Den wech des eeuwich levens
(1622)–Antonius Sucquet– Auteursrechtvrij
Het XVI. Capittel.
| |
[pagina 812]
| |
oprechtelijck naer Godt wandelen: want daer staetGa naar margenoot+ geschreven: Wilt ghy tot het leven in-gaen, onder houdt de gheboden: Ende is't dat ons herte ons niet en wroeght soo hebben wy betrouwen aen Godt,Ga naar margenoot+ ende wat wy begeeren sullen, dat sullen wy ontfanghen van Godt: want de liefde heeft dese voorsekeringhe, naer het ghene dat ons d'eeuwige WijsheytGa naar margenoot+ seght: Soo wie mijne gheboden heeft en die onderhoudt, die is't die my lief heeft. ick hebbe geseydt: dat hier af een teecken is, oprechtelijck te wandelen, want hier op is't dat David genoemt is geweest een man naer het herte Godts; om de selve redene is't oock gheweest, dat Ezechias Gode aengenaem is gheweest, ende dat wijn ghebedt verhoort is alsGa naar margenoot+ hy was biddende: Ick bidde u hertelijck Heere, weest doch gedachtich, hoe dat ick voor u ghewandelt heb in der waerheyt. Hierom was't dat Godt soo seer was hatende de Phariseen, jae dat hy de Publicanen ende lichten vrouwen voor haer-leden ghestelt heeft in 't rijck der hemelen; want de gheveynsdeGa naar margenoot+ ende loose verwecken de gramschap Godts, ende hier-en-teghen, al-daer heeft de rechtveerdicheydtGa naar margenoot+ van den hemel uyt-ghesien. Ga naar margenoot+Het derde, is tribulatie, want is't by al-dien dat Christus heeft moeten lijden, ende alsoo gaen in sijneGa naar margenoot+ glorie; Ende is't dat het van noode geweest is, datGa naar margenoot+ de bekoringe Tobias soude proeven om dat hy Gode aengenaem was: Ende is't dat wy door veel tribulatienGa naar margenoot+ in 't rijck der hemelen moeten komen; soo sullen wy salich wesen met de heylighe Martelaren, is't dat wy met onsen Salich-maker ende sijneGa naar margenoot+ Heylighen lijden, op dat wy gheglorificeert soudenGa naar margenoot+ worden. Want de tribulatie brenght patientie voordts, ende de patientie proevinge, ende de proevinghe hope, ende de hope en beschaemt niet. Dit leert ons den heylighen Apostel Paulus met eene schoone ghelijckenisse, seggende: Dat Godt gheesseltGa naar margenoot+ elck kindt dat hy ontfanght: Ia den Heer selveGa naar margenoot+ seght: Die ick liefhebbe, die straffe ende kastijde ic. Het is onmogelijck seght den H. Hieronymus, dat wy de teghenwoordige, ende toe-komende goeden souden ghenieten, dat men hier sijnen buyck, | |
[pagina 813]
| |
ende daer sijne siele soude vullen, ende dat men van de wellusten, tot de wellusten soude treden. Ende den H. Hilarius, in den boeck van de H. Drijvuldicheyt: Dit is der Kercke eygen, datse als dan verwinnen, alsse bevochten wort; als-dan wedersta, alsse bestreden wordt; als dan verkrijghe, alsse verlaten wort. Ende den H. Ambrosius tot dien propooste seght: Ghelijckerwijs dat den wijngaerdt, als ghy ghebonden wordt, opwaerts klimt, ende af-ghesnoeyt zijnde niet en vergaet, maer te meer wast; alsoo oock de Godt-vruchtighe menschen, alsse ghebonden worden, verheffen haer; alsse verootmoedicht worden, klimmen om hooghe; alsse besnoeyt worden, worden ghekroont. Het vierde is, d'aelmoesse toe-gedaen wesen. WantGa naar margenoot+ de mannen der bermherticheydt, worden kindren Godts ghenoemt. Ia dat meer is, seght den H.Ga naar margenoot+ Gregorius Nyssenus: Is't dat het Godt almachtich wel betaemt, bermhertich ghenoemt te worden, waer toe wordt ghy anders verweckt door de woorden uwes Salich-makers, dan dat ghy Godt soudt moghen worden, als draghende het eyghen teecken van de Godtheydt? Waer mede seer welGa naar margenoot+ over-een-komt, den heylighen Gregorius Nazianzenus, segghende, den mensch en heeft niet dat soo Goddelijck is, als dat hy wel doe aen eenen anderen. Salich zijn dan de bermhertighe, want sy sullen bermherticheydt verwerven. Het welck denGa naar margenoot+ Propheet bevesticht, als hy seght, Salich is den man, die hem verstaet op den behoevigen, ende den armen, in den quaden dach sal hem den Heere verlossen: voor-waer in den dach des oordeels sal hy hem genadich zijn. Want de aelmoesse verlost vanGa naar margenoot+ de doodt, ende suyvert de sonde, ende leydt ons tot het eeuwich leven; Ende ghelijck den H. GregoriusGa naar margenoot+ seght: Soo veel te volmaeckter is een-ieghelijck, hoe veel te volmaeckter dat hy eens anders pijnen ghevoelt. Het vijfde is, arm van geest te wesen, en sijn herteGa naar margenoot+ niet te stellen op de rijckdommen. Want d'eerste salicheydt is der ghener die arm zijn. Ende den Heere seght: Wee den rijcken, die hier hare consolatie ende troost overvloedichlijck hebben. Ende | |
