Gevaarlijk leven. Een biografie van Joris Ivens
(1995)–Hans Schoots– Auteursrechtelijk beschermdHans Schoots, Gevaarlijk leven. Een biografie van Joris Ivens. Uitgeverij Jan Mets, Amsterdam 1995
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Gevaarlijk leven. Een biografie van Joris Ivens van Hans Schoots uit 1995.
redactionele ingrepen
p. 185: china → China: ‘Hoofdstuk 11 Pokeren in China (1938)’
p. 495-539: de eindnoten zijn bij de bijbehorende nootverwijzingen geplaatst. De genoemde pagina's zijn daardoor komen te vervallen.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 2, 560) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
Dat de Nederlandse cineast Joris Ivens (1898-1989) een van de internationale pioniers was van de documentaire film, behoort tot het weinige dat onomstreden is aan zijn persoon. Zijn vroege werken gelden als mijlpalen in de filmhistorie. Zijn carrière valt op door haar uitzonderlijke duur: er lagen niet minder dan zestig jaar tussen zijn eerste volwassen film en zijn laatste. Hij was in die tijd present bij oorlogen en revoluties in alle delen van de wereld: hij werkte onder meer in de Sovjetunie en in Spanje, in Amerika en in Australië, in Oost-Europa en op Cuba, in Vietnam en in China. Hij stond midden in de strijd tussen de ideologieën die kenmerkend was voor de twintigste eeuw en zijn leven is onverbrekelijk verbonden met de geschiedenis van het linkse kunstenaarsengagement. Met enig recht kan worden gezegd dat dit leven vol risico's nog boeiender was dan zijn werk. Hij werd een even omstreden als legendarische figuur.
Biograaf Hans Schoots diepte tijdens zijn zes jaar durende onderzoek talrijke nieuwe gegevens over Ivens' leven op uit archieven in Moskou en (Oost-) Berlijn, uit het Ivensdossier van de Amerikaanse fbi en uit vele andere archieven. Hij sprak met vrienden, collega's, geliefden en vijanden van Joris Ivens uit de hele wereld. Met een opmerkelijke combinatie van inlevingsvermogen en terughoudendheid laat de auteur de tijdens zijn onderzoekingen vergaarde feiten spreken.
Resultaat is het meeslepende verhaal van artistieke dadendrang en succes, van revolutionaire begeestering tot verblindens toe, van weerbarstige moed en opofferingsgezindheid. De lezer ontmoet een boeiende persoonlijkheid op het breukvlak van cultuur en politiek wiens privé-geschipper niet zelden contrasteert met zijn vasthoudendheid als bevlogen cineast.
Hans Schoots (1950) is publicist. Zijn bijdragen verschenen onder meer in De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland.
[pagina 3]
Hans Schoots
Gevaarlijk leven
Een biografie van
Joris Ivens
UITGEVERIJ JAN METS
[pagina 4]
isbn 90 5330 162 3
nugi 642
© 1995 Hans Schoots, Amsterdam
Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever
eindredactie
Sjoerd de Jong
omslagontwerp
Victor Levie
omslagfoto voorzijde
Mark Kolthoff, Gemeentearchie Amsterdam
omslagfoto achterzijde
Giuseppe Pino
druk
Haasbeek, Alphen a/d Rijn
Het onderzoek voor deze biografie werd mede mogelijk gemaakt door:
Rotterdamse Kunststichting
Prins Bernhard Fonds
Ministerie van ocw, Afdeling Film
Provincie Noord-Holland
Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten
[pagina 5]
Inhoud
Voorwoord | 7 | |
1. | Een kleine directeur (1898-1921) | 11 |
2. | Polletje Piekhaar (1921-1927) | 28 |
3. | Dagelijks nieuwe ontdekkingen (1927-1929) | 47 |
4. | Meneer, zo zien wij het precies eender (1929) | 68 |
5. | Een soort examen (1930-1931) | 82 |
6. | De Magneetberg (1932) | 104 |
7. | Socialistisch realisme (1933) | 117 |
8. | Op dood spoor (1934-1936) | 136 |
9. | Het land van onbegrensde mogelijkheden (1936) | 152 |
10. | Het Spaanse labyrint (1937) | 163 |
11. | Pokeren in China (1938) | 185 |
12. | Ivens' interbellum (1939-1941) | 206 |
13. | Glamourboy van de revolutie (1941-1944) | 222 |
14. | Onder de palmen terwijl het oorlog is (1944-1945) | 243 |
15. | Indonesia merdeka (1945-1946) | 262 |
[pagina 6]
16. | De oom achter het ijzeren gordijn (1947-1950) | 286 |
17. | Het blauwe boekje (1950-1956) | 309 |
18. | Adempauze (1957-1960) | 338 |
19. | Een guerrillapet en cowboylaarzen (1960-1965) | 357 |
20. | Een socialistische scoop (1964-1968) | 386 |
21. | Een achtenzestiger van negenenzestig (1968-1971) | 408 |
22. | Het oude ros galoppeert nog duizend li (1971-1978) | 428 |
23. | Een moeizame destalinisatie (1978-1985) | 458 |
24. | Tegenwind (1985-1989) | 474 |
Dankwoord | 491 | |
Archieven en documentencollecties (Afkortingenlijst) | 493 | |
Geïnterviewde personen | 494 | |
Noten | 495 | |
Gebruikte literatuur | 540 | |
Filmografie Joris Ivens | 548 | |
Personenregister | 550 |