Schriftoverdenkingen. Deel 2 (Verzamelde werken afdeling II)
(1957)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermdSabbat op het oorlogsveld.Ga naar voetnoot1)En ik zag, toen het Lam één van de zegelen geopend had, en ik hoorde één uit de vier dieren zeggen, als een stem van een donderslag: Kom en zie. Beginnen we met een aanhaling: ‘Het gezicht der vier paarden met hunne ruiters’ ‘sluit zich aan bij de nachtgezichten van Zach. 1:8 vv., en 6:1 v.v. Ook daar zijn het vierderlei paarden, die gezien worden, terwijl hun kleuren vrij wel gelijk zijn aan die der paarden in ons hoofdstuk. Alleen is de volgorde der paarden in Openb. 6 eenigszins anders, dan in Zach. 1 en 6. Dat is echter slechts een formeel verschil, hetwelk in verband staat met de onderscheidene bedeeling, in welke deze gezichten gezien werden: door Zacharia in den tijd vóór 's Heeren komst in het vleesch, door Johannes na de geboorte, het lijden, en de verhooging van onzen Heiland; terwijl toch zakelijk de gedachte dezelfde is. In den Ouden dag moest alles dienen, om de komst | |
[pagina 343]
| |
van den Zone Gods voor te bereiden. Toen moest de weg voor Hem bereid worden. Daarom gaan in Zach. 1 en 6 de gekleurde paarden voorop, en volgen de witte. Nu de Zone Gods echter gekomen is, en Zijn verzoeningswerk volbracht heeft, en gezeten is op den troon naast den Vader, om de gansche wereld te regeeren, bezigt Hij alles als middel, om Zijn Koninkrijk ter overwinning te voeren. Daarom gaat in ons hoofdstuk het witte paard voorop. Het is om de aanwijzing van de overwinning door dien ruiter te doen. De andere paarden en ruiters doen hulpdienst voor den eersten ruiter en zijne overwinning, en zij zijn hem tot dienaars’. Aldus één van onze uitleggers.Ga naar voetnoot2)
Het wil dus zeggen: de sabbat is er - ook op 't oorlogsveld. De paarden zijn hier oorlogsinstrument, ‘niet als werkdier, voor den arbeid op het veld, maar als gespannen voor den krijgswagen’, komen ze hier voor.Ga naar voetnoot3) Oorlog, honger, dood. Het evangelie van den verhoogden en gereed gekomen Christus is de ruiter op het witte paard. Dat Evangelie van den aangebrachten sabbat gaat voorop. Het is dus nieuwe bedeling, ook op het slagveld. Het oorlogsterrein breidt zich uit, want het sabbatsterrein is al uitgebreid. En zoals in de oude bedeling de werkdagen voorop gingen, en de sabbat achteraan kwam, doch in de nieuwe bedeling de sabbat vooropgaat, vanwege Christus' Pasen en de werkdagen volgen. en zoals we dus onze rust verklaren uit den arbeid, doch den arbeid uit de aangebrachte Rust, zó verklaren wij de Rust van Christus, onzen sabbatskoning, niet als een vinding van ressentiment der religieuze gemeente, doch wij verklaren de onrust van de oorlogsellende uit Zijn Rust, de Rust van Christus onzen Kurios. We kúnnen weer preken. We horen eerst klokken, dán kanonnen. |
|