[pagina 814]
| |
Ga naar margenoot+bevesticht dit in sulcke voeghen, als hy seght: Dat lichtelijcker eenen kemel door een naelden-ooge soude gaen, dan dat den rijcken mensch soude komen in't rijck der hemelen: Hierom is't, dat hy arme menschen heeft verkosen, oft wel soodanighe rijcke, die door sijne gratie soo ghestelt waren, datse terstont alle de rijckdommen verlaten hebben: maer heeft den jonghelinck verstooten die veel goets was besittende, ende daer op sijn herte stelde. Ga naar margenoot+Het seste is, d'oodtmoedicheydt: want hier doorGa naar margenoot+ toont een Christen mensch, dat hy eenen discipel is van Christus onsen Salich-maker, seggende: Leert van my, dat ick saechtmoedich ben, ende oodtmoedich van herten. Ia dat meer is, den Heere heeft geseyt: Ten zy dat ghy bekeert wordt, ende wordt als kleyne kinderen, soo en sult ghy in't rijck der hemelenGa naar margenoot+ niet komen. Doet dan alle neersticheyt, wie dat ghy zijt, om te sitten op de laetste plaetse: wantGa naar margenoot+ alle die hem verheft, sal vernedert worden, ende wie hem vernedert, sal verheven worden; noch den geestGa naar margenoot+ des Heeren en sal niet rusten, dan op den oodtmoedighen ende den genen die stil is. Ende den H. Gregorius seght: datter een seker teecken der verdoemde is, hooveerdich te wesen, ende der ghener die verkosen zijn, oodtmoedich te wesen. Ende den H. Augustinus. Den ghenen die ghy hooveerdich siet wesen, en twijfelt niet oft het is een kindt des duyvels van der hellen. Ga naar margenoot+Het sevenste is, de liefde tot onsen naesten; want daer in, seght den Heere, sullen sy alle kennen, datGa naar margenoot+ ghy mijne discipelen zijt, is't dat ghy liefde tot malcanderen hebt: maer besonder sijne vijanden vergeven,Ga naar margenoot+ ende de selve weldoen. Vergheeft, en u sal vergeven worden, seght den Heere. Ende den Wijsenman:Ga naar margenoot+ Vergheeft uwen naesten die u hinder doet, ende dan sullen u, (als ghy bidt) de sonden oock vergeven worden. Ende dit wort ons dagelijcks in-gedrucktGa naar margenoot+ in 't gebedt ons Heeren, dat met de selve mate, daer wy mede ghemeten sullen hebben, ons wederom gemetenGa naar margenoot+ sal worden. En wilt niet oordeelen, ende ghy en sult niet geoordeelt worden. Ende dit merckteecken past op de saechtmoedicheyt, ende der ootmoediger ende saechtmoediger gebedt heeft den Heere | |
[pagina 815]
| |
altijdt behaeght. Waer af dit voor een teecken soude moghen dienen, dat wy niet gheerne en hooren iet quaedts van onsen naesten verhalen, ende dat wy het selve veel min ghelooven. Ghelijck den ghenen die goedt is, niet lichtelijck quaedt vermoeyen en heeft: alsoo den ghenen die quaedt is, en heeft niet lichtelijck eenich goedt vermoeyen oft ghevoelen. Want waer in, dat iemant een ander oordeelt, daer in gheeft hy vonnisse over sijn eyghen selven. 'T is oock een goedt teecken sijnen even-naesten veel gelucks bieden, als het hem mede gaet. Want seght seer wel Seneca, desen heeft veel deughden, die eens anders deughden bemindt. Het achtste dickwijls gebruycken de H. SacramentenGa naar margenoot+ van de biechte, ende van de H. Communie: want den Heere heeft geseyt: Soo wie mijn vleesch eet, ende mijn bloedt drinckt, die blijft in my, endeGa naar margenoot+ ick in hem. Ende wederom: Is't dat iemandt van desen broode eet, die sal inder eeuwicheydt leven. Het welck te verstaen is, in dien 't selve devotelijck ende Godtvruchtelijck gheschiedt; want