Nvchteren Loth. Dat is, middel om op te staen, uyt de ziel-verderffelijcke sonde, van dronckenschap, tot een maetich, ende godtvruchtich leven
(1623)–Daniel Souterius– Auteursrechtvrij
[Folio 1r]
| ||||||||||
TEXT. | ||||||||||
Eerste Predicatie,
| ||||||||||
[Folio 1v]
| ||||||||||
De consideratie ende het overlegghen van desen, beweeght my nu, Ga naar margenoot+ mijn penne ende stemme als een basuyne te verheffen tegens verscheyden grouwelicke ende Ziel-moordaedighe Hooft-sonden, Voor-eerst teghens die snoode wellust van DRONCKENSCHAP, die in eenighe Menschen seer ingheworteldt is, ja heeft by naer eenen onverbreeckelicken loop ende voortganck in sommighe landen, Ga naar margenoot+ soo dat hooghnoodich is, den volcke onser eeuwe, dese haere sonde ende overtreedinghe te vercondighen, ende onder ooghen te setten, op dat 't selfde quaet, uytgheroyt, verbroocken, verstoort ende verdorven zijnde, die waere Godtsalicheyt in allen herten meer ende meer ghebout, ende d'edele deuchden daerinne mochten gheplantet worden. Hier toe gheeft ons de H. Apostel Paulus goede materie, met dese schoone vermaeninge, als hy seght, drinct niet droncken in VVijn, waer in overdaet is: Maer wort vol des Gheests. Ga naar margenoot+ Om dese woorden grondelijck te verstaen, laet ons een ruyme ontleedinghe der selver maecken, door welck dat cleyn-schynende quaet deser sonde van dronckenschap, te beter ende te helder voor alle man ghestelt, ende met zijn aenclevende onghevallen, ende grouwelicke ellendicheden afghemaeldt mochte worden. Wy sullen dan tot dien eynde, in dit gheheele Boeck, door verscheyden predicatien voorstellen, Ga naar margenoot+ten eersten | ||||||||||
[Folio 2r]
| ||||||||||
Die Almoghende God, ende ghenaedighe Hemelsche Vader wil ons hier toe sterckte ende wijsheyt verleenen, op dat wy de voorghestelde stucken, ter eeren zijns H. Naems, tot stichtinghe zijnder Ghemeynte, ende afbreuck van het rijcke des Duyvels, moghen verhandelen. Wat aengaet dat eerste stuck ('t welck wy nu voor ghenomen hebben in dese eerste predicatie te verclaren) laet ons daerinne aenmercken dese twee navolghende poincten: Ga naar margenoot+
| ||||||||||
[Folio 2v]
| ||||||||||
Dit alles tot een fundament, van al het gunt, hier na sal volgen ende geseyt sal worden. | ||||||||||
I. Dat eerste poinct, van de verscheyden soorten des dronckenschaps.DAer is tweederley dronckenschap 1. een dronckenschap des Geests: Ga naar margenoot+ Ende 2. een dronckenschap des Wijns, gheene is Gheestelijck, dese is Lichamelijck. Die eerste, is weder tweederley: Want daer is een dronckenschap des Gheests die goet is: De ander, is quaet. De goede Gheestelicke dronckenschap, is een vierighe, brandende lust des Geests, door welck de Mensche veracht ende vergeet de Werelt, ende al dat in de Werelt is, alleen zijn vermaecken nemende in Hemelsche dinghen. Van dese spreeckt David. Sy worden droncken vande rijcke goederen uwes Huys, Ga naar margenoot+ ende ghy drincketse met wellust, als met eenen stroom. Alsoo belooft Godt by Ieremiam, dat hy de herten zijnder Herderen, droncken wil maecken met zijn Godlicke leere ende wijsheyt. d'Apostel spreeckt van derghelijcke dronckenschap, Ga naar margenoot+ wanneer hy seght: Drinckt u niet droncken inden Wyn, maer wort vol des Gheests. Dit leste stelt hy teghens d'eerste: Want met d'eerste worden de menschen bevanghen tot schaede haerder Zielen, maer met de andere werden Gods kinderen, tot harer groote vreugt ende salicheyt overgooten, gelijck insonderheyt te sien is inden Discipulen Iesu Christi, de welcke vol zijnde des Gheestelicken Mosts des H. Gheests, Ga naar margenoot+ begonden te spreecken met andere tongen, nae dat hen de Gheest gaf wt te spreecken. | ||||||||||
[Folio 3r]
| ||||||||||
