kens. Zy droegen op hun hoofd lyne doeken, onder de keél toegehegt. Zy gingen veel met witte bonnetten boven deze doeken nae de zee, tot een teeken dat zy getrouwd waeren. De jonge maegden droegen verscheyde lyne bandekens op hun hoofd; zoo dat men hun hair daer door bloot zag.
Cornelius Battus schryft, dat men daer in zynen tyd van geene kostelyke stoffen, als fluweel, satyn, damast en zyde wist te spreken, als onder de edele: de gemeyne mannen droegen dan kleederen van laken dat zy zelve geweven hadden, en het cieraed der vrouwen was eenen gulden riem en schoone ringen.
De meyskens (het welk in deze natie boven alle andere te verwonderen was) kwamen zuyvere en onbevlekte maegden ten houwelyk; en als 'er eenige in 't wilde leefden of tot schande gebragt wierden, deze konden geenen man meer krygen, hoe schoon, jong en ryk zy waeren. De vrouwen agtten hun en hunne mannen als een leven, eene ziel en een lichaem, waer uyt dit gemeyn spreek-woord voortgekomen is: man en wyf, twee zielen in een lyf. Voorders peysden nog begeêrden zy niet. Zy waeren ook niet gewoon te zeggen: waer is mynen man? maer wel: waer is myne egt, myne trouw? Ach! hoe verre zyn deze zeden nu verbannen?
Volgens de getuygenis van Cornelius Tacitus en andere schryvers, plagt men in Neder-Duyschland, waer onder Holland en Zeeland ook begrepen zyn, de bruyden op te draegen een koppel ossen, een getoomd peêrd, eenen schild en eene knods of een zweêrd. Door dit geschenk wierd het houwelyk bevestigd, in de tegenwoordigheyd der ouders en vrienden, en het diende om de bruyd te leeren, dat zy met haeren man zoude moeten verdraegen al het geen hem mogt overkomen, en dat zy haer aen den zelven verbond om met hem deelagtig te wezen van alle lasten, ongemakken en zwaerigheden, en met malkanderen te leven en te sterven, indien den nood zulks vereyschte.
De kinderen wierden opgevoed van hunne ey-