waer 't dat het onachtsaemlijc geschiedde, soo soude het te vreesen zijn dat hy meer het oordeel voor sy-selven soude eten ende drincken, dan tot sijnder salicheydt. Het neghenste is, geerne horen, ende over denckenGa naar margenoot+ het woort Godts, besonder van het lijden onses Salich-makers; want Godt en laet niet onvergolden, 't gene wy aen sijn heylich lijden bewijsen. Die uyt Godts is, seght den Heere, die hoort GodtsGa naar margenoot+ woorden. Dit is een hart woordt voor de GoddelooseGa naar margenoot+ menschen, ende wie segghen sy sal dit mogen hooren? maer de Godtvruchtige herten, roepen uyt met den Konincklijcken Propheet David: Hoe soetGa naar margenoot+ sijn mijner keele uwe woorden, boven honich mijnen monde! Ende de schaepkens Christi hooren geerne sijne stemme, ende kennen de selve, ende volghense, maer niet de stemme der vremdelingen. Ende sy en hoorense niet alleen, maer worden oock door sijnGa naar margenoot+ woordt ghevoedt. Want den mensch en leeft alleen van den broode niet, maer van alle woordt, datter voort-komt uyt den monde Godts. Het thienste is, over ghegeven ende ghereedt teGa naar margenoot+ wesen, om den wille Godts te volghen: want te | |
[pagina 816]
| |
willen dat Godt wilt, ende niet willen, dat Godt niet en wilt, is een seker teecken vande vriendtschapGa naar margenoot+ met Godt al-machtich. Soo wie doet den wille mijns Vaders, die in de hemelen is, desen is mijnenGa naar margenoot+ broeder, ende suster, en de moeder. Hierom is't dat David genoemt is gheweest een man naer het herteGa naar margenoot+ Godts, door dien dat hy in alles den wille van Godt almachtich vol-bracht. Waer op den H. Augustinus seer wel aen den Heere gheseyt heeft: Dit is uwen alder-besten dienaer, die niet soo seer en soeckt dat van u te hooren, dat hy gheerne soude hebben; maer veel meer 't selve begheeren te doen, dat hy van u ghehoort sal hebben. Ga naar margenoot+Het elfste is, eens een mannelijck werck uyt liefde oft uyt eenen ijver te doen, gelijck Abraham gedaen heeft, den welcken naer dat hy dat vroom stuck uytgherecht hadde, weerdich is geweest te hooren van den Heere: Ick heb by my selven gesworen, om dat Ga naar margenoot+ghy dese sake gedaen he t, ende dat ghy uwen eenighen Sone niet en hebt ghespaert om my, soo sal ick u ghebenedijden, ende u saet sal ick vermenichvuldigen als de sterren des hemels, etc. Alsoo heeftGa naar margenoot+ Phinees ter liefden van sijnen Godt oock gram gheweest, ende heeft versoent de groote boosheydt der kinderen van Israel. Ende 't is hem gherekentGa naar margenoot+ ter rechtveerdicheydt van geslachte tot geslachte, tot in der eeuwicheydt toe. Sulcks is oock, hem te begheven tot een Religieus leven uyt liefde, ende uyt eenen ijver van de eere Godts, ende alle dingen verlaten, om Christus naer te volgen. Want aldus verkrijghen wy d'overhandt vande wereldt, van't vleesch van ons maechschap, van onsen vrijdom, jaGa naar margenoot+ van ons eygen leven; Hierom heeft den Heere aen sijne Apostelen, ende aen alle de ghene die de voetstappen der Apostelen in-treden gheseydt; Ghy die my ghevolght zijt, sult hondert-fout ontfanghen, ende het eeuwich leven besitten. Ga naar margenoot+Het twaelfste is, eenen sonderlinghen dienst van de H. maghedt Maria, ende dit door het ghemeyn segghen ende over-een-komen van alle de Heyligen: Hierom wordtse ghenoemt, sterre der zee, stadt der toe-vlucht: ende moeder der bermherticheydt: Weest ghedachtich, seght den H. Bernardus, haer | |
[pagina 817]
| |
aensprekende, o alder-goedertierenste Maghet, dat het van den beginne des werelts niet ghehoort en is gheweest, dat den ghenen die sijne toe-vlucht tot u neemt die uwe hulpe aen-roept, ende uwe gebeden versoeckt, oyt verlaten is gheweest. Ende met rechte, mach onse lieve Vrouwe tot haer nemen dese woorden van de Wijsheyt: Salich is denGa naar margenoot+ man, die aen mine deure daghelijcks waeckt, ende wacht aen de stijlen mijnder deuren; die my vindt sal 't leven vinden, ende hy sal salicheydt scheppen van den Heere.
|
|