Wat belanght de Gheestelicke dronckenschap, die quaet is, Ga naar margenoot+ de selve is een Wijn der dwalinge, met welcke wanneer des Menschen herte ende herssenen verhittet zijn, so wort de liefde totter waerheyt ende gheboden Godts uyt den sin ghestelt ende begeven haer tot de ydelheden der leughenen verlatende hare ghenaede. Ga naar margenoot+ Ghelijck sulcx te sien is inden Coninghen der aerden, Ga naar margenoot+ die droncken gheworden zijn vanden Wijne der hoererye der grooten Hoere, Ga naar margenoot+ mede in allen Volcken die vanden Wijne des toorns haerer hoererye, hebben ghedroncken. 2. Ga naar margenoot+ Doch laet ons comen, tot de Lichamelicke dronckenschap van welcke wy eyghentlick voor ghenomen hebben te spreecken. De selve bestaet inde overdaet ende misbruyck des Wijns ofte anderen stercken drancx, door welck de Mensche dul ende rasende ghemaeckt wort, ende zijn verstandt ende redelyckheydt voor een tydt quijt gaet. Dese is ongeoorlooft, ende in Gods woort strengelyck verboden. Niet nochtans, dat door 't verbieden van dese ongheregelde snoode wellust, tenemael het gebruyck des Wijns ofte des stercken drancx wort verboden: Want ghelijck die Sonne niet daerom te verwerpen is, om datter vele zijn diese aenbidden ende tot afgoderije wenden, also mede is Wijn of stercken dranck niet te verfoyen, om 't misbruyck dat de Gulsegaers daerinne begaen, maer te nutten gheoorlooft voor den Maetigen-gebruyckers der gaven Godes: Alle dinghen zijn den reynen reyn, Ga naar margenoot+ maer den onreynen, ende ongeloovigen, is geen dinck reyn: Maer oock haer ghemoet ende conscientie is onreyn. Om nu een weynich te spreecken, van het rechte gebruyck des Wijns: Daer zijn vier loffelicke eyn- | ||||||||||
[Folio 3v]
| ||||||||||
den, Ga naar margenoot+ om welcker wille datmen den Wijn wel mach ghebruycken. 1. Ten eersten is den Wijn goet om het Lichaem te verstercken: Want sy is een creature Gods, geschapen so wel als het broot, tot versterckinghe van des Menschens herte. Ga naar margenoot+ Nu al dat God gheschapen heeft, is goet, ende daer en is niet verworpelijc, als het met dancsegginghe ghenomen wort: Ga naar margenoot+ VVant het wort gheheylicht door het woort, ende door het gebedt. 2. Ten anderen 't matich gebruyck des Wijns, dient tot een Medecijne des Lichaems, dat kranck ende swack is, ten welcken opsiene Paulus zijnen Timotheum vermaent wat VVijns te ghebruycken om zijne quaede Maghe, ende zijne vele crancheden. Ga naar margenoot+ Daer toe de Wijn seer medecinael is: Ga naar margenoot+ Want sy verquict den menschen het leven, soo men het maetichlicken drinct. 3. Ten derden, de Wijn is goet om een bedroefden Gheest, in haere vervallene crachten wat op te haelen, ende te verblijden: De VVijn verheught des menschens herte. Ga naar margenoot+ Hierom seght de Wijseman. Gheeft stercken dranc, die om comen sullen, ende Wijn den bedroefden Zielen. Ga naar margenoot+ Want: Ga naar margenoot+ De Wijn is gheschapen, dat hy den menschen sal vrolijck maecken. De Wijn ter nootdruft gedroncken, verblijdt lijf ende Ziele. 4. Ten lesten, mach de Wijn wel gebruyckt werden in maeltijden ende daeghen des vreugdes wanneer de redelickheyt ende reghel van maeticheyt ghevolcht wort. Salomo maecte te dier tyt een Feest, ende het gantsche Israel met hem, Ga naar margenoot+ ende liet het volck des achsten daeghs gaen: Ende sy segenden den Coninck, ende gingen henen na hare hutten vrolyck, ende goets moets. Ten tijde Nehemie des Vorsts, Ga naar margenoot+ alle het volck ginck henen dat het aete, droncke, ende deelen sendede, ende een groote blydtschap maeckede. In Cana Galilea, soo riep de | ||||||||||
[Folio 4r]
| ||||||||||
