Boven haar stand
Dat zelfs een millionnair-Maecenas als de huidige directeur Rouché zich verplicht ziet het noodzakelijkste te verwaarloozen, dat hij, na een fortuin gespendeerd te hebben, bekennen moet te roeien met de riemen die hij heeft, bewijst den nazaat tenminste in welk een paleis de dramatische muziek onder Napoleon III geherbergd werd. Om de waarheid te zeggen woonde zij eenigszins boven haar stand. Men begrijpt de lieden die bejammeren dat de Grand Opéra niet geheel te gronde ging. Met het geld dat de reparatie kostte, de verfrissching en een onvoldoende verjonging, had men een nieuwe kunnen bouwen en een betere, een bruikbare.
Hetgeen er van de financieele middelen, versnipperd in den schoonmaak, overbleef is besteed aan de machinerie van het tooneel. Ook hier verwezenlijkte Jacques Rouché, auteur eener interessante studie over de mise-en-scène, op verre na niet wat hij wenschte, kende en gaarne gerealiseerd had. In technisch opzicht blijft de Parijsche Opéra onderdoen voor de Scala van Milaan en menig buitenlandsch theater van de oude en de nieuwe wereld. Treurig voor Frankrijk, waar de Groote Opera ontstond, treurig voor Parijs waarvoor de beroemdste werken van het répertoire gecomponeerd zijn, doch men kan niet prijzen wat ontbreekt. Wie den achterstand constateeren wil behoeft trouwens slechts het boek te raadplegen van Rouché.
De voornaamste en misschien eenige noviteit waarmee het nationale instituut der Franschen zich verrijkte bestaat in het zoogenaamde panorama, een half-cylindervormige, vrij zware achterwand van metaal, asbest en mica, blauw-kleurig, die naar believen kan rijzen in den koepel of dalen in den kelder. Op dit gewelfde achterdoek, kolossaal van afmetingen, kunnen met een lichtklavier zwervende wolkjes, atmosferische horizonnen, zee-gezichten, natuur-impressies, meteorologische fenomenen als bliksem, donder en schuimende golven, of met behulp van bioscopische apparaten de Rit der Walküren, de Walpurgisch-nacht, het Bacchanaal van Tannhauser, het wandelende décor van Parsifal, en andere fantasmagorische, hallucinatorische verschijnselen geprojecteerd worden. Het effect is idyllisch, charmant, betooverend, hemelsch, verrukkelijk ontzagwekkend, schrikbarend, majestueus, lyrisch of dramatisch, volgens de voorschriften van het libretto en de luimen van den regisseur. Op welke trap van schoonheid men dezen tooverlantaarn voor groote menschen moet rangschikken, of hij bewondering verdient of een meewarig knikje, zal afhangen van de bedoeling waarmee de toeschouwer zich naar het theater begeeft.
De een gaat voor de muziek, de ander voor de vertooning. Wie niet voor de vertooning gaat heeft in ieder geval het voordeel van een kijkspel wanneer de muziek hem per ongeluk verveelt.
Er is heel wat gerateld en gekakeld over de voorstelling waarmee de opgekalefaterde Opéra werd ingewijd. Behalve den President der Republiek, het corps diplomatique en een doorluchtigen gast van Java, den Mangkoenegoro die met gemalin en dochter, vergezeld van gezant Jhr. Loudon, de uitvoering bijwoonde, bestond het publiek uitsluitend uit de clientèle der ministers en der ministeries. Jean Zay, minister van Onderwijs, had het totaal der twee duizend beschikbare plaatskaarten ingepalmd, uitgezonderd twee welke hij genadiglijk reserveerde voor den directeur Rouché. Bij de distributie der biljetten had hij niet alleen het elegante, mondaine Tout-Paris volslagen genegeerd doch zelfs de leden der Kamer van Afgevaardigden.