Hy was den eersten die dezen naem invoerde; maer de Persiaenen noemen hunne Wyze Magi.
Nu, om een rechtmaetig denkbeeld van de ziel te geven, zoo is zy een onlichaemelyk wezen en substantie van Godt, het lichaem toegevoegd en ingestort om dit te bestieren, en daer mede vereenigd te zyn als eenen beweger met den beweegden: en dezen is den levenden adem van Godt in Adam geblaezen, waer door hy eenen levendigen mensch is geworden; maer den anderen geest, adem en ziel, door Christus van Godt ingestort, diend niet tot het leven des vleesch, maer tot het leven des geest tegen de kwaede lusten des vleesch. In dezen zin zegt Paulus: den eersten mensch is gemaekt tot eene levendige ziel in het natuerlyk leven, en den anderen tot eenen levendigen geest in het geestelyk leven. Gen. 2, Corinth. 15. De ziel, zegt den H. Augustinus, is een evenbeeld en gelykenis aller dingen, ja een gemoed aller dingen, het welk alle dingen als wasch ontfangt, zelfs die dingen, de welke aen malkanderen gansch tegenstrevig zyn; als goed en kwaed. Zy word ook in de substantie niet veranderd, maer blyft altyd eenen Godt gelykenden geest des levens.
Zommige meynen ziel en geest in den mensch maer eene en de zelve zaek te wezen; andere maeken daer onderscheyd tusschen, zeggende dat de ziel het natuerlyk en den geest het goddelyk leven is. Wanneer nu de ziel door den geest geregeerd word, mag zy geene ziel meer génoemd worden, màer geest; maer als de ziel met haere natuerlyke kragten het lichaem regeerd en beheerscht, en dat den geest onderdrukt word, dan past haer den naem van geest niet, maer dien van ziel. Voorders wild Paulus, dat den geheelen mensch, met ziel, lichaem en geest geheyligd zal worden. 1 Thessalon. 3.
Men noemd de ziel in het latyn anima, welk woord voordkomt van animando, om dat zy het geheel lichaem levendig maekt. Zy word zomwyl ook spiritus genoemd, dat is eenen geest, om dat alle