Samuel Coster, ethicus-didacticus
(1986)–Mieke B. Smits-Veldt– Auteursrechtelijk beschermdMieke B. Smits-Veldt, Samuel Coster, ethicus-didacticus. Wolters-Noordhoff/Forsten, Groningen 1986
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: S.Ned. 53 1010
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Samuel Coster, ethicus-didacticus van M.B. Smits-Veldt uit 1986. Het betreft de handelseditie van het gelijknamige proefschrift.
redactionele ingrepen
p. 54: noot 172 heeft geen nootnummer in tekst, deze is door redactie alsnog geplaatst
p. 107: noot 35 heeft geen nootnummer in tekst, deze is door redactie alsnog geplaatst
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. XIV, 467 en 500) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina I]
Samuel Coster, ethicus-didacticus
[pagina II]
NEERLANDICA TRAIECTINA
opgericht in 1954 door prof. dr. C.B. van Haeringen en prof. dr. W.A.P. Smit
Bijdragen van het Instituut De Vooys voor Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht onder redactie van prof. dr. W.P. Gerritsen, prof. dr. A.L. Sötemann en prof. dr. H.J. Verkuyl
1 | dr. C.M. Geerars, Hubert Korneliszoon. Poot |
2 | dr. C.A. Zaalberg, ‘Das Buch Extasis’ van Jan van der Noot |
3 | Jan van der Noot, The Olympia Epics (edited by C.A. Zaalberg) |
4 | dr. B.J. Uijlings, Praat op heterdaad |
5 | dr. H.F.A. van der Lubbe o.f.m., Woordvolgorde in het Nederlands |
6 | dr. W. Drop, Verbeelding en historie |
7 | dr. A.C. Crena de Iongh, G.C. van Santen's Lichte Wigger en Snappende Siitgen |
8 | dr. S.J. Lenselink, De Nederlandse psalmberijmingen van de Souterliedekens tot Datheen |
9 | dr. L. Koelmans, Teken en klank bij Michiel de Ruyter |
10 | dr. J.J. Lub o.e.s.a., Sinte Augustijns Hantboec |
11 | prof. dr. C.B. van Haeringen, Gramarie |
12 | dr. C.J.J. van Schaik, Balthazar Huydecoper |
13 | dr. W.P. Gerritsen, Die wrake van Ragisel |
14 | dr. T. van Veen, Utrecht tussen Oost en West |
15 | dr. H.P.A. van Eijk, Mededelingsvormen bij Arthur van Schendel |
16 | dr. C. Blokland, Willen Sluiter 1627-1673 |
17 | dr. S.F. Witstein, Funeraire poëzie in de Nederlandse Renaissance |
18 | dr. S.A.P.J.H. Iansen, Verkenningen in Matthijs Casteleins Const van Rhetoriken |
19 | dr. P.E.L. Verkuyl, Battista Guarini's il pastor fido in de Nederlandse dramatische literatuur |
20 | dr. W. van den Berg, De ontwikkeling van de term ‘romantisch’ en zijn varianten in Nederland tot 1840 |
21 | dr. A.M. Duinhoven, Bijdragen tot reconstructie van de Karel ende Elegast, deel I |
22 | prof. dr. W.A.P. Smit, Kalliope in de Nederlanden, deel I |
23 | dr. H. Postma, Marsmans ‘Verzen’ |
24 | dr. P.C.A. van Putte, Heijman Dullaert |
25 | dr. L.H. Mosheuvel, Een Roosvenster |
[pagina III]
26 | dr. K. de Graaf, Flandrijs |
27 | dr. A.M. Duinhoven, Bijdragen tot reconstructie van de Karel ende Elegast, deel II |
28 | prof. dr. W.A.P. Smit, Kalliope in de Nederlanden, deel II |
29 | dr. M.B. Smits-Veldt, Samuel Coster, ethicus-didacticus |
De delen 1 t/m 22 werden gepubliceerd door uitgeverij Van Gorcum, Assen en zijn voorzover nog voorradig aldaar verkrijgbaar. De serie wordt vanaf deel 23 voortgezet door Wolters-Noordhoff/Forsten, Groningen.
[pagina V]
Samuel Coster, ethicus-didacticus
Een onderzoek naar dramatische opzet en morele instructie van Ithys, Polyxena en Iphigenia
door M.B. SMITS-VELDT
Wolters-Noordhoff/Forsten Groningen 1986
[pagina VI]
Omslagillustratie: Portret van Samuel Coster. Gravure door R. Perzijn, naar een schilderij van Sandrart (detail). (Inst. v. Neerl. UvA)
Omslagontwerp: Ebe Treffers
De uitgave van dit werk is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Zuiver-Wetenschappelijk Onderzoek (Z.W.O.)
isbn 90 6243 056 2
copyright © 1986 Wolters-Noordhoff/Forsten b.v., Groningen
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise, without the prior written permission of the publisher.