Opper-Disch-meester den Bruydegom, ende seyde tot hem: Ga naar margenoot+ Alle man, set eerst den goeden Wijn, ende alsmen wel ghedroncken is, dan den minsten, maer ghy hebt den goeden Wijn tot nu toe behouden. Dus vele sy ghenoech geseyt van 't ghebruyck des Wijns, Ga naar margenoot+ laet ons overgaen tot het seer schandelijck ende sondich misbruyck deser edeler creature. Welck misbruyck bestaet in 't onmaetich ende gulsich in nemen, waer in, op dryderley maeniere de mensche hem verloopt. 1. Eerstelijc, ten aensiene des Tyts: Want hy gantsche dagen inder weecke zijnen tijt tot dronckedrincken besteet, ende met den Rijckeman leeft hy daegelijcx vrolijck ende cierlijck: Ga naar margenoot+Teghens welcken God heftich roepende, aldus spreeckt hy, by Esaiam: Ga naar margenoot+ Wee den genen, die des morgens vroech op zyn, om hen tot suypen te beneerstigen, ende sitten tot inden nacht, dat hen den Wijn verhittet. 2. Ten anderen dese gave Godts, wort onmatelijck ghebruyckt ten aensiene haers selfs, wanneer namentlijc de gulschige mensche overdaet bedrijft int drincken, doende dronckenschap tot dorst, Ga naar margenoot+ gelijck de Propheet segt. Des dronckaers kele is als een drooge aerde, die 't water op haer ghegoten, stracx versuypt, ende nietemin blijft even dorstich ende drooge. Men gheeft die van Parthen na: Ga naar margenoot+ Quo plus biberint eo plus sitire, Hoe meer sy droncken, Hoe meer sy dorst hadden: Dit past wel op allen Dronckaerts, die by den Watersuchtigen luyden vergeleecken mogen werden, want dese, also sy natsgijriger ende des drancx begeeriger werden, door veel drincken, insghelijcx ghene: Ga naar margenoot+ Daerom Basilius seer wel seyt: Des Dronckaerdts keele, is den beecke ghelijck, die haer water verliesende, terstondt soo drooghe wordt, als sy oyt te vooren was. | ||||||||||
[Folio 4v]
| ||||||||||
3. Ten derden wert dese gave Gods misbruyckt, ten aensiene der beroepinge ende conditien van den menschen: Want yeder mensche behoort de gaven Godts te ghebruycken nae zijne plaetse ende conditie. So sondigen dan vele, welcke niet meer zijnde dan slechte lieden, ende levende by hare hanteringe, nochtans in dranck houden haer soo lecker ende kostelijck, dat sy meer schijnen Edel-luyden, dan Ambachs-luyden te wesen, waer door haer-lieder Familie groote schade lijdt, haer leven in kranckheden vervalt, ende in andere onghevallen: Ga naar margenoot+ Want 't is seecker dat overdaet des Wijns herten leedt aenbrenght. Het sy nu so, Ga naar margenoot+ datter vele zijn, die hier van gheen sonde en maecken, nochtans ist een groote sonde, ende een schandelijck leven, in brassen ende suypen, drincken ende schincken, balghen ende swelghen, hem beesich te houden. De dronckaert, seyt Chrysostomus, Ga naar margenoot+ is eenen moetwillighen Duyvel sonder ontschult zijner verderffenisse, ende der menschen schande. De dronckenschap (seyt Augustinus) is de moeder aller boosheden, den gront aller misdaden, de wortel aller schelm-stucken, den oorspronc aller ghebreecken, beroerte des Hoofts, vernielinge der sinnen, onweder der tonge, baren des lichaems, schipbreucke des cuysheyt, tijtverlies, moetwillighe dullicheyt, eerloose queelinghe, onderganc der seden, oneer des levens, schande der eerbaerheyt, ende de doot der Ziele. Ga naar margenoot+ Voeghende dit noch daer by: De dronckenschap is eenen lieffelicken Duyvel, een lecker vergift, ende een soete Sonde: Die daer mede bevangen is, en heeft hem selven niet: Ende wie sich droncken drinct, en sondicht niet slechtelijc, maer is gantsch ende gheheel een sonde. Noch seght hy op een ander plaetse. Ga naar margenoot+ De dronckaert den Wijn doorswelgende wort van den Wijn verswelgt, | ||||||||||
[Folio 5r]
| ||||||||||
ende is grouwelijc voor Godt, versmaet vande Engelen, bespot vanden Menschen, vander deucht berooft, ende door de Duyvelen gheschent. 'Tis dan wel van nooden datmen tegens dese sonde predickt, ende den mensche vermaene afstant te doen van soodanighe overdadicheyt, ende ontheyliginghe der goede schepselen Gods, op dat hy niet in zijn sonden voort-varende, en come inde schrickelicke Zee der grimmicheydt Godts te versincken. | ||||||||||
