Verzamelde werken 1944-1945
(2001)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 201]
| |||||||||||||||||||||||||||||||
35. Een brochure van ds. J.S. PostGa naar voetnoot1.Ds. J.S. PostGa naar voetnoot2. van Axel geeft een nieuwe brochure.Ga naar voetnoot3. Ze ligt gedrukt voor me. Het slot drukken we letterlijk af: ‘Tenslotte: alle rapporten tezamen hebben ons zeer vele dingen als feiten doen constateeren. Slechts de volgende hebben wij ter expresse vermelding noodig:
Ik behoef niet in beschuldiging te treden, ik constateer slechts de feiten. Maar het wil mij voorkomen, dat deze handelwijze zóózeer in strijd is met alle schriftuurlijke gedachte en met alle goede kerkelijke orde, dat uwe vergadering zich niet anders kan handhaven dan door een oogenblikkelijk herstel. Anders zullen de kerken den weg moeten inslaan door prof. dr. H.H. Kuyper, tegen de hiërarchie aan zijn studenten geleerd. De verantwoordelijkheid voor deze dingen en al haar gevolgen rust alléén op u als afgevaardigden. | |||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 202]
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Van harte bid ik u toe, dat u wijsheid gegeven worde om het onheil te herstellen en af te wenden.’ Tot zoover ds. Post. Tot welke instantie ds. Post zich richt, weet ik niet; m.i. kan hij zich niet wenden tot de nieuwe zitting der nog altijd niet ontbonden oude ‘synode’, want dr. Berkouwer heeft als praeses allang verzekerd, dat, op één puntje na, haar agendum was afgewerkt. Zich tot haar richten beteekent dus capitulatie voor het ongereformeerde kerkrecht. Het gereformeerde beveelt synoden naar huis te gaan als ze met het agendum klaar zijn. En naar de nieuwe synode van 1946 zich wenden? Welneen, zóó lang kan Christus niet de eisch van gehoorzaamheid opschorten. Bovendien zegt ds. Post zelf: appèl is zinloos. Precies. Niet alleen zijn reeds alle revisie-verzoeken afgewezen, maar bovendien verlangt de huidige synode geloof in en practische erkenning van haar o.i. dwaze uitspraak, dat het altijd innerlijk tegenstrijdig is, in het verband te blijven en de besluiten niet uit te voeren. En toen ik daar tegenover het gereformeerde beginsel stelde, dat dat in bepaalde gevallen wel degelijk ad interim een tijdlang mogelijk is, noemden ze dat revolutie en zonden ze me haastig henen. Er was dus maar één antwoord: vrijmaking van zondige besluiten. Die is door deze verdoolde synodes in woord en daad beantwoord met ontzetting uit het ambt. Wie nu met mij gelooft, dat Christus aan degenen, die de afspraken (der K.O.) hielden, het ambt niet afneemt, staat dus voor de keus: tegenover Hem in staking gaan, of: kalm doorwerken, in een uit gehoorzaamheid vanzelf weer zich vormend kerkverband. In staking gaan - dat valt natuurlijk uit. Dan blijft alleen de andere mogelijkheid over. Ook voor degenen die de duidelijke woorden van ds. Post onderschrijven. |
|