aen Parnassus leerlingen voor te stellen, met betrouwen dat de geleerde onse beijvering niet qualijk sullen afnémen; maer daer door aengeport worden, om 'tgene ik in onse tael stoutelyk ondernomen en met misslagen uijtgegeven hebbe, t'oversien, en te verbeteren.
Passio bij ons hartstocht is eene geweldige beroering in 't gevoelig deel der ziele, waer door sy beweegt word om te volgen t'gene sy voor goet, en te vluchten, t'gene sy voor quaet aensiet.
Men segt hartstocht, oft lyding: niet om dat daer in geene werking is, maer om dat sy vergeselschapt is met groote, ofte kleine beroerte.
De hartstochten worden verdeelt in
1. | begeerige, en |
2. | wérstrévige. |
d'Eerste worden gedreven tot het voorworp, voor soo veel het volkomentlyk is een gevoelig goet ofte quaet: de tweede, voor soo veel het is een swaer en moeijelyk goet, ofte quaet.
De begeerige hartstochten syn ses, liefde, verheuging, begeerte, haet, droefheyd, vlucht.
De drij eerste syn driften tot het goet.
De drie leste driften tot het quaet; beyde sien sy naer het goedt, ofte quaet.
1o | Voor soo veel het goet of quaet sulcx is in sich selven sonder bemerking van sijne tegenwoordigheijd, ofte afwesen. |
2o | voor soo veel het tegenwoordigh, ende |
3o | voor soo veel het afwésig is. |
De wêerstrevige hartstochten worden gedreven tot het voorworp, voor soo veele het is een moeijelijk goet, oft quaet, ende sijn vijf: