Een boos en overspelig geslacht. Moderne literatuur als teken des tijds
(1975)–Gert Slings– Auteursrechtelijk beschermdbron
Gert Slings, Een boos en overspelig geslacht. Moderne literatuur als teken des tijds. Oosterbaan & Le Cointre, Goes 1975 (3de druk)
codering
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
logboek
-
verantwoording
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de derde druk van Een boos en overspelig geslacht. Moderne literatuur als teken des tijds van Gert Slings uit 1975. De eerste druk dateert uit 1975.
redactionele ingrepen
De eindnoten zijn in deze digitale editie direct bij de bijbehorende nootverwijzingen geplaatst. De volgende pagina’s zijn hierdoor komen te vervallen: 246, 247, 248, 249, 250.
p. 119: in het origineel is een gedeelte van de tekst slecht leesbaar. De redactie heeft de tekst tussen vierkante haken aangevuld.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 2, 4, 6, 252, binnenkant achterplat, achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
Een boos en overspelig geslacht
De moderne literatuur als teken des tijds
[pagina 1]
EEN BOOS EN OVERSPELIG GESLACHT
[pagina 3]
EEN BOOS EN OVERSPELIG GESLACHT
(De moderne literatuur als teken des tijds)
door G. SLINGS
3e druk
OOSTERBAAN & LE COINTRE B.V. - GOES - 1975
[pagina 7]
INHOUD | 7 | |||
Woord vooraf | 16 | |||
I. DE MODERNE LITERATUUR ALS TEKEN DES TIJDS | 19 | |||
1. Iets over het begrip modern | 19 | |||
- Modern hangt samen met avant-garde | 19 | |||
- Experiment en ontdekking centraal | 19 | |||
- God en het modernisme onverenigbaar | 22 | |||
2. De moderne literatuur als spiegel van deze tijd | 23 | |||
- De kunstenaar is spreekbuis van zijn generatie | 23 | |||
- Onze tijd weerspiegeld | 24 | |||
3. De moderne literatuur als seismogram van deze tijd | 26 | |||
- Het seismogram: constaterend en propagerend | 26 | |||
- Het seismogram van toen is de situatie van nu | 27 | |||
4. De moderne literatuur als teken des tijds | 29 | |||
- De functie van het teken | 29 | |||
- De tekenen der tijden | 30 | |||
- Vermenigvuldiging van de ongerechtigheid | 31 | |||
II. ENKELE ACHTERGRONDEN VAN DE MODERNE LITERATUUR | 34 | |||
1. De secularisatie | 34 | |||
- Toewending tot déze wereld | 34 | |||
- Het secularisatieproces in vogelvlucht | 35 | |||
- Het gesloten wereldbeeld | 36 | |||
- ‘De stad van de mens’ | 38 | |||
2. Nietzsche en het nihilisme | 40 | |||
- Nietzsches strijd tegen het christendom | 40 | |||
- Nietzsche als nihilist | 41 |
[pagina 8]
3. Freud en de dieptepsychologie | 43 | |||
- De psychologische krenking | 43 | |||
- Freud en zijn tijd | 43 | |||
- De dieptepsychologie | 45 | |||
- De betekenis van Freud | 46 | |||
4. Franz Kafka en de uitzichtloosheid van het bestaan | 47 | |||
- Zijn leven | 47 | |||
- ‘Het proces’ | 47 | |||
- Geen uitweg uit de doolhof van dit leven | 50 | |||
5. Jean-Paul Sartre en het existentialisme | 51 | |||
- Zijn weg naar het ongeloof | 51 | |||
- ‘De walging’ | 53 | |||
- De Autodidact | 54 | |||
- Wat is walging? | 55 | |||
- Het probleem van de vrijheid | 56 | |||
- Bedreiging van de vrijheid | 57 | |||
6. Albert Camus en de absurditeit van het bestaan | 60 | |||
- Het principiële atheïsme | 60 | |||
- Camus en de absurditeit | 60 | |||
- ‘De mythe van Sisyphus’ | 62 | |||
- ‘De vreemdeling’ | 62 | |||
7. De democratisering | 64 | |||
- De verhouding tussen schrijver en maatschappij | 64 | |||
- Doorbreking van de literaire standenmaatschappij | 66 | |||
