In dien tyd waeren 'er ook veel strenger wetten tegen de kwaeddoenders als tegenwoordig. Onder andere was 'er eene straffe die in het scheêren of in het afsnyden van het hair bestond, gelyk het eedgenoodschap der Elsacers bewysd en Rhenarus getuygd. Wanneer iemand de weêrde van eenen of twee sikels geroofd had, hy wierd het hoofd met huyd en hair tot aen de ooren gevild, corium capilli perdat; indien hy eene tweede mael genomen wierd voor eene diefte van vier of vyf sikelen, men veroordeelde hem om eene hand te verliezen; maer de derde reyze in de zelve misdaed vervallende, wierd hy zonder genaede gehangen.
Men vind dit wetboek der oude Fransche of Franken nog in eenige boek-zaelen en Rhenarus heeft 'er onder andere de volgende wetten uyt getrokken: ‘men zal de bedelaers niet toelaeten het land af te loopen; maer elke stad zal haere eygene bedelaers onderhouden. Indien de zelve eenig handwerk konnen oeffenen en dit verzuymen te doen, zal niemand hun iet geven. De kwaeddoeuders, landloopers, verleyders van het volk, enz. zullen geweêrd worden.’
Daer was ook eene wet of regel aengaende de dragten: den overtreder der zelve verviel in eene boete van 40 solidas, waer van de helft ten profyte van den aenbrenger was. De benaeming der kleederen konnen in het vlaemsch niet wel vertaeld worden; maer het is zeker dat zy zeer gering waeren, aengezien de bekosting van het pragtigste ten hoogsten 40 solidas of schellingen beliep.
Eenen kwaeddoender moest voor zyn eerste schelmstuk eene oog verliezen, voor het tweede zynen neus, en voor het derde zyn leven. De gene die in openbaere vyandschap leefden, malkanderens dood gezworen hadden, en hun geschil wilden effen stellen in eenen bezonderen kamp, gelyk zulks in Spagnien op heden nog gemeen is, wierden voor den koning gezonden; maer de kerk-vergaedering te Trenten gehouden in het jaer 1565, onder den paus Pius den IV, heeft diergelyke kampen gedoemd, en daer verscheyde straffen op gesteld, gelyk men zien