haeren dooden man leyde, en met hem verbrand wierd; zoo dat de andere vrouwen met schaemte moesten henen gaen.
Hier lust ons ook te verhaelen het geen Ludovicus Vertumanus zegt, in den 3.den boek van zyne
reysbeschryving, kap. 4, alwaer hy zig uytdrukt in dezer voegen: daer is nog een ander gebruyk onder de inwoonders der stad Tarnasset in Indiën, te weten de volgende: als eene vrouw weduwe word, houd zy, van den zelven dag dat haeren man gestorven is tot den vyftienden naer deszelfs dood, dagelyks eene groote maeltyd met haer maegschap en het geen van haeren overleden egtgenoot. Naer het verloop van dien tyd, gaet zy, op het kostelykste gekleed, en vercierd met peêrlen en edele gesteenten (die in dit land met menigte gevonden worden), verzeld van haere vrienden, nae de plaets daer het dood lichaem van haeren man verbrand is: aldaer graeven haere vrienden eenen put in de aerde, zoo diep als dat zy lang is, rond den welken zy vyf of zes staeken in den grond slaen, daer zy een zyde kleed aen spannen; waer naer zy in dien put een vuer van welriekende kruyden maeken, gelyk voor den man geschied is. In de laetste maeltyd eet de vrouw zoo veel betole (eene gewas aldus genoemd), dat zy daer van byna dood is. Zy word ook gevolgd van eenen grooten hoop pypers, zangers en speellieden, als ook van mannen in duyvels-kleederen, die vuer in hunnen mond draegen en wonderlyke klugten bedryven, den duyvel aldus eene offerande doende. Alsdan begint de vrouw die haer verbranden wild, met de andere vrouwen, die daer in groote menigte vergaederd zyn, rond het vuer te dansen en te springen, haer dikmaels nae de gewaende duyvelen keerende, en hun bevelende den duyvel te bidden dat hy haer zoude ontfermen en in genaede ontfangen; waer op zy verzekeren dat zy dit gedaen hebben en nog zullen doen. Deze vrouw doet dit alles met een onbeschroomd gemoed, ja zelfs met blydschap; want zy geloofd niet anders als dat zy van stonden aen ten hemel zal gevoerd