Applicatie, ofte Toeeygheninghe.VVY hebben met Godts hulpe voorghenomen van dese grouwelicke dronckenschap al hier te spreecken. Ga naar margenoot+ Daer van also wy alreede V. E. voorghehouden hebben 't ghebruyck ende 't mis bruyck des Wijns, Ga naar margenoot+ laet ons gheleert zijn, 't eene te volgen, het ander te schouwen, volghens des H. Apostels vermaeninghe, Ga naar margenoot+ drinct niet droncken in den VVijn, maer wort vol des heyligen Gheests. Ghemerckt Godt Almachtich soo lieff ons heeft, dat hy tot een bewijs-teecken zijner Vaderlicke toeversicht over ons, Ga naar margenoot+ toeschicket Coorn, VVijn ende Olie, op dat wy daer mede vervult soude werden, so en behooren wy niet, dese goede gaven te misbruycken. Wy Huys-vaders en connen niet verdragen, Ga naar margenoot+ dat onse kinderkens 't broodt dat wy hen geven tot haer voetsel, vormorselen, onnuttelijck verquisten, ofte dat sy haeren dranck overdadelijck in gulpen: Denckt dan vryelick, veel min can God onse Hemelsche Vader lijden dat wy voor hem, ons aenstellen als misbruyckers zijnder goede ende heerlicke gaven, ons tot onsen onderhout verleent. Laet ons de maeticheyt, Ga naar margenoot+ vanden beesten leeren, die | ||||||||||
[Folio 5v]
| ||||||||||
hier in onse Leer-meesters konnen zijn: Want uyt een Riviere drinckende ende hebbende den overvloet des drancx, en nemen niet meer in, dan hare nootdruft vereyscht, hoe veel meer behooren alle redelicke Menschen in haer drincken te volghen de matigheyt ende den heysch der natuere, die wanneer zy wel geregelt is, met weynich te vreden is? Chrysostomus doet dese vraeghe, Ga naar margenoot+ Hoe veel is een Esel beter dan een Dronckaert? Oft hoe veel is een Hondt heerlycker? Ende segt daer na. Want alle beesten ghewisselyck als sy eeten ofte drincken, en sullen niet meer nemen dan haer becomst, ghenomen schoon duysent Menschen haer daer toe dwinghen wilden. Volghet dan, wanneer de Menschen met eeten ende drincken hen overladen, so zijn sy veel gheringer dan de beesten ende onvernuftighen vee. Tot welcken leeghen schandelicken staet om niet te vallen, so wacht u voor dronckenschap, ende gedenckt alle tijt aen dese woorden Christi: Ga naar margenoot+ VVacht u selven, dat uwe herten niet te eeniger tijt beswaert en werden met gulsicheyt ende dronckenschap, ende sorchvuldicheyt deses levens, dat u lieden die dach niet haestelijck en overvalle, maer waeckt te aller tijt, nuchteren zynde ende biddende &c. | ||||||||||
II. Dat tweede poinct van 't ghemeen ghebreck, ende vuyl ghebruyck des dronckenschaps.VOlght nu, Ga naar margenoot+ dat wy aenvanghen te spreecken van het out ende ghemeen gebreck des dronckenschaps. Want nadien de Menschen van natueren onmaetich zijn, ende tot d'een oft tot d'andere uyterlijckheyt gheneycht zijn, om dat sy ghe- | ||||||||||
[Folio 6r]
| ||||||||||
breckelijck zijn: Ghelijck den meesten deel tot allen tijden ontbonden ende onmatich geweest is, om syne wellusten te volghen, alsoo gheschietet noch t' aller tijt ende daeghelijcx dat den breeden wech der wellusticheyt van velen bewandelt wort, ende den nauwen wech des deughsaemen levens van seer weynigen gesocht wort. Ga naar margenoot+ Ten rechte seght een seecker schrijver: Ga naar margenoot+ Adam is aenghebooren na den val, dat hy veel hout van lacchen ende vrolyck zyn, stellet alle sinnen daer op, dat hy altydt hoveerdich, lichtveerdich, ende stout wort in vreuchden ende wellustighen leven. Aenghesien het alsoo ghestelt is, met onser aller Vader, 't is dan niet te verwonderen dat 't herte zijnder kinderen sich tot allerley wellust ende allerley vleesschelijcke ghenuchten strecket ende recket. Daerom onder andere snoode sondighe wellusten die out ende ghemeen zijn, moghen wy mede de Dronckenschap rekenen, ghelijck dat uyt-wijsen die verdorvene tijden ende oude seeden, der
