2 Korte inhoudsweergave van het toneelstuk
Het rederijkerstoneelstuk Van die becooringe des duvels behoort tot het genre van de bijbelhistoriaalspelen. Deze vorm van rederijkerstoneel werd geschreven rondom een geschiedenis uit de bijbel. In dit geval rondom het verhaal van de bekoring van Jezus door de duivel zoals dat te vinden is in Mattheüs 4:1-11 en Lucas 4:1-13. Behalve Jezus en de duivel Satan treden in het spel de sinnekens Eeuwige Haat en Huicelachtige Hoogmoed op. Zij personifiëren twee van de hoofdzonden. Behalve de bijbelse geschiedenis kent het spel vele verwijzingen naar de zestiende-eeuwse werkelijkheid. Het heden en verleden zijn, anachronisch, tot één verhaal samengesmeed. Het spel is opgedeeld in zes delen, die gescheiden zijn door pauzes:
Deel 1 (vss. 1-405): Dit grote eerste deel wordt geheel voor de rekening genomen door de twee sinnekens Eeuwige Haat en Huicelachtige Hoogmoed. Het spel opent als Eeuwige Haat zijn nauwe verwant Huicelachtige Hoogmoed oproept te voorschijn te komen, hij heeft wat nieuws te vertellen. Het wordt al snel duidelijk met wat voor een verdorven figuren de kijker hier te maken heeft. De beschuldigingen en verwijten over en weer wisselen elkaar in hoog tempo af. De twee ruziemakers blijken verantwoordelijk voor vele zonden, zowel in het bijbelse verleden als in de zestiende eeuw. De opsomming van de sinnekens wordt onderbroken door een vraag-en-antwoord-spel waarin de misdragingen van de bedelmonniken fijntjes uit de doeken worden gedaan. Trots vervolgen de sinnekens de opsomming van hun misdaden totdat zij verklaren dat zij angstig en ongerust zijn. Zij vrezen dat Jezus, over wie zo veel geruchten de ronde doen, de lang verwachte Zoon van God is. Als dat werkelijk zo is, dan zou dat het begin van hun einde betekenen. Om duidelijk te krijgen over die Jezus zullen zij dan ook de duivel Satan inschakelen.
Deel 2 (vss. 406-538): Het spel toont de biddende Jezus in de woestijn. Hij is, blijkens zijn gebed, gekomen om de mensheid te redden uit de handen van het kwaad en om degene die Gods woord misbruiken te bestraffen. Jezus zal de mensen de juiste leer onderwijzen. In het volgende toneel van het tweede deel komt de duivel Satan op. Hij spreekt zijn haat tegen de mensen uit. Zij zijn immers niet door God verlaten zoals hij. De mensen hebben zelfs de plaats van de gevallen engelen ingenomen. Lucifer, zo verklaart de duivel, heeft hem gezonden om uit te vinden of Jezus Gods Zoon is. Hij weet echter niet hoe hij dit klaar moet spelen. Maar dan verschijnen de sinnekens weer op het toneel. Zij zeggen Satan bij te zullen staan in zijn opdracht. De sinnekens instrueren de duivel hoe hij Jezus moet verleiden tot het verrichten van een wonder. Zo zal volgens de sinnekens duidelijk worden of Jezus Gods Zoon is of niet. De duivel dient overigens wel eerst vermomd te worden zodat Jezus hem niet zal herkennen. De sinnekens dossen hem daarop uit als een dikke begijnen pater!
Deel 3 (vss. 539-598): In het derde deel van het spel probeert de vermomde duivel Jezus te verleiden van stenen brood te maken. Hij moet volgens Satan immers na veertig dagen vasten in de woestijn wel grote