengelmoes van gebinten, gaten en kabels; men ving daar zelfs niet aan met het metselwerk. Venezuela vorderde tot het dak. Haïti raakte tot halverhoogte. Van het Paleis der Moderne Artisten bespeurt men slechts de greppels der fundeering. En zoo voort. En zoo voort.