1. Ga naar margenoot+ D' Apostel spreeckende, van den Heydenen, seght, dat sy verduysterdt waeren in haer verstandt, ende vervreemdt van het leven Godts, door onwetenheydt die in haer was, door de verblindinghe harer herten, de welcke roeckeloos gheworden synde, hebben hen selven overghegheven tot oneerlijckheydt, Ga naar margenoot+ om alle onreynicheydt (onder welcke is Dronckenschap) ghyrichlijck te bedrijven. | ||||||||||
[Folio 6v]
| ||||||||||
De selfde Apostel een Register der sonden, die onder den Heydenen in swanck waeren, Ga naar margenoot+ maeckende, so seght hy: Dat sy dienden meenigherley begeerlijcheden ende wellusten, wandelende in boosheyt. Oock seght d'Apostel Petrus, dat sy wandelden, na menschelicke begheerlicheden, Ga naar margenoot+ ende dat der Heydenen wille was te wandelen in wellusten, begheerlicheden, dronckenschap, brasserye, suyperye. Iae, het docht hen vreemt, dat yemant in de abstinentie ofte onthoudinghe vandien soude hem bevlijtigen, ende daerom lasterden allen den ghenen, Ga naar margenoot+ die niet mede en liepen, inde selve ongebonden overdaet. Om hier van eenighe particuliere Exemplen voor te haelen, Ga naar margenoot+ so moghen wy vooreerst den Griecken ghedencken: Want dese zijn eertijts berucht gheweest, van boven maeten seer tot dronckenschap ghenegen te wesen. Ga naar margenoot+ Sy dwongen malcanderen tot een sekere mate te drincken, sy dreven uyt haer gheselschap alle de gene, die hen daer toe niet en wilden schicken, ende op dat niemandt mochte ignorantie van haerlieder wijse ende maeniere van suypen ende swelgen, voorwenden, so hadden sy op een tafereelken dese woorden geschreven. He phiti, He apithi, dat is: Ofte drinct ofte gaet wech. Die Aegyptenaers worden ghenoemt Philoinoj, Ga naar margenoot+ dat is, Beminders van Wijn, om dat sy als Wijn-suypers alletijt geerne inden Wijn saeten, om hen vol te drincken. Plinius schrijft dat in zijnen tijt, Ga naar margenoot+ de dronckenschap so seer in Italien in swanck ginck, datse oock de Paerden dwonghen Wijn te drincken. De Tartaren ende Persianen, hebben ter eeren vande dronckenschap een groote Feest ingestelt, ende die gheviert. | ||||||||||
[Folio 7r]
| ||||||||||
Mithridates dorfde eenen prijs opsetten voor de gene, Ga naar margenoot+ die het meeste soude drincken, ende hy behielt selfs den prijs, overmits hy al de andere Helden, in drincken verde overtrefte. Tyberius de Keyser, die om zijner grooter gulsicheyt wille Biberius, dat is, Dronckaert genoemt wiert, konde wel gheheele nachten ende daeghen aen malcandren door-brenghen op den drinck-bancken, ende wie in zijn tegenwoordicheyt hem den kloecksten Drinckebroer betoont hadde, Ga naar margenoot+ die selfde vereerde hy met officien, ghelijck hy om dier oorsaecke Pomponium Flaccum maeckte Gouverneur over Syrien ende Pisonem versorchde hy met een Gouvernement, van een Stadt. De Keyser Commodus, Ga naar margenoot+ was tot den dranck seer genegen, wanneer hy een grooten vollen beecker uytghegolft hadde, liet zijn knechten daer over juchgen ende een vrolijck gheschal maecken, als of hy een groote daedt ende prijs-weerdich werck, bedreven hadde. 2. Onder den Ioden, Ga naar margenoot+ die Gods volck wilden ghenaemt zijn, heeft mede dit schandelijck ghebruyck des dronckenschaps in swangh gheweest, ghelijck dat aff te nemen is uyt den boecken der Propheeten. Siet dat vijfde Capittel Esaie alwaer een Wee ghesproocken wort over den ghenen, Ga naar margenoot+ die smorghens vroech op waeren, om hen tot suypen te benaerstighen. Ende elders: Ga naar margenoot+ VVee der heerlicker croone der Dronckene van Ephraim, der verwelckerder bloemen haerer lieflijcker heerlijcheyt, welcker staet boven over een vet dal, der genen, die van wijne tuymelen. Int tweeentwintichste Capittel vanden selfden Propheet, Ga naar margenoot+ beschuldicht God zijn volck, dat sy alle haeren hertenlust stelden in bras- | ||||||||||
