ongeacht het geslacht. Zo eindigde de eerste akte van de opera met Don Giovanni nog slechts in zijn onderbroek vastgebonden aan een martelpaal, waar de boerinnetjes, alleen gekleed in klassieke lingerie, hem met zweepjes aftuigden.
Alleen vanuit strengmoralistisch gezichtspunt valt naar mijn bescheiden mening iets te zeggen voor deze vondst. In de tweede akte werd Masetto niet afgeranseld, maar pardoes doodgeschoten. Don Ottavio mocht zijn tweede grote aria Il mio tesoro niet uitzingen, voordat hij halverwege een monoloog met wijsheden van de regisseur had uitgesproken.
De adembenemende aria van Donna Elvira, Mi tradi, waarin zij haar wanhoop en tegenstrijdige gevoelens ten opzichte van Don Giovanni uit, althans volgens de tekst, was in de ogen van de regisseur slechts aanleiding tot een intense voos- en vrijpartij van donna Elvira met donna Anna.
Achteraf, zo begrijp ik, ben ik nog met de schrik vrijgekomen. Een nog vooruitstrevender kunstenaar regisseerde later Die Entführung aus dem Serail. Deze speelde zich nu af in een hedendaags Berlijns bordeel. Na scènes met copulatie, fellatie, verkrachting, marteling en verminking eindigden de meeste hoofdrolspelers als lijk, meldde een recensie.
Of dit de manier is om Mozart voor een modern publiek toegankelijk te maken waag ik te betwijfelen, maar niet dat aldus Martin van Amerongen postuum een gelijk houdt waarvan hij liever verschoond was gebleven.
Het Parool, 12 januari 2006.