Gerard Kornelis van het Reve en De groene anjelier
(1973)–Hedwig Speliers– Auteursrechtelijk beschermd□ All art is quite uselessEen ander nieuw aspect in De Taal Der Liefde, en een gevolg van de vergoddelijking van het schrijverschap, is Oscar Wilde's homo-esthetische visie op het schrijverschap en de kunst: All art is quite useless. Deze slogan, die een ‘leitmotiv’ wordt en een echo op de algehele structuur van Lieve Jongens, zal eerst opduiken in de brieffragmenten. Maar in het eerste hoofdstuk al anticipeert Van het Reve op zijn Leidend Beginsel en werkt hij dit uit, illustratief dan, in vier fragmenten. (Vier, alweer, Reve's Mystieke Getal en misschien wel een ver- | |||||||||
[pagina 232]
| |||||||||
wijzing naar de Openbaring van Johannes, Het Einde Der Tijden en de Dood)
In de brieven aan Simon Carmiggelt en voor de eerste maal in de derde brief van 9 mei 1971Ga naar eindnoot(257) zal Van het Reve die grootse Artispassage (de overweging 1 en 2 zijn ontstaan in de dierentuin) naar de schrijfact en het schrijverschap zélf overhevelen. Net als het Boeddhabeeld en net als het Mariabeeld, zal het Schrijfbeeld een ‘bouwsel’ worden waarin al het (homo)seksuele leed van onze | |||||||||
[pagina 233]
| |||||||||
schrijver zich kan begeven. Het katholicisme drukt hier, alweer, een erg belangrijke stempel: waar de Boeddha onder de druk van het leed zou kunnen smelten (zie citaat 2), daar zal, let op de parallel met het Mariabeeld dat dogmatisch gefixeerd de eeuwen trotseert, zijn Literaire Werk al het leed kunnen bevatten en tevens onsterfelijk blijven. Zoals Maria, als Beeld dit is als Vorm, het leed opvangt en eeuwig blijft, zo zal G.K. van het Reve duurzaamheid verwerven in zijn Werk. Opnieuw speelt hier overduidelijk de mythe van de ontijdelijkheid een rol. In het katholicisme vindt Van het Reve een voedingsbodem om deze uitgerekend homoseksuele mythe gestalte te geven. Zijn gehele boek De Taal Der Liefde, dat lezen we nu reeds in het eerste hoofdstuk, wordt een ultieme poging tot fixatie. De duurzaamheid ligt in de schrijfact en in de hoop op de dogmatisering ervan, langs de literatuurgeschiedenis. De referentie naar Oscar Wilde is honderd percent homoseksueel: kunst die nuttig is, is aan de tijd gebonden. Alleen nutteloze kunst schakelt de tijd uit. Voor Narcissus Gerard Kornelis van het Reve is het schrijven om het schrijven een must. Met betrekking tot het narcistische aspect kan ik, om deze nota's af te ronden, alleen nog verwijzen naar mijn eerste hoofdstuk.Ga naar eindnoot(258) |
|