[Folio 7v]
| ||||||||||
sen ende suypen, in Ossen te worghen, Schapen te slachten, Vleesch te eeten, Wijn te drincken, ende seyden: Laet ons eeten, ende drincken, wy sterven doch morgen. Niet alleene 't ghemeyne volck deden sulcks, maer oock d'Oversten onder den volcke, die Hovelinghen waeren met soodanighe quaede ghewoonte inghenomen, Ga naar margenoot+ dat sy hen metten Wijn verhitteden als eenen back-oven in haere laeye verhit wort. Sy droncken met vollen beeckers op de santee van haren Coninck, ende spraecken, Ga naar margenoot+ Heden is onses Conincx Feest. Sy maeckten malkandren van den Wijne sieck, Ga naar margenoot+ dat de Vorsten begonden vanden Wijne dul te worden. Noch seght Oseas. Sy hebben hen inde swelgerye ende hoererye ghegeven, hare Heeren hebben lust daer toe, dat sy schande aenrichten. By den Propheet Habacuc bevintmen dat sy malcandren inschoncken volle beeckers, ende perste dien uyt te drincken, Ga naar margenoot+ so dat sy malcandren droncken maeckten. In somma dese gulsige ende beestighe overdaet is so verde gegaen, Ga naar margenoot+ dat beyde Propheten ende Priesters dul wierden van stercken dranck, zy waeren inden Wijn versmoort, dat sy dul waeren int Propheteren ende niet anders konden doen, dan her uyt balcken de oordeelen. 3. Onder den Christenen is dit ghebreck maer al te ghemeyn gheweest, Ga naar margenoot+ ende noch is, in onsen tijde. Basilius dese sonde aenwijsende ende bestraffende, segt aldus: Novum genus mensurae inventum est, in quo nulla est mensura, ut per poculorum aequalitatem, nulla inter Homines sit invidia. Ga naar margenoot+ Dat is: Daer is t'hans gevonden een nieuwe maeniere van mate, daer gheen mate in en is, dat door ghelijckheyt der bekeren, gheen nijdt ofte strijdt onder de menschen en zy. Dese sonde heeft niet min gheduyrt tot den tydt toe Augustini. Waer over hy klaeght, Ga naar margenoot+ dat- | ||||||||||
[Folio 8r]
| ||||||||||
men voor gheen schande hielt, ad mensuram sine mensura, dat is: Naer maete, sonder mate drincken, in welcken strijdt, de gene die meest can drincken, laudem meretur ex crimine, dat is, prijs verdiendt met sondighen. Dese gantsch leelicke maniere vermaent hy datmen vlieden sal, als van een vergift des Duyvels, noemende de dronckenschap, die daer uyt ontstaet, patrem superbiae, matrem omnis mali, sororem luxuriae, dat is, de Vader der hooveerdicheydt de Moeder alles quaets, de Suster der onmaeticheydt. In onse tijden is dese sonde tot een volcomender Mate der Goddeloosheyt gecomen ende geclommen, in sulcker voegen dat de Christenen nu ten tijde schijnen allen anderen in ghebreecken te willen overtreffen. Wat is doch gemeender gebreck hudendaegs, dan de dronckenschap? 'Tschijnt, recht oft wy nerghens toe en leefden, dan om ons selven te mesten: Want wy en eten ende drincken niet om te leven (als Socrates dede, Ga naar margenoot+ ende gelijck ons Christenen wel soude betaemen) maer leven om t'eten ende te drincken. Tot Eliam quam een Engel, ende seyde, Ga naar margenoot+ staet op, eet ende drinckt. Maer tot de luyden onses tijts ware het wel van nooden, datter een Enghel quaeme, die daer seyde, Ga naar margenoot+ Hout op van eten, hout op van drincken. Daer sijn eenighe die het droncke-drincken houden voor geen sonde. Andere zijnder die, Ga naar margenoot+ (gelijck de Corinthers de hoererye hielden voor een middelmatighe saecke) insgelijcx de dronckenschap houden voor een middelmatich dinck. Andere houden de dronckenschap voor een hupse tijtcortinge ende vermaeckinge van sinnen, doch wee den genen die het bose goet, ende het goede boos heeten, die wt duysternisse licht, Ga naar margenoot+ ende wt licht duysternisse maken, die wt suyre soete, ende wt soeten suer maken. | ||||||||||
