‘Iedereen vint ut een goeie film...’
‘Weinig bezoekers...’
‘Doordeweeksedag... nie uit oog verliezen. Tweede voorstelling ws drukker... 7 uur voor veel mensen ongunstige tijd.’
‘Rechtuit.’
Wij in aangegeven richting... wij rechtuit tot aan deur, die ik open, blijkt toegang berghok.
‘...onjuist... moeten meer rechts zijn.’
Vrolijke muziek, onzichtbaar orkest. Jonge vrouw schiet toe, behulpzaam, leidt ons naar onze rang.
‘Deze rij... twee stoelen naar keus... geen besproken plaatsen.’
‘Niet int midde... iets naar rechts... prettiger lezen.’
Jassen uit, voor ons over stoelen.
‘...tenzij mensen voor ons komen zitten.’
Stoelzitting nog warm van eerste voorstelling.
‘...jouwe ook?’
‘Ja...’
Achter ons hoorbare installatie van vier vrouwen, houen jassen aan. Schuin opzij gezien: rechtse vrouw 1 tand, vreemd gezicht.
Enkele menuiten later aansluiting van vijfde vrouw.
‘Je bent te laat...’
‘Wereldnieuws.’
‘Late we bidden dat ze der bek houwen...’
Enkele menuiten zwijgend voor uit staren.
‘Sta is op...’
Vat haar bij arm, vat mijn bedoeling niet, voldoet (aan verzoek) met tegenzin... wil op iets wijzen:
‘...weinig mensen bij hebbe stilgestaan. Keer je om... kijk... rechtop... zaal in... ALLE OGEN ZIJN GERICHT OP KWATTA...
DEZE film nooit eerder gezien...?’
Enkele menuiten deze houding, strakke glimlach. Gemompel in omgeving, weer plaats nemen. Einde vrolijke muziek, groot gordijn open. Alle toegangen dicht. Deze opsluiting, immers betaald, beangstigt niemand.
Zien eerst wereldnieuws, waaronder opstand zuidamerikaanse staat, overstroming, vliegtuigramp, proces. Sport, waaronder boksen: een zwarte en een blanke, beiden gespierd en halfnaakt, slaan mekaar beurtelings neer.