127
Bioscoopreclame: House of Engeland verrast ervaren kijker: ‘gevaarlijke’ toestanden... begin? trailer gangsterfilm? Camera staart tenslotte naar outfit-held.
Na Johnny Halliday... Lexington met documentair mannenwerk, paardewerk, rookwerk in Camargue... wilde Franse Zuiden.
Belangeloze mannestem wijst terloops op Lexington...
Literatuur en merknaam (Joop ‘Tekst en Tekstschrijver in de reclame’ Roomer/Ariadne)
In veel gevallen is in de moderne literatuur de merknaam een geïntegreerd onderdeel van de romantekst geworden. Als het voor het typeren van een situatie of van een romanfiguur nodig blijkt, aarzelt geen enkele schrijver nog bij het gebruik van merknamen. Hij zou aan natuurlijkheid en directheid verliezen, als hij bewust merknamen zou willen vermijden. Het kost niet veel tijd enkele citaten bij elkaar te zoeken:
Leve Joop Massaker, C.B. Vaandrager (blz 24)
Midden in de stampvolle kampeerafdeling van de Bijenkorf moest ik plotseling overgeven.
Op weg naar het einde, G.K. van het Reve (blz 93)
Vooral bij Woolworth heb ik, in de loop der jaren, tientallen, misschien wel honderden keren, nieuwe krachten opgedaan, zoals ook van de HEMA, op de Nieuwendijk te Amsterdam, een zielvertroostende en genezende werking uitgaat.
Zo lang te water, Simon Vinkenoog (blz 50)
Ik herken de Peugeot 203.
Ik, Jan Cremer, eerste deel (blz 159)
Sigaretten, met een dure Ronson, zo maar op tafel.
Voer voor Psychologen, Harry Mulisch (blz 60)
‘Drie negentig,’ stamelde hij en kwam overeind van de grond, waar hij zijn Denksport invulde.
(blz 94) ‘Wieso? Er hat doch Verstand.’ En tot mij: ‘Zeg het. Lucky Strike.’
‘Lucky Strike.’
(blz 142) Even later sta ik op het graniet in de badkamer, waar het naar Tosca geurt, zijn eau de cologne.
Het is duidelijk, dat de hier genoemde namen van bedrijven en