Het grote Herodesspel of Driekoningenspel van Munsterbilzen
(1987)– Theodoricus van Sint-Truiden– Auteursrechtelijk beschermdTheodoricus van Sint-Truiden, Het grote Herodesspel of Driekoningenspel van Munsterbilzen (ed. J.M.A.F. Smits van Waesberghe). Provincie Limburg, Culturele Aangelegenheden, Hasselt 1987
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
exemplaar Koninklijke Bibliotheek Den Haag, signatuur: S 4566 2 [1]
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Het grote Herodesspel of Driekoningenspel van Munsterbilzen van Theodoricus van Sint-Truiden, in een editie van J.M.A.F. Smits van Waesberghe uit 1987.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (4, 6, 10, 20, 47, 48, 88, 94) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
HET GROTE HERODESSPEL OF
DRIE
KONINGEN
SPEL
VAN MUNSTERBILZEN
door Prof. dr. J. Smits van Waesberghe (†)
Limburgse documenten II, 1
Provincie Limburg - Culturele aangelegenheden
Archief- en Documentatiecentrum
Hasselt 1987
[pagina 2]
Verantwoordelijke uitgever: PAD Begijnhof, Zuivelmarkt 33, 3500 Hasselt
ISBN 90-6685-044-2
D/1987/3569/10
[pagina 3]
TEN GELEIDE | 5 | |
VOORWOORD | 7 | |
DEEL I: INLEIDING | 11 | |
1. Andere tijden, andere gewoonten | 11 | |
2. Het evangelie van Jezus Christus volgens Matteüs 2: 1-23 | 11 | |
3. De evangelietekst Matteüs 2: 1-19 wordt dramatisch toneel. | 13 | |
4. Hoe ontstond uit een simpele bijbeltekst een liturgisch drama? | 16 | |
5. Hoe werd de moord op de Onschuldige Kinderen in scène gebracht? | 17 | |
6. De opvoering van het zangspel in een kerk | 18 | |
DEEL II: HET SPEL | 21 | |
DEEL III: WIE IS DE AUTEUR: WAT BEWOOG HEM DIT SPEL TE SCHRIJVEN? | 49 | |
1. De oorsprong van het spel | 49 | |
1.1 Historisch verantwoorde kennismaking | 49 | |
1.2 Een kunstig samengestelde lappendeken | 50 | |
1.3 Waarom spreekt men van het ‘Spel van Munsterbilzen’? | 50 | |
1.4 De muzieknotatie. | 52 | |
1.5 Hoe bewijst men wie de auteur van dit spel is? | 54 | |
2. De levensloop van Theodoricus van Sint-Truiden | 59 | |
2.1 De abdij van Sint-Truiden in de periode der tegenslagen (ca. 1070-1099) | 60 | |
2.2 De eerste fase in het literaire oeuvre van Theodoricus | 60 | |
2.3 De bijzondere situatie van Sint-Truiden | 62 | |
2.4 De tweede fase in het literaire oeuvre van Theodoricus | 65 | |
2.5 Waar en wanneer heeft Theodoricus het Herodesspel geschreven? | 66 | |
2.6 Het ongewone einde van het spel | 67 | |
2.7 Was het mogelijk dit zangspel op te voeren in de tijd van Theodoricus? | 68 | |
2.8 De Investituurstrijd als achtergrond; de mening van anderen en de handschriften | 68 | |
3. Een nawoord of een voorwoord? | 71 | |
LITERATUUR | 73 | |
BIJLAGE | 79 | |
PLATEN | 89 |
[pagina 93]
COLOFON
Gedrukt door drukkerij Paessen, Opglabbeek, naar een ontwerp en lay-out van reclamebureau Respons, Hasselt. De oplage is beperkt tot 600 exemplaren, waarvan 100 luxe-exemplaren gemerkt van I tot C en 500 exemplaren bestemd voor de handel genummerd van 1 tot 500. Dit is exemplaar