- Democratisering | 67 | |||
- De schoonheid heeft haar gezicht verbrand | 68 | |||
8. De betekenis van de Tweede Wereldoorlog | 69 | |||
- De algemene situatie in 1945 | 69 | |||
- De literaire situatie in 1945 | 70 |
[pagina 9]
III. DE VERHOUDING TOT GOD IN DE MODERNE LITERATUUR | 73 | |||
1. God als bedreiging voor de menselijke vrijheid | 73 | |||
- Sartre en het bestaan van God | 73 | |||
2. God als machteloze toeschouwer | 75 | |||
- Anna Blaman: ‘De kruisvaarder’ | 75 | |||
3. God als projectie van menselijke angsten | 78 | |||
- Ludwig Feuerbach: de mens schept God naar zijn eigenbeeld | 78 | |||
- Freud en de projectie | 79 | |||
- God als projectie bij Louis-Paul Boon | 80 | |||
- God als projectie bij Van het Reve | 81 | |||
- God als projectie bij Wolkers | 82 | |||
- Godslasterlijke taal in de moderne literatuur | 83 | |||
IV. DE ZINLOOSHEID VAN HET BESTAAN IN DE MODERNE LITERATUUR | 85 | |||
1. Het mensbeeld in de moderne literatuur | 85 | |||
- De traditionele kijk op de mens | 85 | |||
- De onkenbaarheid van de mens | 85 | |||
- De romanfiguren zijn dragers van het moderne levensgevoel | 86 | |||
2. De zinloosheid van het bestaan bij Van het Reve | 87 | |||
- ‘De avonden’ | 87 | |||
- Een bestaan vol verveling en eenzaamheid | 88 | |||
- De verhouding van Frits tot zijn ouders | 89 | |||
- Alles is triest en hopeloos | 90 | |||
3. De zinloosheid van het bestaan bij Hermans | 91 | |||
- De zinloosheid staat niet op zichzelf | 91 | |||
- Levensschets van Hermans | 92 | |||
- ‘Het behouden huis’ | 93 | |||
- Het besef van zinloosheid | 96 |
[pagina 10]
- Het behouden huis is teken van de chaos | 96 | |||
- ‘De donkere kamer van Damocles’ | 97 | |||
- De oorlog als achtergrond | 98 | |||
- De moderne mens als schipbreukeling | 98 | |||
- Osewoudt in de chaos van het leven | 99 | |||
- De verhouding tussen Osewoudt en Dorbeck | 100 | |||
- De ondergang van Osewoudt | 101 | |||
- Het leven: een mislukte reis | 101 | |||
- ‘Nooit meer slapen’ | 102 | |||
- Alfred Issendorf en het onvervulde ideaal van zijn vader | 103 | |||
- De mislukte tocht | 105 | |||
- Alle offers zijn zinloos | 107 | |||
- Het einde van deze zinloze onderneming | 107 | |||
4. De zinloosheid van het bestaan bij Mulisch | 108 | |||
- ‘Het stenen bruidsbed’ | 108 | |||
- Norman Corinth is een geschondene | 110 | |||
- Weerzien met Dresden | 111 | |||
- Bewustwording van de onveranderde oermens | 112 | |||
- De eeuwige wederkeer der dingen | 113 | |||
- Leven zonder toekomst | 114 | |||
V. DE EENZAAMHEID IN DE MODERNE LITERATUUR | 116 | |||
1. De eenzaamheid en de dood van God | 116 | |||
- Het gevoel van eenzaamheid | 116 | |||
2. De eenzaamheid bij Sartre | 117 | |||
- Eenzaamheid hangt samen met vrijheid | 117 | |||
- ‘Huis-clos’ | 118 | |||
- Eenzaamheid en verlatenheid | 119 | |||
- De eenzaamheid in ‘De walging’ | 120 | |||
3. De eenzaamheid bij Hermans | 121 |
[pagina 11]
- Onvermogen tot identificatie als oorzaak van eenzaamheid | 121 | |||
- ‘De tranen der acacia's’ | 121 | |||
- De ondergang van Arthur Muttah | 123 | |||
4. De eenzaamheid bij Anna Blaman | 125 | |||
- ‘Wormstekig van eenzaamheid’ | 125 | |||
- ‘De verliezers’ | 126 | |||
5. De eenzaamheid bij Wolkers | 128 | |||
- ‘Kort Amerikaans’ | 128 | |||
- De oorlogsjaren | 129 | |||
- Ontmoeting met ‘De Spin’ | 130 | |||
- Verdere vervreemding | 131 | |||
- Verbreking van alle relaties | 132 | |||
VI. DE ANGST EN WANHOOP IN DE MODERNE LITERATUUR | 134 | |||
