in het vol harnas van op den grond, hoe kwaelyk de plaets gelegen was, op hunne peêrden sprongen zonder den voet in den stegelreep te stellen, of eenig ander voordeel te nemen, bezonderlyk op het glad ys en in de sneeuw-velden, het welk zoo veel te moeyelyker om verrigten moest wezen, mids deze ruyters zeer zwaer gewapend waeren.
De Gotthen hadden nog een ander krygsgebruyk dat te pryzen was, en hier in bestond, dat eenen ruyter, in den vollen loop, van het een peêrd op het ander moest konnen springen. Dit volk zegt den voornoemden schryver, was wonder vast te peêrd, want zy konden zig keeren en wenden, opheffen, agter- en voorwaerds hellen, en in de vlugt eene lancie van den grond opraepen. Zy gebruykten nu de spies, dan heyrhamers en meer ander geweêr.
Eyndelyk spreekt hy van de groote kopere donderhamers, de welke zy Jupiters hamers noemden, en met zoo een groot gerugt tegen malkanderen sloegen als of het donderde. Dit deden zy om de goden te helpen, zoo zy meynden. Hy zegt dat deze natie den krygshandel zoo hoog agtte, dat zy geen ander beroep daer by geweêrdigde te vergelyken.
De Gotthen durfden de goden wel bevegten, als zy hun in den oorlog niet geholpen hadden: zy schooten alderhande geschut nae den hemel, meynende de goden daer door te hinderen, of ten minsten met dreygen zoo verre te brengen, dat zy, uyt vreeze, alle dingen na hunnen wil zouden moeten doen, want zy geloofden zoo veel magt te hebben om zig hier op de aerde te doen eeren en ontzien, als de goden in den hemel of de hel hadden, het welk (hoewel kloeke en onverzaegde daeden) dwaeze heydensche bygeloovigheden waeren. Hier uyt blykt wel wat dappere mannen de Gotthen van ouds geweest hebben.
Wy moesten dit hier by voegen, ter eer der Cimbren en Belgen, want zy schynen genoeg alle een volk geweest te hebben, of ten minsten met malkanderen verbonden en vereenigt waeren.