Het Nederlandse renaissance-toneel
(1991)–Mieke B. Smits-Veldt– Auteursrechtelijk beschermdMieke B. Smits-Veldt, Het Nederlandse renaissance-toneel. HES Uitgevers, Utrecht 1991
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: 1236 D 42
algemene opmerkingen
Dit bestand is, met een aantal hierna te noemen aanpassingen, een diplomatische weergave van Het Nederlandse renaissancetoneel van Mieke B. Smits-Veldt uit 1991.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 2, 10 en 156) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina ongenummerd (p. 1)]
Het Nederlandse Renaissancetoneel
[pagina ongenummerd (p. 3)]
Het Nederlandse Renaissancetoneel
door
Mieke B. Smits-Veldt
[vignet]
HES Uitgevers, Utrecht
[pagina ongenummerd (p. 4)]
HES LITERATUUR
Onder redactie van de Redactie van het tijdschrift Literatuur
P.J. Buijnsters. Spectatoriale geschriften
Mieke B. Smits-Veldt. Het Nederlandse renaissancetoneel
CIP-Gegevens Koninklijke Bibliotheek,
Smits-Veldt, Mieke B.
Het Nederlandse Renaissancetoneel / door Mieke B.
Smits-Veldt. - Utrecht : HES. - Ill. - (HES Literatuur)
Met lit. opg., reg.
ISBN 90-6194-028-1
NUGI 952
Trefw.: toneel; Nederland; geschiedenis.
© 1991, HES Uitgevers B.V., Postbus 129, 3500 AC Utrecht
[pagina 5]
Inhoud
Proloog | 11 | |
I | Het Nederlandse renaissancetoneel: begrippen en feiten | 14 |
1. Organisatie van het toneel | 14 | |
a) Rederijkerskamers in Amsterdam | 14 | |
b) De Amsterdamse Schouwburg | 15 | |
c) In de provincie | 17 | |
2. Genres | 18 | |
a) Definities | 18 | |
b) Benamingen | 20 | |
3. Dramaproduktie | 21 | |
a) ‘Ernstig’ en niet (overwegend) komisch toneel | 21 | |
- In Amsterdam | 22 | |
- In de provincie | 23 | |
b) Het komisch toneel | 24 | |
4. Doel en functie van het toneel | 25 | |
II | Voorbeelden en voorgangers | 30 |
1. De Helicon in Leiden | 30 | |
2. Schooldrama en bijbelse tragedie | 31 | |
a) Schooldrama's | 31 | |
b) Neolatijnse bijbelse tragedies | 32 | |
3. De tragedies van Seneca | 33 | |
a) Bekendheid | 33 | |
b) Troades | 34 | |
c) Aspecten van andere tragedies | 35 | |
4. De tragedies van Sophocles en Euripides | 36 | |
a) Vertalingen door Erasmus en Van Ghistele | 36 | |
b) Euripides' Iphigenia in Aulis en Hekabe | 37 | |
5. Andere voorbeelden | 39 | |
a) Het rederijkerstoneel | 39 | |
b) Franse, Spaanse en Engelse spelen | 40 | |
- Franse en Spaanse spelen | 40 |
[pagina 6]
- Engelse spelen | 41 | |
c) Het Italiaanse pastorale spel | 42 | |
III | Uitgangspunten en dramatheorie | 43 |
1. Het retorica-onderwijs | 43 | |
a) Schooloefeningen in relatie tot de opzet van het vroege renaissancedrama | 43 | |
- Voorbeelden voor drama-onderdelen | 43 | |
- Invloed op de structuur van het renaissancedrama | 44 | |
- Invloed op de karaktertekening | 45 | |
- Illustratie van de retorische drama-opvatting in Nederland | 45 | |
b) Formulering van morele lessen | 47 | |
2. Voorwaarde tot het navolgen van voorbeelden: principe en techniek van imitatio | 48 | |
a) De techniek van de imitatio | 48 | |
b) Imitatio van elementen uit Seneca's tragedies | 49 | |
3. Theorie | 51 | |
a) Horatius' Ars poetica | 51 | |
b) Julius Caesar Scaligers Poetices libri septem | 52 | |
- Definities | 53 | |
- Doel van literatuur | 53 | |
- Geen eenheid van handeling | 54 | |
c) Aristoteles' poetica in Nederland | 55 | |
- Heinsius' De tragoediae constitutione | 55 | |
- Costers voorwoord tot Isabella | 58 | |
- Grotius' Prolegomena tot Phoenissae | 58 | |
- Vossius' Poeticae Institutiones | 59 | |
IV | Een spiegel van deugd en ondeugd: de eerste toepassing van nieuwe inzichten binnen ‘D'Eglentier’ | 61 |
1. Dramaopzet | 61 | |
a) Hooft | 61 | |
- Achilles ende Polyxena | 61 | |
- Latere drama's | 63 | |
b) Coster en Bredero | 65 | |
- Costers Iphigenia | 65 | |
- Bredero's Moortje | 66 | |
2. Stof en morele lering | 67 | |
