Dit alles wel begrepen synde sal men de stelling van het onderwerp aenvangen naer dit voorbeeld.
1. Verbeeld men sich den grond van t' werk in een enkel sicht, om den aert en eijgendom met alle d'omstanden daer wel t'onderscheyden; bij voorbeeld: Eenen jongen prins némt het leven aen synen onbekenden vader, en trouwt daerna onwetende met sijne moeder: sij komen tot onderlinge verkentenis: de moeder brengt haer selven om, den soon syne oogen uijtgesteken hebbende, trekt in ballingschap; daer is den grond van Edipus treurspel.
2. Naer dit voorbeeld den grond in een enkel sicht gestelt synde, men schikt d'invallen om het treurwerk te verheffen: gelijk Sophocles het ongeluk van Edipus schrikkiger, medoogener, en beklagelyker maekt met dese eijgene, en aen eengeschakelde bijvoegsels, als syn; gramschap der goden, landplagen, klagten des volks, berading der godspraek, uijtspraek der selve, verschil met Creon: nieuwsgierige ondersoeking: aerdige wijse ven verkentenis en soo voorts: die alle getrokken syn uijt den grond van het versiersel, en volkomen syn in alle hun eijgendommen.
Men siet dit beleijd door een ruwe gelykenis in de schilders, die d'eijgene streken van hun onderwerp nauwkeurig uijtgetrokken hebbende, het naerbootsel soo veel bykomende ssieraden geven, als het goed oordeel, en de waerschijnelijkheyd gedoogen kan.
Eenen poéet die d'overloopentheijd van een toornig mensch wilt naervolgen, moet sich meer voor oogen stellen t'gene de gramschap waerschijnelijk kan uijtwerken, dan t'gene sy gedaen heeft; en soo voorts, van alle andere hartstochten. Soo hebben Agathon en Homerus uytgewrocht het merkteeken van Achilles, hem gevende alle de bewegingen, die de