Historische Cyclus IV [Mozart]
Mozart die twee jaar minder leefde dan Raphaël, zijn evenbeeld in de schilderkunst, liet volgens de nieuwste telling van Charles Malherbe 754 werken na, waaronder 132 niet-voltooide. Van de 622, welke gedurende zijn vijf-en-dertig-jarig bestaan gereed kwamen, werden er 26 nog niet teruggevonden, 14 nog niet uitgegeven.
Onze eeuw is de eeuw van Hephaestos en de cyclopen, die onder den Etna vuur en ijzer bewerken. Men leze, hoe Couperus de mythe van Hephaestos en de hem verleende macht over de aarde geallegoriseerd heeft in een zijner kleine elegieën vol wit-en-paarsen rouw, welke hij zoo soepel insinueerend, zoo bewonderenswaardig kan intoneeren.
Voor geen enkele eeuw kon Mozart onbegrepener zijn dan voor de onze. Wij zijn hem toegedaan en toegenegen, omdat onze ziel steeds geboren en herboren zal worden met geen andere schoonheid, geen andere liefde, geen andere aanbiddingen dan de zijne. Maar de harde donkere en meedogenlooze tijd wil, dat wij zijne muziek spreken met het accent van vreemden, of met den weemoed van bannelingen.
Op den historischen cyclus was Mozart vertegenwoordigd met de bekende kleine ‘Nachtmusik’; met een Andante uit het Fagot-concert, dat den eersten fagottist Elders goed lag voor zijne mooie techniek en zijn menigvoudig geschakeerden toon; met het Piano-concert in Es-dur, gespeeld door Wanda Landowska, die in haar wezen eigenlijk een antipode is van Mengelberg, doch haar uiterste best deed om zich bij zijn tempo en voordracht aan te passen; met een aria uit Figaro, eene canzonetta uit het eerste bedrijf van ‘Die Entführung aus dem Serail’, die Jan Dekker vlot, kranig, duidelijk, expressief, met klankrijke maar soms wat vlakke stem gezongen heeft; met de symphonie in G-moll, een der drie laatste van Mozarts 43 symphonieën, uitgevoerd in volle bezetting der strijkers.
Zoo zwaar van atmosfeer en nadrukkelijk van stemming Bach de vorige week gedirigeerd werd, zoo verbrokkeld, vluchtig, oneigen, opgemaakt en virtuoos-vormelijk klonk Mozart.
Ik hoop hierover nog te schrijven.