1. Oorzaken van angst en wanhoop | 134 | |||
- Het wegvallen van verleden en toekomst | 134 | |||
- Het besef van vrijheid een bron van angst | 135 | |||
- Vrees, angst en wanhoop | 136 | |||
2. De angst en wanhoop bij Sartre | 137 | |||
- De angst een bij uitstek menselijk verschijnsel | 137 | |||
- ‘De muur’ | 138 | |||
- Zijn ‘verraad’ | 139 | |||
- Dubbele zinloosheid | 140 | |||
- Keuze in vrijheid | 141 | |||
3. De angst en wanhoop bij Wolkers | 142 | |||
- De betekenis van de identificatie in de opvoeding | 142 | |||
- De anti-identificatie bij Wolkers | 143 | |||
- ‘De hond met de blauwe tong’ | 144 | |||
- Op weg naar zijn vader | 145 | |||
- Moord op zijn vader | 146 |
[pagina 12]
- De angst van zijn jeugd | 146 | |||
- Afrekening met de God van zijn vader | 147 | |||
VII. DE SEXUALITEIT IN DE MODERNE LITERATUUR | 150 | |||
1. Sexualiteit en ontbinding | 150 | |||
- Liefde en sexualiteit | 150 | |||
- Bescheidenheid bij het oordeel over sexuele zonden | 151 | |||
2. De betekenis van Freud | 152 | |||
- Freud en de sexuele revolutie | 152 | |||
- Invloed van Freud op Marcuse | 154 | |||
3. De invloed van het existentialisme | 155 | |||
- Nadruk op de lichamelijkheid in het hier en nu | 155 | |||
- Sexualiteit als uiting van verzet | 157 | |||
4. Het moderne eerlijkheidsideaal | 159 | |||
- De waarheid en niets dan de waarheid | 159 | |||
- Oorsprong van dit eerlijkheidsideaal | 160 | |||
- Sartre en het streven naar waarachtigheid | 161 | |||
- Beoordeling van het eerlijkheidsideaal | 162 | |||
5. Het gebruik van schuttingwoorden | 163 | |||
- De aard van het schuttingwoord | 163 | |||
- Het schuttingwoord in de oudere literatuur | 164 | |||
- Het schuttingwoord in de moderne literatuur | 165 | |||
- Het schuttingwoord als sexuele prikkeling | 165 | |||
6. Ontwikkeling van de verontwaardiging | 167 | |||
- ‘Een voetreis naar Rome’ 1946 | 167 | |||
- ‘De avonden’ 1947 | 167 | |||
- ‘Eenzaam avontuur’ 1948 | 168 | |||
- ‘Melancholia’ 1951 | 169 | |||
- ‘Ik heb altijd gelijk’ 1951 | 170 | |||
- ‘Ik Jan Cremer’ 1964 | 171 |
[pagina 13]
- ‘Náder tot U’ 1966 | 172 | |||
- Van het Reve in de Eerste Kamer | 173 | |||
- Het proces om ‘Nader tot U’ | 174 | |||
- Christelijk protest en humanistische bekroning | 175 | |||
VIII. HET ENGAGEMENT IN DE MODERNE LITERATUUR | 176 | |||
1. Van tendens naar engagement | 176 | |||
- Het begrip tendens | 176 | |||
- Het begrip engagement | 177 | |||
- De tendens in de Middeleeuwen | 178 | |||
- De tendens in de Renaissance | 179 | |||
- Socialisering van de tendens | 180 | |||
- De ontwikkeling in onze eeuw | 181 | |||
2. Het literaire engagement | 183 | |||
- Meningsverschillen over engagement | 183 | |||
- Het engagement bij Jan G. Elburg | 183 | |||
- Het engagement bij Louis-Paul Boon | 184 | |||
- ‘Mijn kleine oorlog’ | 184 | |||
- Schop de mensen tot zij een geweten krijgen | 186 | |||
- Het engagement bij Hugo Claus | 187 | |||
- Het engagement bij Harry Mulisch | 188 | |||
- Het engagement en het in-de-wereld-zijn | 188 | |||
- Verzet tegen het engagement in de moderne literatuur | 189 | |||
- Waardering van het engagement | 191 | |||
IX. OPVATTINGEN OVER DE LITERATUUR ALS WAPEN | 193 | |||
1. De invloed van het lezen als ervaringsfeit | 193 | |||
- Het argument van Solimon | 193 | |||
- Voorschriften aan de literatuur | 193 | |||
- Het ervaringsfeit gebruikt in de reclame | 194 | |||
2. De christenen uit het begin van onze jaartelling | 196 |
[pagina 14]