[Folio 8v]
| ||||||||||
Andere zijnder die dronckenschap voor sonde wel bekennen, nietemin daer in voortgaen henselven verlatende op de leere der ghenaedige verkiesinge Gods, ende segghen, dat sy begeeren te leven na haren lust: Want ist dat sy uytvercoren zijn ter salicheyt, sy sullen wel salich worden, al wat sy oock doen. Ende also ist, dat sy Godts ghenade tot een licent-brieff (om sonden te bedrijven,) misbruycken, daer sy veel meer ter contrarie behoorden te dencken: Wy zyn Godts maecsel, geschapen tot goede wercken, die ons Godt te vooren bereyt heeft, Ga naar margenoot+ om dat wy daer in wandelen souden. Sy behoorden te dencken, dat wy, ter vryheyt gheroepen zijn, Ga naar margenoot+doch niet op dat wy die vryheyt ghebruycken souden, tot een oorsaecke des Vleeschs. Maer, Ga naar margenoot+ op dat wy vyrich souden zyn tot goede wercken. Doch het gaet met vele luyden hudendaeghs gheheel anders. Haere gedachten schillen hier van seer wijt: Want sy anders niet en soecken, dan onder den Christelicken naem, een Epicurisch leven in alle vleeschelicke lusten te leyden. Dit gebreck is so diep ingewortelt, datter by na gheen hope is van genesinghe. De Keyser Carolus V. Vermaent zijnde van eenighe sijner Raedts-Heeren, dat het van noode was, Ga naar margenoot+ datmen den Duytschen, die in zijnen Leger waeren, verbieden soude droncke te drincken: Antwoorde: Dat soude even so veel te beduyden hebben, of ick de Spaingiaerden verbode te stelen: Te kennen gevende, Ga naar margenoot+ dat 't gebreck des dronckenschaps den Hoogh-duytschen so eygen was, als den Spaingiaerden het stelen ende rooven is, ende om dier oorsaecke, quaelijck daer van af te bringhen waeren. Dat welckmen mede van onse Neder-duytsche Natie wel seggen mach, die hen slaven van haerlieder eygen buycken maecken. De | ||||||||||
[Folio 9r]
| ||||||||||
Apostel spreeckt van Buyck-Goden, ende de H. Schrifture noemt den Afgoden, Gillulim, Ga naar margenoot+ dat is, Mest-goden, maer dergelijcke hebben wy hudendaegs onder ons veele, die door misbruyck van eten, ende drincken, brassen ende suypen, meer den beesten, dan den Menschen ghelijck zijn. Ghetuycht al dit niet, Ga naar margenoot+ 't onsalich ghebruyck der overdadighe maeltijden van onsen tijden? Men heeft gheen goede chiere ghemaeckt, ten zy dat de gasten, des anderen daeghs hen beklaghen vande pijne int hooft, ende groote alteratie des lichaems, door het sterck-drincken becomen. Alwaer men oock siet, de groote Wijn-beeckers omgaen, met diere belastinghe van uyt te drincken. Sommighe sullen glasen hebben sonder voet, op datter gheenen middel en sy, het glas uyt de hant te stellen, tot dat ment heeft uyt ghedroncken, waer door de herssenen bevangen zijnde, daer na de voeten des lichaems beginnen te begeven, dat sy haeren Heer niet t'huys konnen brengen. Andere in de plaetse van eenen voet, sullen een belleken hebben, om het selve clinckende haer kloeckheyt te betuyghen, van reyn uyt ghedroncken te hebben. Andere comen noch voorder, hebbende in stede van een belleken, eenen teerlinck om 't selve om hutsende, ofte hem selven, ofte zijne nabueren tot drincken te verbinden, nae het ghetal der ooghen vanden teerlinck. 'Twelck ghewisselijck een Duyvelsche vont is, om door het lot der dronckenschap toegeeyghent, de voorsichticheyt Godts te ontreynighen ende te schenden, mitsgaders het goede ghebruyck des Wijns. Daer zijn noch vele andere dierghelijcke vervloeckte versiertselen, waer mede men de lieden verplicht te drincken sonder dorst, ja selfs droncke maeckt. So dat- | ||||||||||
[Folio 9v]
| ||||||||||
