Verzamelde werken 1944-1945
(2001)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 84]
| |
8. NaschriftGa naar voetnoot1.Op verzoek van ondergeteekende heeft de heer RoordaGa naar voetnoot2. dit stuk geschreven.Ga naar voetnoot3. Het is goed, het optreden van dr. G.M. den HartoghGa naar voetnoot4. eens te typeeren. Ik veroorloof me enkele kantteekeningen. De eerste. Het optreden van dr. Den Hartogh stelt mij in het gelijk. Ik heb in de brochure Zijn deze dingen alzoo?Ga naar voetnoot5. rekenschap ervan gegeven, waarom ik destijds weigerde, op publieke beschuldigingen van de heeren Kuyper en Hepp, ondersteund door de h.h. Thijs, Aalders, Diemer,Ga naar voetnoot6. Hepp, Schouten,Ga naar voetnoot7. welke laatsten hùn onhoudbare beschuldigingen op papier van de kerkelijke acta in het donker, al vast hadden laten drukken, antwoord te geven.Ga naar voetnoot8. Want ik wist: de heeren, die vandaag het heele duistere zaakje in het archief laten opbergen (nu hun aanval totaal mislukt bleek) zullen straks toch weer in het openbaar optreden met een poging, om wat ze schriftelijk niet konden winnen, toch weer mondeling onder het volk uit te zaaien; dat is altijd wat gemakkelijker. Nu blijkt, dat ik gelijk gehad heb. Wat dunkt u van synodeleden, die eerst hun zaakjes in het | |
[pagina 85]
| |
donker afdoen, en later toch weer publiek erop terugkomen? Laat dr. Den Hartogh, als hij wat wil, nog maar eens verlangen, wat ik verlangde: alle stukken op tafel, en dan ook de mijne. Maar daar is hij natuurlijk niet van gediend. Hij kan niet tegen de schriftelijke argumenten. Hij is er bang voor, met heel zijn ‘synode’. De tweede. Dr. Den Hartogh noemt nu namen. Van de meeste beweringen, die hij becritiseert, verstaat hij de wijdte niet. Het is ook niet heldhaftig, namen, die zijn ‘synode’ verzweeg, toen het erop aankwam, hoor en wederhoor toe te passen in het publiek, nu toch achteraf erbij te halen, maar dan als het wederhoor officieel onderdrukt is. De derde. Van de zeer, zeer enkele uitdrukkingen, die men in 1942 zijdelings heeft afgewezen, was er eene al te voren teruggenomen door een predikant,Ga naar voetnoot9. de | |
[pagina 86]
| |
andere, door een hoofdonderwijzer,Ga naar voetnoot10. niet begrepen. En toch maar ophalen? De vierde. Dr. Den Hartogh vergast zijn hoorders op enkele door zijn ‘synode’ geheim gehouden namen. Maar hij verzwijgt, dat er andere namen waren. Dr. V. Hepp leerde een algemeen-menschelijke natuur van Christus.Ga naar voetnoot11. Die bestaat niet. Derhalve kwam zijn leer neer op loochening van de werkelijkheid van Christus' menschelijke natuur. Maar hij zwijgt erover. Dezelfde dr. V. Hepp schreef publiek, dat hij in geen enkel opzicht gebonden was aan de synodale besluiten van 1936 inzake van de belijdenis afwijkende leeringen en stroomingen.Ga naar voetnoot12. Dr. Den Hartogh hoort men daar niet over. Dr. Aalders schreef, dat tusschen wezen en verschijning des verbonds tegenstrijdigheid is.Ga naar voetnoot13. Men hoort daar dr. Den Hartogh niet over. En tenslotte; hij zelf is mede verantwoordelijk voor de aartsketterijen, die op kerkrechtelijk gebied (kerkrecht is het vak van dr. Den Hartogh) zijn aangedurfd en theoretisch verdedigd door zijn ‘synode’. Men hoort hem daar niet over. Geen mensch praat onzerzijds nog over die onsterfelijkheid der ziel; wat men dienaangaande had te vertellen, ging tegen twee hoogleeraren der V.U.Ga naar voetnoot14. Men hoort daar dr. Den Hartogh niet over. En intusschen demonstreert hij weer het gepleister met looze kalk. Het gaat immers over de binding aan de uitspraken van 1942. En over de leer, dat de sacramenten verzegelen inwendige aanwezige genade (een stelling, bestreden, behalve door A-menschen in Stelling IV van voor 1905, ook door ds. IdemaGa naar voetnoot15. van Winsum). | |
[pagina 87]
| |
Maar dat puntje wordt door dr. Den Hartogh onder veel omhaal van woorden begraven. Waarom staat men toch niet voor zijn zoogenaamde ‘leer’? De vijfde. ‘Men gaat scheuren’. Welneen, men volgt alleen maar het advies der ‘synode’. Het luidde aldus (in brieven aan mij, of aan den kerkeraad van Wezep, onderteekend door dr. Den Hartogh mede): wie het er niet mee eens kan zijn, moet het kerkverband dan maar verlaten. Nu we het doen, is het ineens mis? Och, kom. De zesde. De hoofdpunten van de A-menschen zouden zijn die van het zelfonderzoek? Nonsens. Lees maar eens hun Vijf stellingen, vooral de toelichting. Ge weet dan, dat de hoofdpunten andere waren. Onmiddellijke wedergeboorte en veronachtzaming van de plaats van het Woord in de wedergeboorte. Rechtvaardigmaking van eeuwigheid, en veronachtzaming van het geloof, dat in den tijd de weldaad deelachtig wordt. Strijd tegen de leer dat de sacramenten beteekenen en verzegelen wat in den doopeling aanwezig is of geacht wordt aanwezig te zijn. Veronachtzaming van de belofte. Dr. K. Dijk komt nu leeren, dat God aan verworpen bondelingen niets beloofd heeft. In strijd met de belijdenis, die zegt, dat de sacramenten nooit leeg (inhoudloos) zijn, om ons te bedriegen b.v. met een schijndoop, zooals de commissie inzake cand. Schilder heeft durven leeren. De zevende. Inzake ds. v. DijkGa naar voetnoot16. leze dr. Den Hartogh maar eens de nieuwe mooie brochure van ds. Keizer,Ga naar voetnoot17. pas verschenen. En inzake mij kome hij met bewijzen. Hij kan plaats krijgen in ons kerkblad. De achtste. Ds. P. Deddens heeft inzake kerkrecht en kerkgeschiedenis studies gemaakt, en inzichten gepredikt, waarop de studenten van dr. Den Hartogh jaloersch mogen zijn; ds. Deddens kent zijn vak, en waait niet, als dr. Den Hartogh, mee, als de wind aan de V.U. een anderen kant uit begint te gaan. De negende. Dr. Den Hartogh liet principieele vragen liggen en ging zich, in plaats van een antwoord daarop te geven, te buiten aan exclamaties over de vroomheid der synodeleden. Alsof niet heele synodes hebben gedwaald. Er is ook een ‘roovers-synode’ geweest.Ga naar voetnoot18. De tiende, elfde, twaalfde enz. Looze kalk, looze kalk, looze kalk, etc. etc. |
|