In den stryd (volgens Carnelius Tacitus) plagten zy, nog heydenen zynde, hunnen god Hercules aen te roepen. Hun geweêr bestond in lange glavien, groote knodsen, lange daggen, zweêrden en groote schilden. Zy gebruykten geen harnassen. Als zy ten oorlog trokken, leyden zy hunne vrouwen, kinderen en naeste vrienden mede, om getuygen te wezen van hunne dapperheyd. Met hunne bebloede lichaemen kwamen zy tot hunne moeders en vrouwen, die het bloed uyt hunne wonden zoogen, de zelve telden, en zig over hunne kloekmoedigheyd verheugden. In den oorlog wakkerden de vrouwen hunne mannen aen om vroomelyk voor het vaderland te stryden; waer door zy menigmael over hunne vyanden zegepraelden, daer zy anders de nederlaeg zouden gekregen hebben. Om deze reden waeren de vrouwen daer in groot aenzien, en hunnen raed wierd nier veragt. Tot meerder vastigheyd der verbonden nam men die somtyds tot gyzelaers, bezonderlyk de edele vrouwen en houwbaere maegden.
Ten tyde der roomsche keyzers Vespastanus, Titus, Domitianus, Nerva en Trajanus, gingen de Batavieren alle andere duydsche natien die aen de Romeynen onderworpen waeren, in strydbaerheyd te boven: want Cornelius Tacitus zegt dat de gene die dit volk in hunnen dienst hadden, altyd verzekerd waeren van hunne vyanden te overwinnen. Tot hier toe de zeeuwsche kronyk.
Joannes vander Beke, schryft dat de jongelingen hunnen baerd niet mogten laeten scheêren voor dat zy eenen vyand van het land verslaegen, of ten minsten van zyne wapenen ontbloot hadden, op dat zy zouden weten dat den loon van hunne geboorte de bescherming des vaderlands en de eer hunner ouders was.
Volgens dat den hollandschen kronyk-schryver zegt, heeft Julius Cesar de Batavieren ook in groote weêrde gehouden, van de zelve zyne lyf-bewaerders gemaekt, en hun betrouwd de eerste en opperste banniere der roomsche arenden in vreeslyke,