[pagina IX]
Inhoud
HOOFDSTUK I PROLOOG
1 | Doel van het onderzoek | 1 |
2 | Costers devies | 4 |
HOOFDSTUK II HET NEDERLANDSE RENAISSANCEDRAMA: HET WOORD IS AAN DE DIDACTICI
1 | Costers classiciserende drama's als ‘humanistentragedies’ | 11 |
2 | Het Nederlandse renaissancedrama: een herwaardering | 12 |
2.1 | De concepties van Smit en Rens | 12 |
2.2 | Recente visies op het Franse en Engelse humanistendrama | 18 |
2.3 | De neerslag van de visie op de rhetorische basis van het renaissancedrama; reacties in Nederland | 23 |
2.3.1 | Rens en Witstein | 23 |
2.3.2 | Reden tot herbezinning | 26 |
3 | Het rhetorisch-didactische karakter van het renaissancedrama | 27 |
3.1 | De techniek van het rederijkerstoneel | 27 |
3.2 | Het didactische doel van de renaissancetragedie in relatie tot het verloop van de handeling | 29 |
3.2.1 | Julius Caesar Scaliger | 29 |
3.2.2 | ‘Tragische geschiedenissen’ | 33 |
3.2.3 | De politiek-morele functie van het dichterschap | 35 |
3.3 | De relatie tussen de moreel-instruerende tragedie en de rhetorica | 37 |
3.3.1 | De taak van de rhetor | 37 |
3.3.2 | De rhetorische opzet van de tragedie bij Scaliger | 39 |
3.3.3 | De invloed van het rhetorica-onderwijs op de opbouw van de tragedie | 43 |
3.4 | Middelen tot morele instructie | 48 |
[pagina X]
3.4.1 | De moreel-instruerende tragedie in Nederland | 48 |
3.4.2 | Morele instructie en het ‘grondmotief’ in enige vroege Nederlandse renaissancetragedies | 51 |
3.4.3 | De functie der koren | 55 |
3.4.4 | De functie der sententiae | 56 |
4 | De tragedies van Seneca als modellen voor het renaissancedrama | 58 |
4.1 | Het belang van het model | 58 |
4.2 | De bekendheid van Seneca's tragedies | 61 |
4.3 | De kenmerken van Seneca's tragedies | 64 |
4.4 | De aantrekkingskracht van Seneca's tragedies | 69 |
5 | Daniel Heinsius | 74 |
6 | Verwachtingen ten aanzien van de opzet van Costers tragedies | 80 |
HOOFDSTUK III ITHYS
1 | Preliminaria | 85 |
1.1 | Feitelijke gegevens betreffende de tekstgeschiedenis | 85 |
1.2 | Verschillen tussen de editie-1615 en de editie-1618/1619 | 89 |
1.3 | Bron | 90 |
1.4 | Receptie | 91 |
2 | Analyse van de tekst | 93 |
2.1 | Verantwoording | 93 |
2.2 | Analyse | 94 |
3 | De dramatische opzet van de Ithys | 140 |
3.1 | Suggestie in plaats van illusie | 140 |
3.2 | Geen structurele eenheid | 143 |
3.3 | Tekst en handeling als dragers van morele instructie | 146 |
3.4 | Karakters | 149 |
3.5 | Titel | 151 |
4 | De stof van de Ithys; morele lading van literaire motieven | 151 |
4.1 | Het hof: Prognes wraak | 151 |
4.1.1 | Senecaanse horror | 151 |
4.1.2 | Morele exempla | 155 |
4.2 | Het land: de pastorale situatie | 158 |
4.2.1 | Het pastorale genre in Nederland: een introductie | 158 |
4.2.2 | De pastorale liedjes in de Ithys | 160 |
[pagina XI]
4.2.3 | Het pastorale genre op het toneel | 165 |
4.2.3.1 | De pastorale mode en Guarini's Il pastor fido | 165 |
4.2.3.2 | Costers Ithys en de Italiaanse pastorale mode | 169 |
4.2.3.3 | Costers Ithys en Hoofts Granida | 171 |
4.2.4 | De ‘bergerie’-traditie | 175 |
4.3 | Het gelukkige landleven ver van het hof: beatus ille | 182 |
4.3.1 | Herderslof en lof van het landleven tegenover hofkritiek | 182 |
4.3.2 | Horatius' beatus ille | 185 |
