Verzamelde werken 1944-1945
(2001)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 364]
| |
76. BaarnGa naar voetnoot1.Een inzender liet in ons nummer van 13 oct. '45 ons een ‘Stem uit onze kerken’ hooren over Baarn (zie bl. 13, kolom 2Ga naar voetnoot2.). Wij gaven deze copie enkele weken geleden door. Thans vernemen we, dat één dergenen die aan valsche berichtgeving (die der ‘synode’) officieel mede schuldig is, uitroept: het is niet waar, zóó zei die Baarnsche kerkeraad het niet.Ga naar voetnoot3. Het maakt nog al indruk. Maar dan alleen op de simpele naturen. Want het bericht zei niet: ‘zoo formuleerde de kerkeraad zijn meening’, doch: ‘met dit schorsingsbesluit sprak de kerkeraad uit’. Precies zooals een schorsende synode met die schorsing iets uitspreekt, zonder het zoo te formuleeren. Zakelijk is het bericht dan ook juist. Het is een dilemma: de sacramenten bezegelen de aanwezigheid der beloofde goederen of de beloften. Wie nu binnen het raam van dit dilemma kiest voor het eerste, ontkent het tweede. En hij spreekt metterdaad uit, dat wie het tweede belijdt (onder behoud van het dilemma) in strijd komt met den Catechismus (zondag 25). Alsmede met Helenius de Cock (professor in de dogmatiek te Kampen) en met stelling IV der A-groep in 1905. Het dilemma is ook gesteld door de ‘synode’ (in haar ‘procedure’ contra den tegenwoordigen ds. H.J. Schilder). Het is geen toeval, dat in hetzelfde blad, waarin men over de berichtgeving inzake Baarn aldus den staf breekt, een ander auteur de wonderbaarlijke stelling aandurft: De duivel leeft graag in het schema: òf...òf, en niet in dat van èn...èn. In het schema òf...òf heerscht een geestelijk imperialisme, in dat van èn...èn moet de dienst der liefde openbaar worden.Ga naar voetnoot4.Hoe men zooveel kategorieën verwarrende nonsens comprimeeren kan in een paar regels. Men zou het dus zóó kunnen zeggen: de geschorsten zijn èn schorsingswaardig èn niet schorsingswaardig! Ja, ja, de dienst der liefde. Maar de ‘synodale’ liefde koos toch maar voor het òf...òf, en de geachte schrijver van | |
[pagina 365]
| |
daareven werd direct naar Kampen gedirigeerd, om dat òf...òf-dilemma, in zijn reëele handhaving in schorsingen goed te praten, ook tot den prijs van publiek gesignaleerde nonsenspraat over een persoon toe. Als de heeren schorsen in den naam des Heeren roepen ze het òf...òf-schema uit. En als de menschen dan wakker worden, dàn stemmen ze de (barthiaansche) èn...èn-accoorden aan.
P.S. Inmiddels kregen we de officieele stukken. We zullen ze nog aanhalen. |
|