hang der wetenschappelijke problemen. Lang niet alle begrippen zijn zodanig, dat de bedoelde methode er volledig op kan worden toegepast. Het begrip ‘metaphoor’ echter voldoet in dit opzicht aan alle eisen.
De metaphoor is een zeer gecompliceerd verschijnsel, waarmee de denkende mens van vóór Aristoteles af tot op heden worstelt. Voor de beschrijving van dit verschijnsel zijn fundamentele termen nodig (als ‘naam, woord, betekenis, afwijking van de werkelijkheid’), die zelf nog steeds in wording zijn, zelf nog problematisch zijn gebleven. Een logische analyse heeft hier stof te over. Voorts wordt de metaphoor niet slechts (objectief) beschreven, doch ook (subjectief) gewaardeerd. Zij wordt aanvaard of (om aesthetische, ethische, logische of kennistheoretische redenen) verworpen. De waardering doorloopt tussen verheerlijking en verguizing alle mogelijkheden. De term ‘metaphoor’ heeft dus een grote gevoelswaarde. En eindelijk - en dit is, in verband met wat wij hierboven zeiden, het belangrijkste - het begrip heeft zovele aspecten, dat telkens grenzen doorbroken, telkens samenhangen zichtbaar gemaakt kunnen worden.
‘Metaphoor’ is niet slechts een stilistisch en taalkundig begrip. De nomina dei en ook de termen der philosophie en der detail-wetenschappen worden als metaphoren (als slechts metaphoren) onderkend. Vandaar dat deze begripsmonographie een geschiedenis en een systematische analyse van de negatieve wijsbegeerte, van de negatieve critiek op taal en kennen, bevat, een analyse ook van het probleem der universalia en van wat ‘slechts een naam (woord, beeld, enz.)’ en ‘slechts de naam gemeen’ alzo inhoudt. Rechtstreeks of via andere begrippen behoort ons begrip en behoren zijn problemen tot het ressort van zeer verschillende wetenschappen, als aesthetica, ethica, metaphysica, logica, kennistheorie (taal-critiek, significa, logistiek), semasiologie, etymologie, mythologie, psychologie, psycho-analyse, exegese. De strijd over het al dan niet metaphorisch interpreteren van religieuze teksten is meer dan alleen een wetenschappelijke controverse, en grijpt diep in het leven van den mens, in de geschiedenis der mensheid in. En telkens voert een analyse ons tot fundamentele problemen, waarvan wij hier slechts noemen: die der psychologische interpretatie, der identiteit en der werkelijkheid.
Ongetwijfeld hebben wij het begrip ‘metaphoor’ willen beschrijven in zijn wezen en zijn ontwikkeling. Wij menen zelfs door onze immanente