Hier eist men niets; geen hervorming van politie of justitie, geen daadkrachtiger burgemeesters, een ander horecaregime of draconische straffen. Gezagsdragers marcheren dan ook gemoedelijk mee in de marsen die tot het standaard verwerkingsritueel zijn gaan behoren. Ook daarom zijn het eerder Paarse dan Witte Marsen, zij politiseren niet, verdelen niet, maar vieren eenheid, lotsverbondenheid en consensus: wij horen bij elkaar, houden elkaar vast, voelen met elkaar mee. Lees: wij zijn goed. Het zijn processies van een gemeenschap van gelovigen. Als zij al tot iets oproepen, is het verlossing van het kwaad, soms ‘mentaliteitsverandering’ genoemd. Niet kwaad in de zin van criminele daden bedreven door concrete, kenbare mensen onder specifieke omstandigheden, nee metafysisch kwaad; het Kwaad met een hoofdletter, bovenmenselijk, maar soms onverklaarbaar bezit van ons nemend. Slechts een deus ex machina kan er een eind aan maken. Logisch dus dat niemand verantwoordelijk is. Hooguit geldt: ‘Wij zijn allen schuldig.’ Daders zijn geen daders, maar eigenlijk ook slachtoffers.
Dat laatste betoogde de voornaamste voorganger in Gorinchem, dominee Wagenvoort. Als de dominee voorbijkomt, zwijgen gewonere stervelingen. Maar deze obscurantist maakt het te bont om braaf stil te blijven. Al helemaal niet waar zijn gedachtegoed her en der wellicht met instemming is begroet. De menigte loeide in elk geval niet toen dominee de temeriteit had hun aanwezigheid gunstig te contrasteren met de passiviteit van de Gorinchemmers toen de joden in de oorlog werden weggevoerd. Dominee is vast diepgelovig, maar denken kan hij niet. Zijn, mag men hopen, geheel particuliere post-Auschwitz getheologiseer getuigt van grotesk wanbegrip van de vernietiging van de joden en de rol van de bezetter daarin. Wagenvoort demonstreerde met zijn stelling slechts de ‘banaliteit van het goede’, pendant van Hannah Arendts ‘banaliteit van het kwaad’. Die banaliteit ligt ook besloten in de hedendaagse seculiere religie van het ‘goed na de oorlog’ en de gratuite en hovaardige ‘moed’ van het risicoloze feel good verzet tegen, noem maar op, racisme, discriminatie en het altijd loerende fascisme. Nederland, observeerde ex-ambassadeur