Casals - Röntgen [Beethoven-programma] (Concertgebouw, kleine zaal)
Het programma van het laatste Beethoven-concert der twee voortreffelijke kunstenaars Pablo Casals en Julius Röntgen bestond uit de Sonate opus 5 No 2 (in g klein); de zeven variaties over ‘Bei Männern welche Liebe fühlen’ uit de “Zauberflöte” van Mozart en de sonates opus No. 1 en No. 2, allen violoncel en piano.
Het was een avond van hoog kunstgenot. Onder de variaties muntten uit de vierde en zesde. De eerste Allegro Vivace der sonate in C groot, klonk met zijn forsch hoofdthema vol wonderlijke plastiek. Zeer schoon in dit werk was de overgang van het Adagio naar den tweede Allegro vivace. Het langzame deel (Adagio con molto sentimento d'affetto uit de sonate in D groot) werd weergegeven met betooverende innigheid en maakte machtigen indruk. Ook hier was de overgang naar de Allegro Fugato weer prachtig getroffen.
Pablo Casals is op zijn reizen om de wereld immer zoo goed, Holland aan te doen en altijd vindt hij tot partner Julius Röntgen. Men mag betwijfelen of hij ergens elders een beteren begeleider zal aantreffen. Want beiden verstaan elkaar door innerlijke overeenstemming van hun kunstenaarswillen. Bij beiden is eene zuiver-klassieke voordracht hoofdzaak.
Beiden gaan op in het werk. Beider spel toont bijna geen individueele kenmerken. Het is de te vertolken muziek, die tot luisteren dwingt en bewonderen. Het Adagio Con molto d'affetto in de vertolking van gisteravond is hier van een prachtig voorbeeld en zal wel het summum blijven van hoog-artistiek begeeren en kunnen.