Sorella
(1942)–Hélène Swarth– Auteursrecht onbekendHélène Swarth, Sorella. La Rivière & Voorhoeve, Zwolle 1942
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar DBNL
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Sorella van Hélène Swarth uit 1942.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (2, 8, 36, 38, 46, 48, 66, 104) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
SORELLA
[pagina 3]
SORELLA
NAGELATEN DICHTBUNDEL
VAN DE DICHTERES
HELENE SWARTH
LA RIVIÈRE & VOORHOEVE - ZWOLLE
[pagina 4]
Auteursrecht 1942 - La Rivière & Voorhoeve - Zwolle
[pagina 141]
Blz. | ||
---|---|---|
Sorella, dramatisch gedicht | 9 | |
Zeebloem, dramatisch gedicht | 39 | |
SAGEN EN BALLADEN | ||
De Godeboom | 49 | |
Chineesche Sage | 50 | |
Egyptische Sage | 52 | |
Opiumsage | 53 | |
De Weelen | 56 | |
In de Kloosterzaal | 57 | |
De zwarte Hond | 59 | |
Verlangen | 60 | |
Waarheen? | 62 | |
TAFEREELTJES | ||
Zondagmorgen in het Dorp | 67 | |
De Muzikant | 69 | |
De Moejiek | 70 | |
De grijze Droomer | 71 | |
De Afscheidsbrief | 72 | |
Een Geschenk | 73 | |
Klacht in den nacht | 74 |
[pagina 142]
In zijn Spreekkamer | 75 | |
Lenteschemer | 76 | |
Een Meisje in den Mei | 77 | |
Zijn Portret | 80 | |
Trots | 81 | |
Vermaning | 82 | |
Vóór de Reis | 83 | |
Zondares | 84 | |
Vlucht naar Thuis | 85 | |
Foltering | 92 | |
Naar het Plantsoen | 93 | |
Een Moeder | 94 | |
Zijn laatste Levensmorgen | 95 | |
Vuurpijlen | 97 | |
De Visschers wandlen | 98 | |
Wintermorgen | 99 | |
Wintermiddag | 100 | |
Kerstboomen | 101 | |
Winterplein | 102 | |
GESTALTEN | ||
---|---|---|
Eva | 105 | |
Petrus zag | 106 | |
Verloochening van Petrus | 107 | |
Opstanding | 108 |
[pagina 143]
Paaschmorgen | 109 | |
De Rabbi | 110 | |
Jeanne d'Arc | 111 | |
Charles d'Orléans | 114 | |
François Villon | 115 | |
De kleine Mozart | 116 | |
Beethoven | 117 | |
Lenau | 118 | |
Novalis | 119 | |
Vincent van Gogh | 120 | |
Camille Flammarion | 121 | |
Tolstoï's Vlucht | 122 | |
Rodin en Rilke | 123 | |
Tennyson's Sterfbed | 124 | |
Jacques Perk | 125 | |
Stijn Streuvels | 127 | |
Maurice Maeterlinck | 128 | |
METRISCHE VERTALINGEN | ||
---|---|---|
Vier Sonnetten van Shakespeare | 130 | |
Vier Sonnetten van Louise Labé | 134 | |
Drie Sonnetten van A. von Platen | 138 |
[pagina 144]
Vòòr SORELLA verschenen van Hélène Swarth de volgende gedichtenbundels, resp. in 1936 en in 1938:
‘WIJDING’, bestaande uit twee gedeelten, nl. ‘Wijding’ en ‘Gestalten’. Deze klare en zuivere verzen geven een ongekende schoonheid, die niet alleen het verstand in verrukking brengt, maar ook tot het hart spreekt.
Jeanne Reyneke van Stuwe oordeelde hierover zelfs:
‘Van vorm zijn deze gedichten volmaakt. Uit de meeste, waaruit de levensweemoed zoo duidelijk oprijst, spreekt evenzeer een volledig Godsvertrouwen en overgave aan Gods liefde en almacht. De zwier van deze gedichten, de vaak majesteitelijke opgang zijn meeslepend en dikwijls van een stijgende vervoering. In “Gestalten” is elk gedicht een schilderij in teedere pasteltinten. Honderd nuancen heeft de dichteres hier op haar palet, honderd rijke, kleurige klanken, waarmede zij voor onze verrukte oogen sterk en levend verschillende episoden uit den bijbel maalt.’
Aan den bundel zijn autobiographische aanteekeningen toegevoegd, enkele bladzijden rustig proza, die treffen door hun eenvoudige oprechtheid en waardoor ons een blik wordt gegund in het zoo veel bewogen en toch rijke leven van deze ‘dichteres bij Gods genade, woordkunstenares, van welke men amper de weerga zal vinden in Noord en Zuid’ - zooals de Vlaamsche dichter Pol de Mont schreef.
In ‘BEELDJES UIT VROUWENLEVEN’, den tweeden bundel, zien we wederom, hoe de poëzie van Hélène Swarth nimmer verzwakt, noch in factuur, noch in sentiment, en gevoelen wij de grootschheid der rijke, nooit gebrekkige, immer de techniek der dichtkunst beheerschende dichteres. De klank, de muzikale schoonheid van haar vers blijft altijd een waarde op zichzelf. Op het stramien van het eeuwig menschelijk ontberen en verlangen bloeit de kleur van haar klank.
Beide gedichtenbundels zijn uitgegeven en in een keurigen band gevat, geheel in overeenstemming met den inhoud der gedichten: subtiel schoon en daardoor alleen reeds een meesterlijk palet.
Zij zijn uitgegeven bij La Rivière & Voorhoeve, te Zwolle: de prijs is f 1.85 ing., f 2.60 in prachtband.
k 2661