Het China van Slauerhoff
(1985)–J. Slauerhoff– Auteursrechtelijk beschermdAantekeningen en ontwerpen voor de Cameron-romans
[pagina 107]
| |
BeschrijvingEén blad postpapier, gelinieerd; links boven bedrukt met: Holland West-Afrika lijn N.V. | Amsterdam etc., rechts boven: Aan boord S/S. ... 193.., links onder: w.a. 117. 100-4-'33. Recto beschreven; machineschrift. Door de editeurs genummerd: [17]. | |
Datering1933. | |
TekstGa naar margenoot+Ga naar voetnoot1Uit. Societes Secretes en Chine.Ga naar voetnoot2 Note 40Ga naar voetnoot3
Wilg yang, zonneplantGa naar voetnoot4 Inwijding er onder: Lao tse staat onder een wilgGa naar voetnoot5
Wilgenstad zooals de HongGa naar voetnoot6 hun stad noemen beteekent stad van de onsterfelijkheid en de onsterfelijken. De ingewijden komen er samen. de stad waar de ingewijde in volmaakte harmonie met de kosmos leeft. Ook dennen pijnen cypressen worden als symbolen van onsterfelijkheidGa naar voetnoot7 gebruikt. 42Ga naar voetnoot8 Naam en (spiegel)beeld [open ruimte] van een persoon geeft macht over hem. Twee asceten die in de grot Yun Tai chan woonden zagen een man naderbij komen die tot hun sprak ik wensch u geluk o Tao cheGa naar voetnoot9 in de duisternis en stilte te leven. | |
[pagina 108]
| |
De twee keerden zich om en zagen in de spiegel. (de magische die de ware persoon toont) De man was een hert. □ Zij zeiden oud berghert bedrieg ons niet met menschgedaante daarop werd de man werkelijk hert en vluchtte. 5Ga naar voetnoot10 Er is een periode geweest waarin de taoisten zich van de logica van de confucianoten bedienden om hun vaak vage 〈- grondstellingen〉 〈+ leer〉 ingang te doen vinden De confucianisten om hun doore [lees: dorre] leer aantrekkelijk te maken namen uit de chaosGa naar voetnoot11 van wonderen van de taoisten wat hun goed leek om het volk te boeien. 6Ga naar voetnoot12 In heel China zijn er 400 familienamen. 9Ga naar voetnoot13 De pi een ronde groenblauwe jadesteen met een gat in t midden symboliseert de hemel. 13Ga naar voetnoot14 De staat van de groote vrede is t ideaal dat wou Ti en san WangGa naar voetnoot15 wilden bereiken en iedre generaalGa naar voetnoot16 die een dynastie wou stichten nam dat als leuze. | |
CommentaarSlechts een paar opmerkingen. De geheime organisatie van de Hong kende inwijdingsriten, en geheime tekens en symbolen die de omgang tussen de leden ook overigens ritualiseerden. De organisatie stelde zich ten doel een betere, harmonische rijksorde tot stand te brengen en was dan ook menigmaal betrokken bij pogingen tot omwenteling. Zij had haar wortels in het taoïsme en het boeddhisme. De door Slauerhoff weergegeven noot 40 staat bij de volgende passage: ‘Que signifie au surplus cette “Cité des saules” si ce n'est cette région polaire où vont les âmes désincarnées - peut-être le Nirvana, une Jérusalem céleste où vont résider ceux qui ont reçu | |
[pagina 109]
| |
l'initiation dans la Loge représentant matériellement l'Univers avec ses forces opposées, le champ de lutte de l'âme humaine qui, à l'horizon des souffrances terrestres voit se dresser enfin les murs de la cité de bonheur.’ (Favre, o.c., blz. 152) Cf. Verzamelde Werken, VI, blz. 53, 105-106 en 190. Bij de weergave van noot 5 uit Favres boek geeft Slauerhoff blijk van zijn kritiek op het taoïsme en het confucianisme. De kwalificatie vaak vage, bij leer (van de taoïsten), is een toevoeging van hem. Zo ook dorre, bij leer (van de confucianisten). Ook de vertaling van ‘amas’ met chaos getuigt van kritiek, en het bezigen van de benaming confucianoten. Zie voor deze kritische houding verder de commentaar bij document B-VII, blad [10]. |
|