- Hun houding tegenover de klassieke literatuur | 196 | |||
- Hun opvatting over de functie van de literatuur | 197 | |||
3. Het marxisme | 198 | |||
- De opvattingen van Marx en Engels | 198 | |||
- De opvatting van Lenin | 200 | |||
- De opvatting van Stalin | 200 | |||
- Nieuwe opvattingen binnen het marxisme | 202 | |||
4. De opvatting van Sartre | 204 | |||
- ‘Wat is literatuur?’ | 204 | |||
- Woorden als wapens | 205 | |||
- Het schrijverschap in ‘De walging’ | 206 | |||
- Afwijzing van estheticisme | 206 | |||
- Reactie op het standpunt van Sartre | 207 | |||
- Sartre en het marxisme | 208 | |||
5. De opvattingen van een aantal moderne schrijvers | 209 | |||
- Gerard Walschap | 209 | |||
- Paul de Wispelaere | 209 | |||
- Hugo Claus | 210 | |||
- Hugo Raes | 210 | |||
- Julien Weverbergh | 210 | |||
- Harry Mulisch | 211 | |||
- Jacq. Firmin Vogelaar | 211 | |||
- Gerrit Kouwenaar | 212 | |||
6. De moderne literatuur als wapen in de hand van de satan | 212 | |||
- Geen neutraliteit mogelijk | 212 | |||
- De moderne literatuur als satanisch wapen | 213 | |||
- Literaire beoordeling van de moderne literatuur | 215 | |||
X. MODERNE LITERATUUR EN IDENTIFICATIE | 216 | |||
1. De zin van het lezen | 216 | |||
- Waarom lezen wij? | 216 | |||
- Van hardop lezen naar het stille lezen | 218 |
[pagina 15]
2. Het proces van de identificatie bij het lezen | 219 | |||
- Het niveau van de beleving | 219 | |||
- Het niveau van de kritische beschouwing | 220 | |||
- Verschillende soorten lezers | 221 | |||
- Identificatie met Roquentin uit ‘De walging’ | 223 | |||
- Identificatie met Josef K. uit ‘Het proces’ | 225 | |||
- Mogelijkheden en gevaren van de identificatie | 225 | |||
XI. BEOORDELING VAN DE MODERNE LITERATUUR | 228 | |||
1. Onze jongeren en de moderne literatuur | 228 | |||
- Het belang van de puberteitsfase | 228 | |||
- De moderne literatuur als bedreiging | 230 | |||
- De moderne literatuur als bedreiging van hun verhouding tot God | 231 | |||
- De moderne literatuur als bedreiging van de zin van hun bestaan | 233 | |||
- De moderne literatuur als bedreiging van hun liefde | 235 | |||
2. De ouders en de moderne literatuur | 238 | |||
- De roeping van de ouders in deze tijd | 238 | |||
- De wereld is geen paradijs, maar een hel | 239 | |||
- De betekenis van de moderne literatuur in de confrontatie met de wereld | 240 | |||
- De waarde van het gesprek over de moderne literatuur | 243 | |||
NOTEN | 246 |
[pagina 251]
Overzicht van besproken literaire werken in volgorde van behandeling.
Franz Kafka | Het proces |
Jean-Paul Sartre | De walging |
Albert Camus | De vreemdeling |
Louis-Paul Boon | Het nieuwe onkruid |
Anna Blaman | De kruisvaarder |
Louis-Paul Boon | De paradijsvogel |
Jan Wolkers | De Babel |
Gerard Kornelis van het Reve | De avonden |
Willem Frederik Hermans | Het behouden huis |
De donkere kamer van Damocles | |
Nooit meer slapen | |
Harry Mulisch | Het stenen bruidsbed |
Jean-Paul Sartre | Huis-clos |
Willem Frederik Hermans | De tranen der acacia's |
Anna Blaman | De verliezers |
Jan Wolkers | Kort Amerikaans |
Jean-Paul Sartre | De muur (verhaal) |
Jan Wolkers | De hond met de blauwe tong |
(verhaal) | |
Bertus Aafjes | Een voetreis naar Rome |
Anna Blaman | Eenzaam avontuur |
Gerard Kornelis van het Reve | Melancholia |
Willem Frederik Hermans | Ik heb altijd gelijk |
Jan Cremer | Ik Jan Cremer |
Gerard Kornelis van het Reve | Nader tot U |
Louis-Paul Boon | Mijn kleine oorlog |