De reus van Rotterdam
(1971)–C.B. Vaandrager– Auteursrechtelijk beschermdStadsgeheimen
[pagina 179]
| |
108Brief aan (Beste Simon) VinkenoogGa naar voetnoot*: om je geduld niet al te lang op de proef te stellen (op de happening die ik me voorstel, moet dat juist wel gebeuren... geduld op proef stellen!) vast voor de vuist weg dingen die me te binnen schieten n.a.v. laatste happening(?): Mogen best... moeten misschien wel weten wat gaat gebeuren (het is gebeurd voor jut weet...) Reacties publiek voorzien. Vergissing: denken dat bepaalde planning tegen wezen van happening in zou druisen... taboe v.d. spontaneiteit. Leren van andere happenings: komplete dokumentatie bestuderen (o.a. J.J. Lebel). Hooguit 1 ‘schreeuwer’, bijvoorbeeld kliene Robert Jasper in keurig kostuum, bij paperbus, waarop hij grote letters (IK?) aanbrengt... of op schavot, hoofd door schutting... jeweetwel... middeleeuws... welke tabak? Stiltes: 5 à 10 minuten... Voorhal, leidend naar inferno (onderwereld). Ene happening hoeft andere niet te storen... of juist wel? Alles wat bezoek niet verwacht: verblinding met elektronenflitsers, afweervuur onvermijdelijke persblitsers. In verlegenheid brengen met fancy (lege) filmcameraas. Buiten(voor-de-deur)gebeuren: geluids-wagens. Binnen microfoons. Diverse verhogingen, podia (zeepkisten). Kliene (sic) ruimtes: witte ruimte, rode ruimte, zwarte ruimte... Mogelijk gesloten TV-circuit arrangeren: iedereen moet zichzelf konstant bezig zien? Voortdurende konfrontatie met eigo... (sic) spiegels, spiegels, en nog eens... spiegels. Uitdelen: zak-spiegeltjes (primitieve volken!) kammetjes, kapotjes, veters, pispotten (nachtspiegels), rollen wc-papier. Binnen is binnen: niemand de deur uit. Alles uit, behalve het | |
[pagina 180]
| |
licht. Geen spielerei, geen gelach (welk 1 tijdverlies!/Armando). Konfrontatie met eigo... garderobe, afgifte kledij. Aankondiging: vanaf .... uur NIEMAND DE DEUR UIT! ERNST! Suggestie; schuilkelder, onheil buiten. Geluidsopnamen vliegtuigen, bommewerpers (ev. Foxy Lady en Purple Haze, Jimi Hendrix Experience). Deuren werkelijk sluiten, geen geintjes! Nou is kijken of het publiek (al machinerend kunstenaars-sociëteit De Kring voor ogen als Lokatie...) onverschillig, lauw-tof blijft. Vergelijk anti-toneel-suggesties collegaas. Ophangen: zwaarden van Damocles, in donkere kamers. Beschouw dit als richtlijntjes voor drie-, viermansgesprek: organisatie volkomen uitkienen, reacties volkomen voorzien. Zit ik er helemaal naast met mijn voorstellingen? Volgens jou, anderen? Beschouw in dat geval mijn suggesties als niet gegeven. Sans rancune (twee woorden Frans) overgelaten aan jou, anderen? |
|