Elsie Swinton
Vele critici hebben er naast gegrabbeld en mis gegrist naar wat deze zangeres hun toegooide. 't Heeft mij doen denken aan het heer met deftig-effen gezicht en hoogen hoed, zoo'n gladde salon-tronie, die voor 't portret van Paul Césanne in ons museum verwonderd uitriep, als ik zóó leelijk was ging ik me toch niet schilderen! De recensenten, gewoon allereerst op 't uiterlijk, de techniek te letten, praatten even waan-wijs over Mevrouw Elsie Swinton. Dat zij haar Engelsche noemden kan er nog door; zij is Russische van geboorte, - maar als vrouw van een Londensch wethouder wellicht een tikje verengelscht; doch haar temperament, gevoel en zielsleven te loochenen, dat is te sterk neven de waarheid. Waarom echter onder het bedriegelijk-Albionsch conterfeitsel in het programma-boekje niet hare nationaliteit vermeld? Dan had men een voor de hand liggende oorzaak gevonden voor haar slechte vertolking van Schubert en Brahms, en als Slavische had zij enkel goed kunnen doen.
Elsie Swinton is me een raadsel. Scarlatti en Pergolese zong ze voortreffelijk, (Albeniz en Fauré eveneens) en Moussorgsky-subliem, terwijl zij de liederen der Duitsche Romantici brabbelt en bauwt als een beginneling. Ik schreef het toe aan hare demonische natuur, wanneer ze het onbewogen-innige van beide Italianen niet zoo juist getroffen had. Of zou het stille-zachte de keerzijde van een groot hartstochtelijken aard zijn?
Ik heb Elsie Swinton (alt) hooren zingen met een heesche keel en toch klonk 't ontzaglijk, want hare passie schokt fel. Ik vereer haar bijna, ofschoon het geheel nog voller kon en guller. Wat Julia Culp vooral ontbreekt, bezit zij; de veelvormigheid der mimische expressie. Wanneer zij Moussorgsky voordraagt, krijgen hare trekken iets van een sibylle of druïdesse; de emotie grijpt haar, vertrekt den mond en doet de oogen staren; de physionomie wisselt bij elk gevoel en naar de muziek regelt zich de stand der lippen en de pose van oog en wenkbrauw. Men zou dan zeggen dat zij honderd koppen heeft.
Over Moussorgsky, de eerste m.i. die het Slavische karakter volkomen en getrouw typeerde door klanken (enkel in zijn vocale muziek trouwens, let wel) misschien een anderen keer.