a) Hooft in de traditie van ‘D'Eglentier’ | 67 | |
- Stof | 67 |
[pagina 7]
- Stoïsche moraalfilosofie | 68 | |
- Motieven | 69 | |
b) Coster en Bredero | 70 | |
- Tragedies | 70 | |
- Komedies | 71 | |
c) Politieke functie van enkele tragedies | 72 | |
V | Ontwikkelingen binnen het renaissancetoneel 1600-1638 | 74 |
1. Doorbraak van nieuwe opvattingen binnen ‘Het wit Lavendel’ | 74 | |
a) Invloed van het schooldrama | 74 | |
b) De bijbelse tragicomedies van Vondel en De Koningh | 75 | |
- Dramaopzet | 75 | |
- Lering | 76 | |
c) Drama's van Kolm | 77 | |
2. Ontwikkelingen binnen ‘D'Eglentier’: Rodenburgh tegenover de ‘Nederduytsche Academie’ | 77 | |
a) Scheiding der geesten: het succes van de niet-klassieke richting | 77 | |
b) De spelen van Rodenburgh | 78 | |
3. De periode van stabilisatie, 1618-1637 | 80 | |
a) Nieuwe combinaties van oude elementen | 80 | |
b) De pastorale spelen van Krul | 81 | |
c) Binnen ‘Het Wit Lavendel’ | 82 | |
4. Vondel na 1618 | 84 | |
5. Toneel buiten Amsterdam | 85 | |
VI | Twee conflicterende dramaopvattingen: Vondel en Jan Vos | 89 |
1. Vondels Gijsbreght van Aemstel | 89 | |
2. 1638-1641: geïdealiseerde tegenover ongeordende natuur | 90 | |
a) Vondel in de ban van de Griekse tragedie | 90 | |
- Bewondering voor Sophocles' Elektra | 90 | |
- Gebroeders | 91 | |
b) Jan Vos' Aran en Titus | 93 | |
3. De toneelwetten tegenover natuur en rede | 95 | |
a) Vondel volgt de Aristotelische poetica | 95 | |
- De schuldige held | 95 | |
- Jeptha als modeltragedie | 97 |
[pagina 8]
- Vondels latere tragedies | 99 | |
b) Jan Vos: natuur en rede als leidraad | 100 | |
- Vos als Schouwburgregent | 100 | |
- Voorwoord tot Medea | 101 | |
- Reactie van Lodewijk Meijer | 103 | |
VII | De wereld op het speeltoneel: ontwikkelingen binnen de Amsterdamse Schouwburg 1638-1669 | 105 |
1. Algemene ontwikkelingen binnen het ‘ernstige’ toneel voor de oprichting van Nil Volentibus Arduum | 105 | |
a) De ‘klassieke’ lijn | 105 | |
b) De smaak van het publiek als leidraad | 106 | |
2. Successtukken uit het repertoire | 108 | |
a) Topstukken, nieuw en oud | 108 | |
b) Het nieuwe repertoire | 109 | |
3. De Schouwburg als politieke leerschool | 112 | |
a) Toneel en actuele politieke problematiek | 112 | |
- Schouwburgbeleid en Overheid | 112 | |
- Spelen van Anslo en Dullaert | 113 | |
- Vondels Maria Stuart en Lucifer | 115 | |
b) Bezwering van elke bedreiging van de orde in de staat | 117 | |
4. De nieuwe koers van Nil Volentibus Arduum | 118 | |
a) Het Frans-classicistische ideaal | 118 | |
b) Kritiek op het oude repertoire | 120 | |
VIII | De bestudering van het renaissancetoneel: verleden en toekomst | 122 |
1. Registraties van het bronnenmateriaal, de teksten | 122 | |
2. Het ‘ernstige’ toneel | 123 | |
a) Onderzoek naar het werk van afzonderlijke auteurs | 123 | |
- Tekstedities | 123 | |
- Algemeen overzicht van studies over auteurs | 125 | |
- Invloeden en bronnen, thematiek | 126 | |
- Humanistentoneel en rederijkersdrama | 127 | |
- Recente ontwikkelingen in het Vondelonderzoek | 128 | |
- Onderzoek naar de morele en politieke functie van renaissancedrama's | 130 | |
b) Onderzoek naar ontwikkelingen in het |
[pagina 9]
‘ernstige’ renaissancedrama | 132 | |
- Begin van aandacht voor de dramatheorie | 132 | |
- Aandacht voor formele elementen, op basis van drama-opvattingen | 133 | |
- Aandacht voor retorische principes | 134 | |
- Nadere aandacht voor de dramatheorie: bestaand en wenselijk onderzoek | 135 | |
- Enkele vertalingen van dramatheoretische teksten | 137 | |
- Aandacht voor algemeen toepasbare principes van drama-analyse | 137 | |
3. Het komische toneel | 137 | |
a) Tekstedities | 137 | |
b) Bestudering | 138 | |
4. Geschiedenis van het Amsterdamse toneel | 140 | |
Register van auteurs en andere personen | 142 | |
Zakenregister | 150 | |
Lijst van illustraties | 154 |