5 | De morele instructie van de Ithys | 188 |
5.1 | De gelukkige mens | 188 |
5.1.1 | Costers Ithys | 188 |
5.1.2 | Seneca philosophus | 190 |
5.1.3 | Costers tijdgenoten; Coornhert en Spiegel | 193 |
6 | Conclusie | 203 |
HOOFDSTUK IV POLYXENA
1 | Preliminaria | 205 |
1.1 | Feitelijke gegevens betreffende de tekstgeschiedenis | 205 |
1.2 | Verschillen tussen de edities-1619, -1630 en -1644. | 210 |
1.3 | Bronnen | 213 |
1.4 | Receptie | 215 |
2 | Analyse van de tekst | 216 |
2.1 | Verantwoording | 216 |
2.2 | Analyse | 217 |
3 | De dramatische opzet van de Polyxena in relatie tot die van Costers modellen | 249 |
3.1 | De imitatio in de dramatische constructie | 249 |
3.2 | Constructieprincipes | 253 |
3.2.1 | Euripides' Hecuba en Seneca's Troades | 253 |
3.2.2 | Costers Polyxena | 257 |
3.2.2.1 | Gerichtheid op horror | 257 |
3.2.2.2 | Eenheid in veelheid van handeling | 260 |
3.3 | Tekst en handeling als dragers van morele instructie | 264 |
3.4 | Karakters | 271 |
3.5 | Titel | 278 |
[pagina XII]
4 | De stof van de Polyxena; morele codering in de dramatraditie van de renaissance | 278 |
4.1 | De receptie van de door Euripides en Seneca behandelde ‘matière de Troie’. | 278 |
4.2 | De Hecuba- en Polyxena-stof in het drama in de moedertaal | 284 |
4.2.1 | Frankrijk | 284 |
4.2.2 | Nederland | 288 |
4.2.2.1 | Jacob Duym | 288 |
4.2.2.2 | P.C. Hooft | 292 |
5 | De morele instructie van de Polyxena | 294 |
5.1 | De eis tot temperantia en patientia: Lipsius | 294 |
5.2 | Andere moraalfilosofische noties | 301 |
6 | Conclusie | 304 |
HOOFDSTUK V IPHIGENIA
1 | Preliminaria | 305 |
1.1 | Feitelijke gegevens betreffende de tekstgeschiedenis | 305 |
1.2. | Verschillen tussen de edities-1617 (2 x ), -1626 en -1630 (2 x ) | 320 |
1.3 | Bronnen | 322 |
1.4 | Receptie | 329 |
1.4.1 | Voor 1630: Vondels Palamedes | 329 |
1.4.2 | 1630 | 333 |
1.4.3 | Na 163O | 341 |
2 | Analyse van de tekst | 346 |
2.1 | Verantwoording | 346 |
2.2 | Analyse | 346 |
3 | De dramatische opzet van de Iphigenia | 377 |
3.1 | Euripides: voorbeeld, geen model | 377 |
3.2 | Streven naar dramatische eenheid | 382 |
3.3 | Tekst en handeling als dragers van politiek-morele instructie | 389 |
3.3.1 | ‘Inhoudt’ | 389 |
3.3.2 | Tekst en handeling | 391 |
3.4 | Karakters | 395 |
3.5 | Titel en motto's | 400 |
[pagina XIII]
4 | De stof van de Iphigenia: morele codering | 402 |
4.1 | Het offer van Iphigenia als moreel exemplum | 402 |
5 | De politiek-morele instructie van de Iphigenia | 406 |
5.1 | De politiek-religieuze situatie in Amsterdam 1617 | 406 |
5.2 | De oppositie in Amsterdam aan het woord | 417 |
5.3 | Politieke actualiteit en politieke instructie in de Iphigenia | 421 |
5.3.1 | De politiek en de politici | 421 |
5.3.2 | De predikanten | 432 |
5.3.3 | Politiek-theoretische noties | 442 |
5.4 | De morele instructie van de Iphigenia | 446 |
6 | Conclusie | 454 |
HOOFDSTUK VI EPILOOG: COSTERS ONTWIKKELING ALS ETHICUS-DIDACTICUS VAN ITHYS TOT IPHIGENIA
1 | Chronologie en dramaopvatting | 457 |
2 | Aard van de instructie | 463 |
3 | Het einde van Costers dramatische carrière | 465 |
LIJST VAN GEBRUIKTE LITERATUUR | 468 | |
REGISTERS OP PERSONEN, TITELS EN ZAKEN | 489 | |
LIJST VAN ILLUSTRATIES | 499 |