men tot den Christenen wel seggen mach, dat eertijts tot den wulpsen, wellustigen Ioden geseyt wiert, Ga naar margenoot+ uwe sonde is als de sonde tot Sodom was: Hooghmoet ende alles dincks de volheyt, ende goede vreede. O beklagelijcke staet der Christenheyt! | ||||||||||
1. Applicatie, ofte Toeeygheninghe.VErfoyelick is soodanich drincken ende schincken der Christenen: Ga naar margenoot+ Hoe? is dit eens Christens ampt te suypen ende te swelghen? Eertijden doe Alexander Magnus in des overwonnen Darij tente gecomen is, ende de groote gereetschappen van allerley leckernyen aldaer ghesien hadde, seyde hy: Ga naar margenoot+ Hoe? Is dit regneeren? Also machmen hedendaegs, (den grooten overdaedt, ende beestighe gulsicheyt aenmerckende,) wel met verwonderinge ende met tranen vragen, of een Christen also behoorde te doen? Ende tot hem seggen: Hoe? Is dat Christum aendoen? Is dat, 't vleesch crucighen, ende den ouden mensche afleggen? Betaemt sulcx een ghereformeert lidtmaet der Kercke Godts te doen? Neent voorwaer. Ia d'Apostel Paulus, om ons te leeren hoe seer men dit ghebreck moet verfoyen, Ga naar margenoot+ so ghebiedt hy selfs met de gene om te gaen, die welcke belydenisse doende des Euangeliums, tot de dronckenschap zyn begheven. Yder dan neme gheen behaeghen in de overdaet der Christenen, maer walghe daer over liever, ende bedroeve hem daer over, ghelyck Loth dede, die van daeghe te daghe syn rechtveerdighe ziele quelde, siende ende hoorende hare ongerechtige wercken. Ga naar margenoot+ | ||||||||||
[Folio 10r]
| ||||||||||
2. Applicatie, ofte Toeeygheninghe.INsghelycks willen wy door 't voorgaende, Ga naar margenoot+ allen Christenen vermaent hebben, dat zy de sonde des dronckenschaps nae-laten sullen. Daer en is niet, dat met onse Christelicke beroepinge min over een comt, dan dese vermelde beestighe overdaet. Want wy syn kinderen Godts, het betaemt ons maetichlyck te leven. Wy zyn kinderen des daeghs, soo en moghen wy niet wandelen als kinderen der duysternisse, Ga naar margenoot+ ende als de gene die droncken syn des nachts, maer wy die des daeghs syn, laet ons nuchteren syn: Nemmermeer soeckende ghemeenschap te hebben met de onvruchtbare wercken der duysternisse, maer veel liever die straffen, so lieff als wy de salicheyt onser Zielen hebben, ende so seer als wy eenen goeden naem ende faem soecken te behouden: Want is daer yet, dat den glants uwes faems verdonckeren kan, dat is, datmen van u met waerheyt seggen mach: Ga naar margenoot+ Hy is een Wijnsuyper. Daerom ist, dat Salomon verbiedt, datmen den Coninghen gheen wijn sal geven tot dronckenschap, noch den Vosten salmen stercken dranck gheven in overdaet: Ga naar margenoot+ want sy mochten anders drincken, ende der Rechten vergheten, ende veranderen erghens die saecken der ellendighen luyden. d'Apostel Paulus noteert het als een feyl in eenen Dienaer, Ga naar margenoot+ dat hy tot Wijn ghenegen zy, ende dat hy veel wijns suypt. Ia oock Ouderlingen ende Diaconen en moeten niet wijn-gierich syn. Ga naar margenoot+ Oock alle Vrouwen sullen hen draeghen ghelyck den Heylighen betaemt, Ga naar margenoot+ dat sy gheen Lastressen en syn, | ||||||||||
[Folio 10v]
| ||||||||||
niet tot vele Wijns begheven, maer Leererssen der eerlyckheydt. In somma aller Christenen ampt is toe te sien, Ga naar margenoot+ dat zy haer niet droncke drincken in den VVijn. Weest dan alle overdaet ende gulsigheydt een vyant, ende verlatende dat oude gebreck des dronckenschaps, Ga naar margenoot+ Siet dat ghy den tydt, die noch overich is, besteden mooght nae den wille Gods, ende, ghelyck ons d'Apostel Paulus vermaendt, Laet ons eerbaerlyck wandelen als in den dage, niet in brassen ende dronckenschap, Ga naar margenoot+ niet in slaep-cameren ende wulpsheden, maer doet aen den Heere Iesum Christum, ende besorgt het vleesch niet tot lusten. |
|