ten ten hemel trekken, en dat wy, overvallen en omvangen zynde door de wateren van kwelling, onze oogen behooren op te slaen tot den schoonen hemel en te denken dat den prys van onzen christelyken stryd aldaer gelegen is; welken prys vry dierbaer moet zyn, aengezien hy in zoo een treffelyk huys verborgen ligt.
Ter oorzoek dat deze verhevene beschouwing haeren naem neemt van wegens de oogen, zoo noemden de stoïksche philosophen Godt een gezigt of licht, en als zy iet schoons of lieffelyk zagen, zeyden zy dat het de schoonheyd Gods geleek.
Den rabbi Moyses, van de hoogde der hemelen en planeten schryvende, zegt: dat iedere van de zeven planeten eene bezondere loop-baen of hemel heeft, d'eene hoogere dan d'andere; dat 'er tusschen iedere dezer loop - baenen zoo veel ruymte is als eenen mensch op slegten weg zoude konnen afleggen in den tyd van 500 jaeren, en gelyk 'er zeven loopkringen of planeet-cierkels zyn, is 'er van op de aerde, die men als het center of middenpunt aenziet, tot aen den hemel van Saturnus, die de opperste der planeten is, zoo veel tusschen ruymte als eenen mensch, insgelyks op slegten weg, zoude konnen afleggen in 7,700 jaeren, indien hy zoo lang konde leven. Hier toe zoude ieder jaer moeten gerekend worden op 365 dagen, en hy zoude dagelyks 40 mylen weegs moeten afleggen, elke myle gerekend op 2000 schreden, en iedere schrede op 3 voeten. De naemen der planeten zyn: Saturnus, Jupiter, Mars, Sol of de Zonne, Venus, Mercurius, Luna of de Maen. Boven deze zyn nog andere hemelen, daer de wis- en sterrekunde veel wonders van vertellen, waer in zy, om hunne bewyzen, beter te gelooven zyn als den voornoemden rabbi.
Onder andere vercierselen der weireld, heeft den almogenden Godt gemaekt een aerdsch Paradys, of eenen uytnemenden schoonen lusthof, en dien gesteld in den oosten. Men noemd dit paradys in 't latyn Hortus, dat is eenen hof, en in 't he-